پیام خوزستان

آخرين مطالب

درست انتخاب کنیم علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده‌ است. از آن‌جا که مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورت تایید شورای نگهبان، برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ می‌شوند، می‌توان به اهمیت مجلس و لزوم انتخاب نماینده اصلح توسط مردم، پی برد.

خبرگزاری ایسنا در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که کمتر از یک هفته دیگر برگزار خواهد شد، به سراغ تشکل‌های دانشجویی رفته است تا به موضوعاتی ازجمله اینکه آیا مجلس کارکرد واقعی خود را دارد؟ کاندیداها چگونه باید تبلیغ کنند و در تبلیغات چگونه باید بحث کارشناسی شود؟ شرکت در انتخابات چه ضرورتی دارد؟ و .... بپردازد.
به گزارش ایسنا، شایان اشرف‌پور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبیعتا با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس بحث‌های سیاسی بیشتر می‌شوند و سوالات مختلفی از جمله جایگاه مجلس، خاستگاه و کارکرد آن در ذهن عموم به وجود می‌آید. اگر به چند صد دهه قبل و زمان قاجاریه برگردیم، در زمان ناصرالدین شاه با افزایش مراودات نخبگان ایرانی با اروپا، نخبگان ایرانی نسبت به جامعه اروپایی در مقام مقایسه قرار گرفتند و دریافتند که ساختارهای قانونمند باعث ترقی و پیشرفت اروپا شده است، در نتیجه فکر نخبگان به این مساله معطوف شد که جامعه ایران چه تفاوتی با جامعه اروپا دارد که سبب عقب‌افتادگی ما شده است. در آن برهه از تاریخ، نخبگان به این نتیجه رسیدند که جامعه ما قانون ندارد و اگر قانونی از جامعه اروپایی به کشور وارد شود، زمینه تجدد و پیشرفت نیز به وجود خواهد آمد.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در آن زمان تلاش‌ها و اقداماتی صورت گرفت و لوایحی به صورت ناقص تدارک دیده شدند، پس از آن نیز با ایجاد مقدمات جنبش مشروطه، سرانجام مجلس ملی اول تاسیس شد، در حقیقت سلسله قوانین مدنی که از اروپا الگوبرداری شده بودند، نگارش شدند با این امید که کمبود جامعه ایرانی برطرف خواهد شد. اما به دلیل مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بافت طبقاتی جامعه ایرانی و با توجه به اینکه قوانین در نظر گرفته شده زائیده و از بطن جامعه ایرانی نبودند، مردم نتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین انگیزه‌ای که در مجلس اول تا مجلس چهارم در نخبگان ایرانی به وجود آمد، کاهش یافت و افتی در جایگاه قوه مقننه به وجود آمد. همچنین در مجلس چهارم تغییر سلطنت به وجود آمد.
هرگاه مجلس با انتخاباتی رقابتی شکل بگیرد، بیشترین کارایی را دارد
وی در ادامه گفت: اگر فراز و فرود قوه مقننه را بررسی کنیم، می‌بینیم که هرگاه مجلس با آراء مستقیم مردم و با انتخاباتی رقابتی شکل گرفته، بیشترین کارایی خود را داشته است. به عنوان مثال در مجلس شانزدهم یا هفدهم زمانی که دکتر مصدق طرح ملی شدن صنعت نفت را مصوب کرد، بیشترین کنش و دفاع از حقوق شهروندان در این مجالس اتفاق افتاد. با توجه به اینکه جامعه ما استبداد زده بود، حاکمان در زمان پهلوی وقتی این گونه مجلس را می‌دیدند، به طرق مختلف تهدید و تقلب در انتخابات، سعی در کنترل مجلس و قوه مقننه داشتند. در اواخر حکومت پهلوی نیز تنها کسانی که صرفا عضو حزب رستاخیز بودند، می‌توانستند وارد مجلس شوند، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی رقابت حذف می‌شود و عملا قوه مقننه کارایی خود را از دست می‌دهد.
آزادترین انتخابات پس از انقلاب، در مجلس اول اتفاق افتاد
اشرف‌پور عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، بازترین و آزادترین انتخابات در مجلس اول اتفاق افتاد، چرا که در این مجلس نماینده‌ها از همه احزاب و گروه‌ها حضور داشتند و بیشترین کنش و گفت‌وگو حول حقوق شهروندان در همین مجلس اول اتفاق افتاد.
باید رقابت در انتخابات حفظ شود
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: اگر باور داریم که مردم‌سالاری دینی و دموکراسی در کشور باید وجود داشته باشد، باید رقابت را نگه داریم چرا که رکن اصلی دموکراسی، رقابت است. باید دید کاندیداهای تائید شده از چند حزب و چند تفکر متفاوت هستند و چه تعداد سلیقه را نشان می‌دهند. برخی نمی‌خواهند بپذیرند، دیگری وجود داشته باشد.
در انتخابات باید شفافیت وجود داشته باشد
اشرف‌پور با بیان اینکه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به قیم ندارند، ادامه داد: حضور در انتخابات بدیهیاتی از جمله دموکراتیک بودن را نیازمند است. دموکراتیزاسیون حداقلی دارد و آن هم انتخابات آزاد و پر رقابت است. باید در انتخابات شفافیت و داور ملی وجود داشته باشد، داور ملی باید از جریانات سیاسی بالاتر باشد. امیدواریم که به آرمان‌های ارزشمند انقلاب که مردم‌سالاری و دموکراسی است، بازگردیم و خواست مردم اولویت باشد نه خواست‌های جناحی و سیاسی.
کسی که سربلندی کشور را می‌خواهد باید در انتخابات شرکت کند
به گزارش ایسنا، علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تاکید بر اینکه کسی که سربلندی و عزت کشور را می‌خواهد باید در انتخابات شرکت کند، اظهار کرد: برخی در این برهه زمانی ژست ملی‌گرایی می‌گیرند و از طرفی انتخابات را تحریم می‌کنند؛ این افراد دشمن ملت هستند. برخی نیز که زاده این انتخابات هستند در سطح کلان تحریم می‌کنند و با عناوینی مانند انتصابات و یا انتخابات فرمایشی، انتخابات را تحریم می‌کنند. انتخابات یکی از کوچک‌ترین کنش‌های سیاسی و اجتماعی کشور است که مردم می‌توانند در آن شرکت کنند. اگر آینده کشور و عزت را می‌خواهیم و در مقابل در انتخابات شرکت نکنیم، با آرمان‌های ما در تضاد است.
مردم گول عوام فریبی برخی از کاندیداها که وعده‌های اجرایی می‌دهند را نخورند
وی با بیان اینکه ماهیت مجلس قانون‌گذاری است اما اجرایی نیست، افزود: برخی از کاندیداها وعده‌های اجرایی می‌دهند که خلاف است چراکه در مجلس، نماینده وظیفه اجرایی ندارد. برخی از کاندیداها با وعده‌های اجرایی تنها مردم را فریب می‌دهند. خواسته ما این است که مردم گول این نوع عوام‌فریبی را نخورند چرا که این وعده‌ها جزو اختیارات نماینده‌ها نیست.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه نماینده باید خادم ملت باشد، تاکید کرد: به فرموده امام، یکی از مهم‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس تعهد به خدمت است؛ یعنی یک کاندیدا که قرار است وکیل مردم شود باید متعهد به خدمت شود. مردم ولی نعمت مسئولان هستند اما اکنون دقیقا این موضوع وارونه شده است و گویا مسئولان ولی نعمت مردم شده‌اند. برخی پیش از آنکه نماینده شوند به مردم وعده می‌دهند و در میان مردم هستند اما پس از اینکه وارد مجلس می‌شوند دیگر با مردم در ارتباط نبوده و به راحتی در دسترس نیستند.
در مجلس باید دغدغه مردم و اقشار ضعیف وجود داشته باشد
پارسا گفت: از مردم خواهش می‌کنیم نماینده‌ای را به مجلس ببرند که از قشر ضعیف و میانه باشند. امام فرمودند که مجلس در رأس حکومت است ما نیاز به مجلسی داریم که خود درد کشیده باشد و دغدغه مردم و اقشار ضعیف را داشته باشد نه منافع شخصی.
مجلس از رسالت و کارایی اصلی خود دور شده است
وی با اشاره به اینکه کسی که به دنبال خدمت به مردم باشد در هر پست و مقامی که باشد به وظیفه خود عمل می‌کند، ادامه داد: متاسفانه برخی اشخاص با عوام فریبی و شعارهای دروغین مردم را فریب می‌دهند و به مجلس راه پیدا می‌کنند. وقتی مجلس کارآمد باشد وضعیت کشور این‌گونه نخواهد بود. اگر مجلس به وظیفه خود درست عمل کند، شاهد معضلات در کشور نیستیم. وجود مشکلات کنونی به این دلیل است که مجلس از رسالت و کارایی اصلی خود دور شده است. خواسته ما از نمایندگان این است که التزام در مصوبات را در مجلس تدارک ببینند. اگر یک مصوبه از مجلس خارج شود باید لازم‌الاجرا باشد. باید ساختار مدون مهیا شود و قوانین مصوب شده به اجرا در آیند.
مردم باید به گذشته و رویکرد آینده کاندیداها نگاه کنند
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: مردم باید به گذشته کاندیداها نگاه کنند و ببینند که در پست‌های اجرایی خود چه کارهایی انجام داده‌اند. هم‌چنین به رویکرد آن‌ها نسبت به آینده نیز نگاه شود. نماینده‌ای که در پست اجرایی خود کار خاصی انجام نداده است، نمی‌تواند در مجلس درد مردم را درک کند. کسانی که نیات خبیثانه دارند کاندیدا نشوند، با احساسات مردم بازی نکنند و احساس تکلیف نکنند. برخی متاسفانه مردم را دست‌آویز رسیدن به اهداف شخصی خود کرده‌اند و زمانی که پست اجرایی داشتند هیچ کاری برای مردم نکرده‌اند اما زمان انتخابات از مردم سخن می‌گویند.
نمایندگان خوزستان در مجلس بسیار ضعیف عمل کردند
پارسا در خصوص عملکرد نمایندگان استان خوزستان گفت: نمایندگان خوزستان به ویژه اهواز در مجلس بسیار ضعیف عمل کردند و به رسالت اصلی خود که کارآمدی است، عمل نکردند. استان خوزستان منبع ثروت و یکی از شریان‌های اصلی کشور است اما در استان با کمبود امکانات مواجه هستیم که دلیلی جز بی‌کفایتی مسئولان را نمی‌رساند. در حق استان اجحاف شده است. مردم از آلودگی هوا، مشکلات فاضلاب، مشکلات امنیتی و بیکاری و ... رنج می‌برند.
در خوزستان باید نگاه ملی گرایانه وجود داشته باشد
وی با بیان اینکه کسی که پست و مقامی می‌گیرد و خود می‌داند که شایستگی این مقام را ندارد، خیانتکار است، افزود: اگر کسی به هر دلیلی نمی‌تواند حق مردم را بگیرد نباید مسئولیت قبول کند. باید افراد با لیاقت به مجلس بروند و در خوزستان باید نگاه ملی‌گرایی وجود داشته باشد. کسانی باید به مجلس راه پیدا کنند که برای حل مشکلات مردم و استان ایده و راه‌حل داشته باشند نه اینکه وعده‌های اجرایی دهند. اگر مردم درست انتخاب کنند قطعا مجلس سالم خواهیم داشت که می‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند.
مردم به اشخاص مستقل و شجاع رای دهند
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: خواسته ما به عنوان نماینده تشکل‌ سیاسی دانشجویی این است که مردم دید خود را بازتر کنند و فریب وعده‌های دروغین را نخورند. از مردم می‌خواهیم حتما در انتخابات حضور پیدا کنند و به افراد شجاع و مستقل رای دهند چرا که آینده کشور به دست ما رقم می‌خورد.
مینا دستان، دبیر تشکل دانشجویی اسلامی فرارو دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات در کشور است، اظهار کرد: مردم در انتخاب خود دقت کنند و برخی از تعصبات را کنار بگذارند زیرا این انتخابات تأثیر مستقیمی بر زندگی همه ما دارد.
باید حزب‌گرایی و قومیت‌گرایی را کنار گذاشت
وی گفت: بعدها نتیجه انتخاب خود را در جامعه خواهیم دید پس باید حزب‌گرایی و قومیت‌گرایی را کنار گذاشت و متقابلا مطالبه‌گر باشیم.
دبیر تشکل دانشجویی اسلامی فرارو دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بیان کرد: اوضاع اقتصادی جامعه بد است، از نمایندگانی که به مجلس راه پیدا می کنند درخواست داریم با توجه به اینکه ناامیدی هم در جامعه رخنه کرده است، از نظر اقتصادی تدبیری بیاندیشند تا وضعیت جامعه بهبود یابد.
محمدحسین ساکی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز به ایسنا گفت: جمهوری اسلامی ایران اصل تفکیک قوا را به صورت نسبی پذیرفته و جزو قانون اساسی است. در این تفکیک قوا، جایگاه مجلس به عنوان قوه مقننه، قانون گذاری است. برخلاف نگاه عامه‌ای که به مجلس وجود دارد که مجلس صرفا قانون‌گذار است، سه وظیفه اصلی برعهده دارد که شامل بررسی و تصویب جزئیات قوانین و نظارت بر حسن اجرای این قوانین که متاسفانه این وظیفه در دوره‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است و متاسفانه بسیاری ناکارآمدی مجلس را به این دلیل می‌دانند. سومین وظیفه مجلس تعیین مسیر برای کشور است؛ یعنی دولت‌ها نیستند که این مسیر را مشخص می‌کنند بلکه وظیفه مجلس است.
اکثر کاندیداهای مجلس تبلیغات بسیار بدی دارند
وی افزود: اکثر کاندیداهای مجلس یا به دلیل ندانستن و یا برای سوء استفاده از سادگی مردم، تبلیغات بسیار بدی دارند. وعده‌ها و قول‌هایی می‌دهند و انتظاراتی را در مردم ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال به مردم وعده می‌دهند که بیمارستان ایجاد می‌کنند، در صورتیکه وظیفه نماینده مجلس اینگونه نیست. کاندیداها هیچ گاه هزینه‌های تبلیغاتی خود را به صورت شفاف به مردم اعلام نمی‌کنند. متاسفانه در میان برخی از کاندیداها نوعی تبلیغات صورت می‌گیرد که در شان جامعه اسلامی نیست و بسیار زننده است و نیاز است شورای نگهبان و قوه قضائیه در این موضوع ورود کنند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه همه شهرهای خوزستان دچار محرومیت‌ها و آسیب‌هایی هستند و گاهی این محرومیت‌ها را به ندرت در سطح کشور می‌بینیم، گفت: نماینده‌های مجلس به عنوان حامیان حقوق مردم خوزستان در مجلس عملکرد بسیار ضعیف، کمرنگ و صرفا تبلیغاتی داشتند. ما به طور جدی ندیدیم که نمایندگان استان نسبت به آبگرفتگی‌های اخیر، انتقال آب، بیکاری جوانان و دیگر معضلات استان واکنش جدی داشته باشند. متاسفانه برخی نمایندگان در انتصابات دانشگاه‌ها دخالت دارند و بعضا عملکرد سوء استفاده گرایانه‌ای داشتند.
ساکی با اشاره به نوع نگاه مردم به رای دادن، تاکید کرد: مشکل اصلی کشور مساله اقتصادی است و تولید، اشتغال، صادرات، واردات و مبارزه با مفاسد بر اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد که مجلس موظف است در این زمینه کارهایی انجام دهد. بر اساس آمار از کشورهای همسایه می‌توانیم درآمدهای خوبی داشته باشیم، اما بسیار کم بوده است. با رویکرد درستی که مجلس می‌تواند به دولت بدهد، می‌توان از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد. همچنین میزان صادرات به افغانستان دو برابر صادرات سالیانه به 18 کشور اروپایی است اما رویکرد دولت این است که به کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم در صورتیکه دو برابر آن را با افغانستان داریم. این موضوع باید اصلاح شود و مجلس در این موضوع نقش دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/156863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق جهش تولید صنایع دستی با حمایت از بخش خصوصی

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

واکنش ایران معادلات منطقه را تغییر داد

سالن‌های جدید سینما آزادی همچنان خارج از مدار؛ افتتاح صوری یا ظرفیت واقعی؟

مقاومت لبنان 2 پایگاه‌ اسرائیل را هدف قرار داد

درخشش فرنگی کاران خوزستان در مسابقات بین المللی

لحظه حمله مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات + فیلم

برگزیدگان مسابقه عکاسی «کودکان شجاع مقاومت» معرفی‌ شدند

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی در خوزستان

شناسایی بیش از 8600 تن اضافه تناژ در محورهای خوزستان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم

راهیابی 24 کشتی گیر کهگیلویه و بویراحمدی به رقاب‌های ملی

پیش بینی‌های هواشناسی خوزستان درخصوص دما در بهار و تابستان

سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود

ایجاد بیش از 8 هزار و 500 فرصت شغلی در خوزستان

پسر خرمشهری با اهدای عضو به 2 شهروند زندگی دوباره‌ای داد

نظارت بر نانوایی‌های اهواز به صورت مستمر در حال انجام است

محکومیت همدستی دولت اردن با رژیم صهیونیستی

صعود فولاد خوزستان به مرحله نهایی یگ برتر فوتبال نوجوانان

16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه رفع تصرف شد

قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه 1403/02/01

اسلحه‌های مجوزدار در صورت استفاده غیرمجاز ضبط شوند

کاهش 75 درصدی حوادث غرق شدگی در خوزستان

پیروزی تیم ملی حفاری اهواز در لیگ برتر گلف

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

80 اتاق بهداشت جدید در مدارس خوزستان راه‌اندازی شد

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی