پیام خوزستان

آخرين مطالب

استرس کرونا ترسناک‌تر از ویروس آن مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز – دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز راهکارهای مقابله روانشناختی را در خصوص مقابله با ویروس کرونا و ترس و استرس ناشی از آن ارائه کرد چون درگیرشدن با فکر استرس‌زا از منبع استرس‌زا دردناک تربوده و آسیب بیشتری به فرد می زند.

سودابه بساک نژاد چهارشنبه  اظهار داشت: استرس روانشناختی واژه ای است که به طور روزمره با آن مواجه می‌شویم و برخاسته از ترس، تردید و ناتوانی در کنترل منبع استرس است که گاهی کوچک (مثل دیر رسیدن به محل کار) یا بزرگ (مثل مواجهه با بحران انتشار ویروس کشنده) است.
وی افزود: مغز وفرایندهای شناختی انسان همیشه درحال پیدا کردن راه هایی برای گریز و مدیریت عوامل تهدید کننده‌ ای است که به طور روزمره با آن مواجه می شود؛ انتشار ویروس کرونا در جهان و شنیدن اخبار مرگ افراد که روزانه گزارش می شود برای هر فردی تهدید کننده است و نگرانی ایجاد می‌کند.
بساک نژاد ادامه داد: از ابتدای شروع این بحران در جهان برنامه های آموزشی را برای مقابله با این تهدید جهانی ارائه داده اند و به سرعت به حمایت روانشناختی از افراد بیمار که امید به زندگی را از دست می‌دهند و افراد در معرض خطر پرداخته است.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: یکی از نکات برجسته، حساسیت ادراک شده است یعنی افراد یک منطقه چقدر در مقابل احتمال بروز بیماری احساس خطر می کنند و آن را جدی می گیرند؛ وقتی افراد در معرض خطر توانمندی لازم برای اتخاذ موازین بهداشتی را داشته باشند یعنی خود کارآمدی لازم برای مقابله با بیماری دارند و رفتار های پیشگیرانه را اجرا می‌کنند.
وی با اشاره به راهبردهای مقابله با استرس بیان کرد: اجرای آنها در هر منطقه بستگی به فرهنگ حاکم بر آن و شدت شیوع بیماری دارد.
به نکات بهداشت اولیه توجه کنید بساک نژاد در خصوص این راهبردها گفت: رعایت بهداشت اولیه، آموزشی است و روش‌های آن به طور عموم پیشنهاد شده است بنابراین برای کاهش نگرانی لازم است مطمئن باشیم که روش های پیشگیری را می‌دانیم و آن چه متخصصان به ما پیشنهاد می دهند را انجام می دهیم چون بخش عمده ای از نگرانی ما با رعایت صحیح بهداشت اولیه کاهش می یابد.
باید با دوستان همکاران و اعضای خانواده درباره روش های پیشگیری صحبت کنیم.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: اگر روش های مناسبی برای پیشگیری می‌دانیم و آموخته ایم آن را به دیگران ارائه دهیم، درباره روش های پیشگیری با دیگران صحبت کنیم و بدین ترتیب اطمینان حاصل کنیم که روش های درست را در پیش گرفته و اگر کسی رعایت نمی‌کند، به او گوشزد می‌کنیم تا نگرانی‌های خود و دیگران را کاهش دهیم.
از شنیدن اخبار و رسانه های بی‌اعتبار اجتناب کنیم
وی ادامه داد: از اخبار نادرست و کذب و روش‌های غیراصولی پیشنهاد های دیگران اجتناب کنیم و به به یاد داشته باشیم رعایت اصول اولیه بهداشتی موضوعی فردی است.
بساک نژاد بیان کرد: به اخبار یک منبع موثق گوش دهیم و بدانید که اخبار مختلف و متعدد نگران کننده است، بیشتر ما را آشفته می‌کنند و با افزایش ترس و نگرانی سیستم ایمنی ما به طور خودکار کاهش می‌یابد و ما را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند.
به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید و آنها را به تعویق نیندازید
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازگفت افزود: انجام فعالیت‌های روزانه به شما آرامش می دهد و ذهن شما را از مسائل نگران کننده دور می‌کند.
وی گفت: توجه داشته باشید که دستورات بهداشت اولیه فردی را تحت هر شرایطی اجرا کنید و در کنار انجام فعالیت های روزانه، رعایت بهداشت اولیه را حفظ کنید، برنامه منظمی را برای انجام همزمان بهداشت اولیه فردی و فعالیت های روزانه در نظر بگیرید برای مثال چه زمان هایی دست خود را بشوییدو ضدعفونی کنید، از چه وسایل بهداشتی استفاده کنید، کدام فعالیت های روزانه شما ممکن است بهداشت اولیه را تهدید کنند و لازم است برخی را اصلااح و تغییر دهید. این روند کمک می کند نگرانی و استرس شما کاهش یابد.
با بدن خود مهربان باشید
بساک نژاد ادامه داد: شعار دنیای امروز شفقت ورزی بدنی است یعنی همه ما نیازمند حفاظت و مراقبت بهداشتی از جسم وبدن خود هستیم.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: از فعالیت های غیر ضروری جسمانی که ممکن است شما را آلوده به ویروس کنند، بپرهیزید چون انجام اعمال غیرضروری نگرانی و استرس شما را افزایش می‌دهد که کار درستی کردید یا نه و دائما در چرخه ذهنی به آن فکر می‌کنید.
.
احساس خطر را درک کنیم و رفتارهای پیشگیرانه را جدی بگیریم
وی بیان کرد: سلامت جسمی ما در گرو رعایت اصول اولیه بهداشتی اولیه است که توسط متخصصان به شما پیشنهاد می‌شود پس با رعایت کردن آن‌ها و جدی گرفتن ساده ترین روش‌های پیشگیری که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته می‌توانید از مشغولیت های ذهنی خود برای احتمال ابتلا بکاهید و آسوده تر این دوران بحرانی را سپری کنید.
به حفظ آرامش خود، اعضای خانواده و همکاران بیندیشیم
برای دقایقی به این موضوع بیندیشیم که فکر استرس زا از منبع استرس زا دردناک تر است و انتظار این که ممکن است بیمار شویم، بیشتر ما را آزار می دهد. پس به بهداشت روانی خود در کنار بهداشت جسمی توجه کنیم.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا درخوزستان تا ظهر روز دیروز سه شنبه 42 مورد اعلام شد که 10 نفر از آنان فوت شدند.
به گزارش ایرنا دکتر علی احسان پور روز سه شنبه در خصوص آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان اظهار داشت: در 24 ساعته گذشته 12 مورد جدید ابتلا در استان ثبت شده که از این تعداد چهار مورد در اهواز، چهار مورد شوشتر، یک مورد اندیمشک یک نفر امیدیه، یک نفرمسجدسلیمان و یک مورد در شادگان بوده که این مورد در شادگان اولین مورد اثبات شده این شهرستان بود.
بر اساس اعلام روز سه شنبه 13 اسفند ماه معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به 2 هزار و 336 نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به 77 نفر رسید و 435 نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.
علیرضا رئیسی افزود: تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور در 24 ساعت گذشته 835 نفر هستند که 11 نفر از این افراد فوت کرده‌اند.
وی ادامه داد: استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.
تاکنون 91 هزار و 318 نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از این تعداد سه هزار و 131 نفر جان خود را به علت بیماری کووید 19 از دست داده اند و 48 هزار و 291 نفر بهبود یافته اند.
بیماری جدید کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا 2 هفته دارد و این امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.
تاکنون 6 نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.
کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان گزارش نشده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/160218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد