پیام خوزستان

آخرين مطالب

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان تشریح کرد:

وضعیت مالچ‌پاشی، نهال‌های کانون‌های ریزگرد، حریق‌ جنگل‌ها و ... اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه قطعا به دنبال ایجاد اخلال در محیط زیست نیستیم، گفت: مناطقی از استان که تاکنون کار مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در آن‌ها انجام شده است، به بهترین مناطق و زیستگاه‌های طبیعی تبدیل شده‌اند.

کوروش کیانی در نشست خبری که امروز، 12 اسفندماه به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در زمین مقابله با گرد و غبار را با قدرت و مانند سال‌های گذشته ادامه خواهد داد و در این راستا اقدامات نهال‌کاری، مالچ‌پاشی و توسعه فضای سبز را با مشارکت مردم ادامه خواهیم داد.
لغو برنامه‌های هفته منابع طبیعی برای پیشگیری از شیوع کرونا
وی با اشاره به دستور لغو همه تجمعات در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، افزود: با توجه به سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذشده در راستای مقابله با انتشار ویروس کرونا، همه‌ برنامه‌های مربوط به هفته منابع طبیعی لغو شد.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان تصریح کرد: برخی اداره‌کل منابع طبیعی استان را در تقابل با مسایل زیست محیطی قرار می‌دهند اما افرادی که در این مجموعه فعال هستند، قطعا دغدغه محیط ‌زیست را دارند و همه اقداماتی که توسط آن‌ها انجام می‌گیرد، بر مبنای نظرات کارشناسی و تحقیق‌های علمی است.
کیانی در خصوص عملیات مالچ‌پاشی عنوان کرد: محدوده‌هایی که برای مالچ‌پاشی مشخص شده، خارج از محدوده‌های مناطق حافظت‌شده محیط زیست است و کار مالچ‌پاشی فقط در محدوده‌های مشخص شده که شامل تپه‌های ماسه‌ای روان است، انجام می‌شود. این تپه‌ها رویشگاه و زیستگاه نیستند و در اثر وقوع باد جابه‌جا می‌شوند و مخاطراتی برای دیگر بخش‌ها به ویژه انسان ها به وجود می‌آورند.
مالچ‌پاشی با هماهنگی سازمان محیط زیست انجام می‌شود
وی با بیان اینکه کار مالچ‌پاشی با هماهنگی و همگام با سازمان محیط زیست انجام می‌شود، ادامه داد: محدوده‌هایی که مالچ‌پاشی در آن‌ها انجام می‌شود، با کار کارشناسی مشخص شده‌اند. در این زمینه باید گفت که قطعا در مکان‌هایی که پوشش طبیعی وجود دارد دلیلی بر استفاده از پوشش دیگری نیست و ما با مالچ، پوشش‌های طبیعی را از بین نمی‌بریم.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عنوان کرد: ما به دنبال تثبیت ماسه‌های روان هستیم و همچنین با بذرپاشی و نهال‌کاری به دنبال آن هستیم مناطق را به اکوسیستم‌های طبیعی بازگردانیم تا حیات و چرخه زندگی در آن مناطق همچنان ادامه داشته باشد. اگر کار مالچ‌پاشی انجام می‌شود، حاصل خرد جمعی کارشناسان در سطح ملی و استان و بر پایه نظرات این کارشناسان است.

پیام خوزستان

حدود 21 هزار هکتار از اراضی استان به مالچ‌پاشی نیاز دارند
کیانی با بیان اینکه حدود 21 هزار هکتار از اراضی استان به مالچ‌پاشی نیاز دارند، گفت: از این میزان حدود 6 هزار هکتار آن در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست قرار دارد که این میزان از مناطق، حذف شده است. در این زمینه اگر درخواستی از سوی محیط زیست وجود داشت، نسبت به مالچ‌پاشی در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست اقدام می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه سلامت انسان‌ها برای ما اولویت است، ادامه داد: روستاها، زیستگاه‌ها و مناطق مشخص‌شده برای مالچ‌پاشی، در معرض خطر ماسه‌های روان و مدفون شدن در زیر این ماسه‌ها قرار دارند و از این رو با توجه به اینکه اولویت ما حفظ جان و سلامت انسان‌ها است، در مناطق موردنظر نسبت به مالچ‌پاشی اقدام می‌شود اما این مساله به شکلی انجام می‌شود تا به حفظ اکوسیستم منطقه کمک شود.
قطعا به دنبال ایجاد اخلال در محیط زیست نیستیم
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: قطعا به دنبال ایجاد اخلال در محیط زیست نیستیم. کار مالچ‌پاشی در تپه‌های ماسه‌ای روان که هیچگونه پوشش گیاهی و جانداری نمی‌تواند در آن مناطق زیست کند، انجام می‌شود.
کیانی با اشاره به مالچ‌پاشی در منطقه بیت کوصر و صحبت‌های مطرح‌شده از سوی فعالین محیط زیست در اعتراض به مالچ‌پاشی در این منطقه گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم این منطقه را به چرخه زیستی بازگردانیم. در این منطقه موردنظر ابتدا بذر کاشته می‌شود و سپس عملیات مالچ‌پاشی انجام می‌گیرد و پس از آن نیز کار نهال‌کاری انجام می‌شود.
وی افزود: مناطقی از استان که کار مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در آن‌ها انجام شده است اکنون به بهترین مناطق و زیستگاه‌های طبیعی تبدیل شده‌اند. اینکه مالچ‌پاشی به عنوان یک خطر برای منابع طبیعی و محیط زیست مطرح می‌شود، کم لطفی به اداره‌کل منابع طبیعی است.

پیام خوزستان


مالچ‌پاشی نفتی بهترین و نزدیک‌ترین روش با طبیعت است
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص مالچ‌های بیولوژیک گفت: در بین روش‌هایی که برای تثبیت شن‌های روان وجود دارد، مالچ‌پاشی نفتی بهترین و نزدیک‌ترین روش با طبیعت است. اگر به جز مالچ نفتی، ماده‌ای دیگر تاییدیه علمی داشته باشد، قطعا از فردا مالچ‌پاشی نفتی را متوقف خواهیم کرد و روش تاییدشده را جایگزین می‌کنیم.
کیانی ادامه داد: تاکنون به جز مالچ نفتی، ماده‌ای که مورد تایید مجامع علمی قرار گرفته باشد، وجود ندارد. تا زمانی که ماده‌ای مورد تایید قرار نگیرد، نمی‌توانیم از آن ماده برای طبیعت استفاده کنیم زیرا ریسک استفاده از آن ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.
وی با بیان اینکه حدود 20 درصد از مساحت استان تا چند سال گذشته بیابان بود، با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای تثبیت شن‌های روان از سال 1347 تا سال گذشته، افزود: در این مدت حدود 137 هزار هکتار از اراضی استان به صورت همزمان، مالچ‌پاشی و نهال‌کاری شده‌اند و اکنون دستاورهای این اقدامات در مناطق و شهرستان‌های امیدیه، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان، شوش و بستان قابل مشاهده است.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اینکه همه‌ جا را مالچ‌پاشی نمی‌کنیم، گفت: با توجه به مالچ‌پاشی‌های انجام‌شده در طول سال‌های اخیر در استان، ظرف یک یا دو سال آینده مناطق بحرانی خوزستان در بحث شن‌های روان کنترل خواهند شد.
عامل بیش از 70 درصد آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی است
کیانی در خصوص حریق جنگل‌ها و مراتع استان عنوان کرد: در نیمه اول امسال 188 مورد حریق در خوزستان داشته‌ایم که از این موارد عامل بیش از 70 درصد از آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی است. در زمینه حریق، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا مناطق بحرانی استان که در سال‌های گذشته در معرض حریق بوده‌اند به صورت ویژه مورد پایش قرار بگیرند تا درصد آتش‌سوزی به حداقل ممکن برسد.

پیام خوزستان


وضعیت کیفی نهال‌های کشت‌شده در عرصه ریزگرد قابل قبول است
وی در خصوص آخرین وضعیت نهال‌های کشت شده در عرصه‌های ریزگرد استان خاطرنشان‌کرد: از سال 95 که اعتبارات ریزگردها به استان داده شد، حدود 26 هزار هکتار عملیات نهال‌کاری در اراضی ریزگرد استان انجام شده و این کار در کاهش تعداد روزهای خاکی استان بسیار تاثیرگذار بوده است.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: وضعیت کیفی نهال‌ها و درصد سبزینگی آن‌ها درصد قابل قبولی است و در تلاش هستیم‌ تا نواقصی که در این زمینه وجود دارد را رفع کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/159953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

القسام: حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی، محاسبات دشمن را به هم ریخت

نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد

اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف

ثبت رکورد صادرات از خرمشهر

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

پس لرزه‌های حمله ایران؛ استعفای مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل

عصر ایران: احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

70 اثر موزه شوش مرمت شد

عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

کشف 66 کیلوگرم تریاک در اندیمشک

10 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند

هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است

سخنگوی شاخه نظامی حماس: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد/ احتمالا اسرای دشمن در غزه به سرنوشت رون آراد گرفتار شوند!

تعریض جاده کوشکک در گتوند

کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری

ویدئویی جدید از بنیامین بهادری که ترند شد!

«مست عشق» نیامده حدود 2 میلیارد فروخت

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

«زیرخاکی» و «مردان آهنین» پربیننده‌ترین‌های آخر فروردین

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد