پیام خوزستان

آخرين مطالب

پشت جبهه های نبرد علیه کرونا/ تولید حداکثری الکل در اروند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خرمشهر - این روزها مبارزه همگانی برای مقابله با شیوع کرونا بسیار جدی است و این امر تولید کنندگان مواد شوینده در آبادان و خرمشهر را با همه توان در پشت جبهه های این نبرد، فعال کرده است.

 «دینگ‌دینگ» این صدای پاکیزگی است. اکثر دهه شصتی‌ها و بزرگ‌ترهایشان این تبلیغ تلویزیونی را به یاد دارند، صدای آن روزها که در این روزهای آخر سال 98 بیشتر از هر وقت و هرسال دیگر کاربرد پیداکرده است. همه در تکاپو برای شنیدن صدای پاکیزگی هستند. خواه در منزل باشد یا خیابان! بوی مواد شوینده و الکل نشان از تلاشی همگانی برای پاکیزگی و گندزدایی از همه سطوح دارد. تلاشی که علت آن را ریشه در پیشگیری از شیوع و تکثیر ویروس کووید 19 یا همان کرونای معروف دارد. برای مقابله با این ویروس عده‌ای در مرکز درمانی نقش‌آفرینی می‌کنند، بعضی‌ها تصمیم سازی می‌کنند، عده‌ای با پمپ‌ها به نبرد رودررو با آن می‌روند. عده‌ای هم هستند که با تولید همین الکل و مواد شوینده، مهمات این نبرد را می‌سازند و عرضه می‌کنند. این دسته از افراد که شاید در این روزگار آغشته به رنگ کرونا ، با همه تأثیرگذاری‌شان کمرنگ‌تر از بقیه به نظر بیایند.
اشباع الکل
در گذر از برهه تاریخی درگیری با کرونا ، الکل هم با همه بدنامی خودش، محبوبیتی چند برابر میان ایرانیان دست و پا کرده است. مایعی که با توجه به تأثیرش برای از بین بردن میکروب‌ها از ویروس کرونا ، میزان تقاضایش از منازل تا کارخانه‌ها را افزایش داده است. در خرمشهر دو شرکت تولید الکل فعال است، کارخانه‌هایی با مخازن بزرگ که این روزها با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند.
مدیرعامل یکی از کارخانه می‌گوید: در این کارخانه در این مدت پر تقاضا، 10 هزار لیتر اتانول تولید می‌شود. اتانولی که به سه دسته الکل 96 درصد، الکل 70 درصدی که برای ضدعفونی کردن سطوح به کار می‌رود و به داروخانه‌ها در بشکه‌های 20 لیتری عرضه می‌شود و ژل‌های ضدعفونی‌کننده‌ای عرضه شده در تیوپ‌های کوچک پلاستیکی تبدیل می‌شود.
آن طور که او می‌گوید: میزان عرضه الکل 70 درصد به 2 تا چهار لیتر در روز و ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست روزانه بین 2 تا 2.5 تن است.
مدیرعامل شرکت الکل سازی شماره دو هم از عرضه الکل به داروخانه‌ها می‌گوید و آن‌طور که تعریف می‌کند «هر روز به هر داروخانه‌های شبانه‌روزی 10 بشکه 20 لیتری و به هر داروخانه روزانه پنج بشکه 20 لیتری الکل» تحویل می می‌دهند. سهمیه‌ای که بنا به درخواست هر کدام از داروخانه آبادان، خرمشهر و شادگان با نظارت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان قابل‌افزایش است. طبق گفته او این کارخانه «روزانه چهار تن الکل را هم در اختیار واحدهای تولیدکننده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده منطقه» قرار می‌دهد.

پیام خوزستان


تولید روزانه الکل سازی شماره یک خرمشهر هم اکنون 10 هزار لیتر و کارخانه الکل سازی شماره 2 خرمشهر 25 هزار لیتر است که در مجموع میزان تولید شرکت‌های الکل سازی خرمشهر، روزانه به 35 هزار لیتر می‌رسد؛ ظرفیتی که بنا به گفته الکل سازی شماره یک با فعال‌سازی دو مخزن راکد قابل افزایش هست.
خطوط پاکی
در منطقه آزاد اروند در سه سایت صنعتی خرمشهر و آبادان، خطوط تولید دیگری هستند که علاوه بر الکل در این روزها به کمک جبهه مقابله با کرونا آمده‌اند. واحدهای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده اگرچه هرساله این موقع، خانه‌تکانی رونقی به خط تولیدشان می‌دادند اما امسال، کرونا اهمیت بودنشان را بیشتر از قبل نشان داد و کارمندانشان را بر خط کرد تا با تلاششان علاوه بر حفظ پاکیزگی حافظ سلامت همشهریان خود هم باشند.
مدیرعامل یکی از شرکت‌ها که خط تولیدش از تابستان امسال راه‌اندازی شده است، تولیداتش را به تولید 20 تن مایع‌های ضدعفونی‌کننده در روز محدود نکرده و قرار است و همین روزها خط تولید مواد ضدعفونی‌کننده دست را هم راه‌اندازی کند.
مدیرعامل دیگری می‌گوید «کارخانه‌اش با تولید روزانه 10 تا 12 تن، به تولید 3 هزار تن مایع ظرف‌شویی، 3 هزار تن مایع دستشویی، هزار تن اسید سرویس‌های بهداشتی و یک هزار و 500 تن مایع سفیدکننده در سال» اکتفا نکرده و قرار است از 19 اسفند خط تولید مایع ضدعفونی‌کننده دست با ظرفیت تولید روزانه 3 هزار تن را نیز به‌صورت رسمی آغاز به کار کند.



مایع ضدعفونی‌کننده دست که این روزها از اقلام پر تقاضا است در چند کارخانه در اروند هم اکنون نیز تولید می‌شود، مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد شوینده که مواد ضدعفونی‌کننده دست را نیز تولید می‌کند، ادعا می‌کند محدودیتی برای تولید ندارد و هم‌اکنون محصولش در سه بسته‌بندی 500 گرمی با 5 هزار لیتر، چهار لیتری با 7 تا 8 هزار لیتر و 20 لیتری در 10 هزار لیتر روانه داروخانه و سازمان‌های متقاضی می‌شود.
بنا به گفته سید علی موسوی معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند «روزانه دو تن ژل ضدعفونی‌کننده در واحدهای صنعتی خرمشهر» تولید می‌شود که بازرسان دانشکده علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت برای نظارت بر قیمت محصولات ضدعفونی در واحدهای صنعتی خرمشهر مستقر هستند.
جلوگیری از افزایش بهای کالاها در بازار به اندازه‌ای از دغدغه‌های تولیدکنندگان شده است که برخی از جمله این کارخانه‌داران را بر آن داشته تا حتماً قیمت مشتری را بر برچسب‌های کالاهایشان درج کند.
تولید با اولویت منطقه
خط پشتیبانی مقابله با کرونای در منطقه آزاد اروند این روزها اولویتش را تأمین نیازهای سه شهرآبادان، خرمشهر و شادگان اعلام کرده است تا با تکیه بر توان تولیدش، آرامش خاطری را برای مردم منطقه مهیا کرده باشد. معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه بازدید از شهرک‌های صنعتی خرمشهر در جمع خبرنگاران، تأکید می‌کند: در حال حاضر نیاز الکل و مواد ضدعفونی‌کننده سه شهرستان آبادان، خرمشهر و شادگان تأمین می‌شود و تا زمانی که این سه شهرستان اشباع نشوند، هیچ کالایی از منطقه آزاد اروند خارج نمی‌شود و در صورت اشباع می‌توان محصولات منطقه را به دیگر نقاط دیگر کشور نیز ارسال کرد.



سید علی موسوی به فعالیت تمام وقت شرکت‌های تولیدکننده الکل و مواد ضدعفونی‌کننده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این شرکت‌های تولیدکننده به‌صورت سه نوبت فعال هستند و محصولات ضدعفونی و الکل موردنیاز مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مصارف داروخانه‌ها، ادارات و بخشی از نیاز کارخانه جات تولیدکننده مواد ضدعفونی منطقه را تأمین می‌کنند.
250 هزار لیتر مایع ضدعفونی برای آبادان و خرمشهر
کاربرد این کالاهای تولیدشده این روزها تنها برای فضاهای بسته نیست، نیروهای جهادی، مردمی و داوطلب هم این روزها به کمک نیروهای خدماتی آمده‌اند تا ضدعفونی کردن اماکن عمومی و سطوح در سطح شهر را انجام دهند. حرکتی که معاون فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اعلام خبر تهیه 250 هزار لیتر مایع ضدعفونی روشن شدن رسمی چراغ گل‌ریزان آن را اعلام کرد.
قدرت الله طمیمیان در حاشیه بازدید از سایت‌های صنعتی خرمشهر و آبادان در جمع خبرنگاران می‌گوید: 250 هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده توسط سازمان منطقه آزاد اروند برای ضدعفونی کردن شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تأمین‌شده است و روزانه بیش از 30 هزار لیتر مواد ضدعفونی برای ضدعفونی مساجد و مناطق پرتردد این شهرها با همکاری گروه‌های بسیج شهری استفاده می‌شود.
او ادامه می‌دهد: تمام گروه‌ها بسیج شده‌اند و در اماکن عمومی، مساجد، ایستگاه‌های اتوبوس، بلوارها با کمک گروه‌های دست‌اندرکار کار ضدعفونی کردن محل‌های عمومی را انجام می‌دهند.
بر همین اساس روز گذشته جلسه‌ای با هدف سامان بخشیدن به این فعالیت‌ها و پرهیز از موازی کاری در سازمان منطقه آزاد اروند به ریاست طمیمیان تشکیل شد.
کرونا به تعبیر خیلی‌ها عرصه تکیه بر توانمندی‌های داخلی است خواه توان نیروهای درمانی و بهداشتی باشد یا صنعتگران؛ هرچند بخش اعظم مواد اولیه این واحدهای تولیدی از داخل تأمین می‌شود اما فعالان عرصه تولید مواد الکلی و ضدعفونی‌کننده خواستار حمایتی هرچه بیشتر هستند تا که بتوانند بیش‌ازپیش خطوط تولیدشان را فعال کرده و علاوه بر منطقه، آرامش را به تمام کشور عرضه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/160736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد