پیام خوزستان

آخرين مطالب

نقش تشکل‌های دانشجویی در افزایش مشارکت انتخابات سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- سه روز دیگر تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و دانشجویان نقش تعیین کننده‌ای در این ایام برای افزایش مشارکت مردم و فعال کردن آرای خاکستری دارند.

 انتخابات از عرصه‌های تبلور مشارکت مردم در تعیین سرنوشت بوده و نظام جمهوری اسلامی همواره مشارکت حداکثری را از اصول و سیاست‌های کلان خود برشمرده است.
برگزاری انتخابات متعدد در چهار دهه حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی جلوه بی‌نظیری از دموکراسی در قالب مردم سالاری دینی در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.
مشارکت در انتخابات به عنوان رکن مشروعیت و مقبولیت همواره مورد توجه بوده و تشویق به افزایش مشارکت در همه مقاطع زمانی در دستور کار قرار داشته است.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول نیز ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ این شهرستان با حدود 450 هزار نفر جمعیت دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و 70 درصد جمعیت آن واجد شرایط رای دادن هستند.
35 نفر از 61 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان دزفول تایید صلاحیت شدند که عده‌ای از آنها بدلایل مختلف نظیر وجود دوقطبی قومیتی و انصراف به نفع نامزدی دیگر از عرصه خارج شدند.
به منظور بررسی راه‌های افزایش مشارکت مردم دزفول در انتخابات و اقدامات لازم برای فعال کردن آرای خاکستری در این شهرستان، خبرگزاری ایرنا دفتر دزفول میزگردی با حضور تعدادی از تشکل‌های دانشجویی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای شهرستان دزفول برگزار کرده است.
قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد سراسر کشور و دبیرکل تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول در این میزگرد خبری دانشجویان را از اعضای تاثیرگذار جامعه دانست و گفت: مشارکت سیاسی از مهمترین مولفه‌ها و شاخصه‌های سیاسی کشور است.
دانیال اسلامی‌پناه با بیان اینکه دانشجویان نقش تعیین کننده‌ای در افزایش این مشارکت سیاسی دارند، افزود: جامعه دانشجویی مهمترین ابزار تشکل‌های دانشجویی است که آنها را با طیف‌ها و اقشار مختلف همراه می‌کند و بر ریزواحد جامعه یعنی خانواده‌ها اثر می‌گذارد.
وی اظهارداشت: دانشجو همان قدر که آرمان گرا است باید عمل گرا هم باشد حال آنکه دانشجویان به جای مستقل بودن در موارد بسیاری به پیاده نظام برخی احزاب تبدیل می‌شوند.
دبیرکل تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول افزود: دانشجویان به روش‌های مختلف نظیر برگزاری سخنرانی، انتشار مقالات، بیانیه‌ها، مصاحبه‌ها و تریبون آزاد می‌توانند به افزایش مشارکت سیاسی کمک کنند.
وی با بیان اینکه دانشجو باید تشکیلاتی بودن را یاد بگیرد، گفت: تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول می‌تواند بر حدود 9 هزار دانشجوی این دانشگاه تاثیر بگذارد.
تاثیر شفافیت سیاسی و اقتصادی نمایندگان بر افزایش مشارکت مردم
قائم مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد سراسر کشور در بخش دیگری از سخنانش جوان گرایی همراه با توان علمی اجرایی را از ویژگی‌های نماینده مجلس برشمرد و اظهارداشت: نماینده نباید از مردم دور باشد بلکه باید به قشر پایین دست جامعه نیز توجه کند.
وی با اشاره به تاثیر شفافیت سیاسی اقتصادی نمایندگان بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات افزود: مردم باید شفافیت نامزدها را مطالبه کنند و از این کار طفره نروند زیرا در برخی موارد افرادی تشنه قدرت و ثروت، شفافیت را مهندسی می‌کنند.
اسلامی‌پناه گفت: همیشه بر روی مطالبات مردمی و قانون‌گذاری نمایندگان مجلس حرف و حدیث بوده و مردم وضع معیشتی و اجتماعی را به نمایندگان ارجاع می‌دهند که همین امر مشکلاتی را برای نمایندگان ایجاد کرده است.
وی قومیت‌گرایی را متفاوت از نژادپرستی دانست و افزود: امروزه در برخی شهرها شاهد نژادپرستی در انتخابات هستیم حال آنکه نباید به این موضوع در انتخابات دامن زد.
دبیرکل تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول اظهارداشت: راه رسیدن به دولت جوان انقلابی از مجلس انقلابی جوان می‌گذرد و تا زمانی که احزاب و تشکل‌های حزبی به خوبی عمل نکنند، مشکلات پابرجا است.
لزوم کاهش فاصله مردم و مسوولان
یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه شهرستان دزفول نیز در این میزگرد گفت: متاسفانه وظایف و کارکردهای ادارات و سازمان‌های مختلف و همچنین علوم اجتماعی به خوبی در مدارس بیان نشده و صرفا به مطالبی پرداخته شده است که ارتباطی به کشور و شهر ندارند.
محمد ناصحی افزود: برخی از دانش آموزان مقطع دبیرستان هیچ اطلاعی از شهر و کشور خود ندارند که این یک اشکال بنیادی است و باید به فکر حل آن باشیم.
وی فقدان حزب، تشکل و آموزش سیاسی را از ضعف‌های جامعه کنونی دانست و اظهارداشت: دانشجو باید شجاعت، صداقت و صراحت داشته باشد تا بتواند در جامعه نقش آفرینی کند.
مسوول دفتر روزنامه اطلاعات در دزفول، نبود اعتماد بین مردم و مسوولان، فاصله بین آنها و نگاه از بالا به پایین مسوولان را از دلایل مشارکت نکردن برخی افراد در انتخابات دانست و گفت: باید با برقراری اعتماد و ایجاد روحیه وحدت، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد.
وی‌ افزود: مردم باید بدانند اگر در انتخابات شرکت نکنند مجلس ممکن است تصمیمات و اقدامات نادرست و مضری برای کشور بگیرد و انجام دهد.
ناصحی بیان کرد: نباید از شخص خاصی حمایت کرد بلکه باید با تبیین ویژگی‌های یک نماینده خوب، مردم را به سمت انتخاب اصلح سوق داد.
لزوم تبیین معیارهای انتخاب اصلح
مسوول رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز در این میزگرد خبری به کارکرد تشکل‌های دانشجویی و عموم مردم برای شرکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: همه باید به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کنند.
کیانوش بدنکی فقدان وحدت بین احزاب، گروه‌ها و نامزدها را آزاردهنده دانست و افزود: وحدت برای برگزاری انتخاباتی پرشور لازم است البته نباید به وحدت فرمایشی بسنده کنیم.
وی از نبود وحدت در جبهه اصولگراها در انتخابات مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در این موقعیت حساس برخی افراد فقط به فکر منافع خود هستند.
مسوول رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت: باید معیارهای نماینده مجلس برای مردم تبیین شود تا شخص بتواند با رجوع به آنها، انتخاب درستی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ملاک‌ها و معیارهای احزاب و گروه‌ها باید مشخص شوند نه اشخاص افزود: مردم باید بتوانند براساس این معیارها فرد برتر را انتخاب کنند.
بدنکی جوان بودن نماینده مجلس را ضروری و از ملاک‌های رهبر معظم انقلاب دانست و اظهارداشت: باید از افراد باتجربه به عنوان مشاور استفاده شود ولی جوانگرایی در مجلس باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با انتقاد از وعده‌های بی‌اساس برخی نامزدهای انتخابات مجلس گفت: نماینده باید حدود و شرح وظایف نمایندگی را بداند و از سردادن شعارهای بی‌اساس که ربطی به نماینده ندارند، خودداری کند.
مسوول رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول اضافه کرد: نماینده مجلس باید صادق و راستگو باشد و وعده‌ای ندهد که درصورت پیروز شدن در انتخابات توان انجام آن را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید با استقلال خود محرک انقلاب باشند، گفت: مردم از دوگانگی اصولگرا و اصلاح طلب و قومیت‌گرایی خسته شده‌اند و به دنبال انتخاب فرد برتر در انتخابات هستند لذا باید به دور از تعصب و قوم گرایی فقط به دنبال شخص اصلح بود.
بدنکی افزود: برای شرکت در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه آزاد از چهار نامزد شاخص شهرستان دزفول‌ دعوت شد که 2 نفر از آنها موافقت کردند و 2 نفر دیگر با قید شرط پذیرفتند که این نشان از بی‌توجهی نامزدها به قشر دانشجو و ترس آنها از حضور در جمع دانشجویان است.
نقش شفافیت و وحدت در افزایش مشارکت مردم
یکی از فعالان سیاسی شهرستان دزفول نیز در این میزگرد خبری بر لزوم شفافیت نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: نخبگان جامعه از جمله دانشجویان و حوزویان باید آسیب شناسی شوند و افراد دارای تریبون باید دغدغه‌های مردم را فریاد بزنند.
سید عزیزاله قلندری افزود: متاسفانه در ساختار مجلس و حوزه کاری نماینده شفافیت وجود ندارد و برخی نامزدها با وعده‌های واهی مردم را فریب می‌دهند که همین امر باعث افزایش آمار قشر خاکستری می‌شود.
وی بیان کرد: دانشجویان و سایر اقشار جامعه تصور می‌کنند به خاطر رای آنها در ایام انتخابات عزیز می‌شوند که لازم است برای از بین بردن این طرز تفکر در تمام ایام سال توجه ویژه‌ای به اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان شود.
این فعال سیاسی با بیان اینکه مشارکت قشر خاکستری با شفافیت و وحدت در بدنه جامعه حاصل می‌شود، افزود: مردم باید از تاثیر رای خود آگاه باشند و بدانند با مشارکت خود در تصمیم‌گیری‌ها نقش خواهند داشت.
وی گفت: وحدت نباید به یک قشر یا حزب سیاسی محدود شود بلکه باید دید نماینده از دانشجویان و شورای شهر برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند یا خیر.
تحقق وعده‌ها و افزایش مشارکت در انتخابات
جانشین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دزفول نیز گفت: باید دید چه چیزی باعث مشارکت بیشتر مردم در انتخابات می‌شود در واقع باید نیازهای مردم را شناخت.
فاطمه همتی نسب با بیان اینکه برخی افراد بدلیل وظیفه شرعی در انتخابات شرکت می‌کنند، افزود: برخی بدلیل نداشتن اطلاعات درست از کارکرد نماینده و برخی بدلیل نارضایتی از شرایط کنونی و وضعیت کشور در انتخابات شرکت نمی‌کنند.
وی اظهارداشت: نماینده مجلس نباید وعده‌های غیرعملی به مردم بدهد و تمام تلاش خود را برای تحقق وعده‌های خود بکار گیرد تا در دوره‌های بعد میزان مشارکت بالا رود.
همتی نسب از وجود نگاه قومیتی برای انتخاب نماینده در دزفول انتقاد کرد و گفت: می‌توان از محله‌های مختلف یک نفر به عنوان مسوول و یک نفر به عنوان ناظر بر کار نماینده انتخاب کرد تا نیازها و دغدغه‌های مردم به او منتقل شوند.
وی افزود: متاسفانه مردم وظایف نماینده را نمی‌دانند و در برخی موارد، وظایف شهرداری یا فرمانداری را از نماینده طلب می‌کنند که در ابتدا باید این شفافیت صورت گیرد.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/157329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

رئیس‌جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

رئیسی در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا: تحریم‌ها، ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است

اهدای 7 سری جهیزیه در شهرستان بستان آباد

سقوط مرگبار یک مادر 19 ساله در ارتفاعات ماغر

136 دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است

متلاشی شدن باند 5 نفره سارقان موتورسیکلت و داخل خودرو در اندیمشک

معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول

پشت پرده مقاومت رئیسی برای عزل وزیر اقتصاد /همین افاضات برای برکناری آقای وزیر کافی نیست؟

کشف یک و نیم تن بادام قاچاق در امیدیه

عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

پیام هشدارآمیز القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

پیش‌بینی افزایش دما و رطوبت در خوزستان

دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد

مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم

برداشت چغندر قند در دزفول

تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی

حمله موشکی و راکتی مقاومت به سه پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی

اخلال در بازار ارز؟!

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلوزیون!

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی 8 میلیون دلاری در بندر امام خمینی

مدیرعامل استقلال ملاثانی: شورای تأمین تکلیف دیدارهای خانگی ما را مشخص کرد

پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه