پیام خوزستان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 22 در گفتگوی تفصیلی باپایگاه خبری تحلیلی شهر/1

بزرگ ترین رینگ دوچرخه سواری تهران به زودی افتتاح می شود شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ‍‍شهردار منطقه 22 می گوید؛ این منطقه همزاد شده است با بلند مرتبه سازی و ساخت و سازهای بی قاعده؛ و البته جدای از این شهرت، پر از زیبایی‌های شهری است که بخشی از آن به طبیعت بکر و دست نخورده‌اش است.

علی نوذرپور شهردار منطقه 22 تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهرنوشت درباره ظرفیت‌های ویژه این منطقه، بارگذاری‌های نامناسب، افتتاح پروژه‌های متناسب با شعار‌های مدیریت جدید شهری و... صحبت کرده است. بخش اول این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
• به عنوان سوال اول اجازه دهید به سراغ پروژه‌های مهم شهرداری منطقه 22 برویم؛ البته تاکید اصلی ما بر پروژه‌هایی است که با شعار مدیریت جدید شهری یعنی تهران شهری برای همه طراحی و اجرایی شده است.
ما در سال گذشته 36 پروژه در یک مرحله افتتاح کردیم؛ پروژه مهمی که ابتدای امسال افتتاح شد باغ 18 و نیم هکتاری «راز هستی» بود. این پروژه بسیار شاخص است و به عنوان یکی از مراکز جاذب گردشکری و تفریحی شناخته می‌شود. باغی که هم درخت مثمر و هم غیر مثمر دارد، اعم از درختان 50 ساله‌ای از شمال کشور و زیتون و مرکبات، همچنین درختان غیرمثمری مانند کاج و سرو و علاوه بر این فضای قابل توجهی از این باغ به کاشت دارو‌های گیاهی اختصاص داده شده است. در نظر داریم یک کافه دم نوش در کنار این باغ توسط بخش خصوصی احداث و راه اندازی شود تا از این گیاهان دارویی در این کافه استفاده شود. چنین جاذبه خاصی در هیچ جای تهران وجود ندارد، ضمن اینکه حیوانات و پرندگانی به این باغ آورده شده اند و بخشی از حیوانات چیتگر نیز به اینجا منتقل می‌شوند.
• امسال هم قرار است 55 پروژه شاخص در دهه فجر به افتتاح برسد؛ تعداد پروژه‌های شاخص شما در دو سال گذشته به چه عددی می‌رسد؟
در سال جاری 55 پروژه معرفی و برای افتتاح به تایید شهرداری رسید؛ بنابراین با احتساب 36 پروژه سال گذشته در مجموع 91 پروژه حاصل کار مدیریت شهری جدید در منطقه 22 است.
• پس منطقه 22 در دو سال گذشته شاهد افتتاح 91 پروژه شاخص بوده؛ شما به مدیریت شهری در دوره جدید اشاره کردید. پروژ‌های مطرح شده چقدر به سمت شعار‌های مخصوص این دوره مانند شهری زیست پذیر، دوست دار کودک و... رفته و چقدر این مسائل را دربرگرفته است؟
اولین پاسخی که در منطقه 22 باید به مردم می‌دادیم پاسخگویی به کمبود سرانه‌های هفت گانه شهری بود. مشکل جدی که در منطقه 22 وجود داشت این بود که ساخت و ساز انجام شده و بلندمرتبه سازی شکل گرفته بود و بارگذاری سکونتی حتی بیش از ظرفیت اکولوژیک انجام شده بود، ولی متناسب با این بارگذاری جمعیتی، سرانه‌های خدماتی شکل نگرفته بود. از رسالت‌های این دوره از مدیریت شهری پاسخگویی به این کمبود‌ها و تامین سرانه‌ها و ایجاد یک توسعه متوازن در منطقه 22 بود. در همین چارچوب 55 پروژه‌ای که تعریف شده، 2 مورد در حوزه فضای سبز، با تاکید بر فضای سبز محله‌ای است؛ چون بخش قابل توجهی از فضای سبز منطقه مانند بوستان چیتگر، لتمال کن، خرگوش دره وردآورد و کمربند سبز حریم منطقه 22، کارکرد شهری و فراشهری دارند.
• در واقع با وجود بوستان‌های فرامنطقه ای، نیاز به بوستان‌های کوچک مقیاس بود.
دقیقا؛ کمبود‌هایی که وجود داشت این بود که در محله‌های شهری پارک‌ها و بوستان‌های محله‌ای شکل نگرفته و مردمی که در منطقه مستقر شدند خواهان بوستان‌های کوچک محله‌ای در کنار و اطراف منازلشان هستند. در این بخش پارک «تندرستی» در حدود 4.5 هکتار در منطقه‌ای که در حال پذیرش جمعیت هست ایجاد شد. در سال‌های آینده اگر جمعیت بیشتری در اطراف این محل ساکن شدند فاز دوم این بوستان را اجرا و محوطه این پارک را گسترش خواهیم داد. در حوزه فضای سبز همچنین در ورودی دهکده المپیک فضای سبز گسترده‌ای شکل گرفته است.
• چندی پیش عنوان شد بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران در منطقه به بهره برداری می‌رسد؛ این طرح به کجا رسیده است؟
یکی از تاکیدات ما بهسازی و احداث مسیر دوچرخه سواری بوده که یکی از بحث‌های جدی منطقه است و در آینده یک رینگ کامل دوچرخه سواری در منطقه خواهیم داشت که همه رینگ‌های محله‌ها به هم متصل خواهند شد و بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران خواهد بود.
• با این اقدامات چه میزان به سرانه‌های هفت گانه در منطقه 22 که فقر آن به شدت احساس می‌شود، افزوده خواهد شد؟
مجموعه پروژه‌هایی که امسال افتتاح می‌شود منجر به این شد که حدود 13/6 متر مربع به سرانه‌های هفت گانه اضافه شود. ما 5 پروژه هم مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم. 3 پروژه در حوزه زیرساخت‌های مربوط به معلولین انجام شد که مربوط به تحقق شعار «تهران شهری برای همه» است. این شعار به این معنی است که همه اقشار اجتماعی فارغ از جنسیت، سن و معلولیت بتوانند بدون مانع از همه امکانات شهر استفاده کنند. در این بخش مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان اداری یکی از شهرداری‌های نواحی، یکی از سرای محلات، بوستان ساحل و پیاده روی بلوار شهید اردستانی برای معلولین انجام شد. 2 پروژه در حوزه «تفریحی و گردشگری» داریم و 4 پروژه در بخش تجهیزات شهری. مجموعا حدود 1 میلیون و 103 هزار و 400 متر مربع مستحرصه ایجاد شد.
• میزان اعتبارات هزینه شده برای مجموع این اقدامات چه میزان بوده است؟
از جهت اعتباری کل اعتبار هزینه شده 613 میلیارد ریال است که 581 میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری، 19 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی هزینه شده و 13 میلیارد ریال نیز کمک خیری بوده که به ساخت کتابخانه‌ای در ورودی چیتگر اقدام کرده است. این کتابخانه ضمن پوشش نیاز‌های مطالعاتی مردم منطقه به دلیل فضای خاص و آرامش و امکانات، در آینده به یکی از قطب‌های کتابخانه‌ای تبدیل خواهد شد.
• یکی از انتقادات به نحوه بارگذاری در منطقه 22 بحث کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی است؟ در این مسیر چه اقداماتی انجام شده است؟
توانستیم سهم ناوگان اتوبوسرانی را در بحث تردد‌های شهری یک درصد اضافه کنیم. البته دلیل پایین بودن این عدد این است که اتوبوسرانی مستقیما توسط شرکت اتوبوسرانی مرکز اداره می‌شود و مناطق در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نقش فعالی ندارند. تعداد اتوبوس‌ها اضافه نشده و حل مسئله اتوبوس یک مسئله ملی است. دولت در سال‌های گذشته اتوبوس خریداری و توزیع می‌کرد، اما در دولت فعلی هیچ اتوبوسی خریداری نشده است. در دولت دوم آقای احمدی نژاد کمتر از سالی 600 اتوبوس خریداری شد. در دولت آقای خاتمی بود که دولت تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد و قرارداد 20 هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو و شهاب خودرو منعقد و ظرف 6 سال ناوگان اتوبوسرانی کشور حدود 38 درصد نوسازی شد. در حال حاضر بالای 75 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی که 8 سال است عبور کرده و قاعدتا با این اقدامات جسته گریخته و پراکنده اتفاقی نخواهد افتاد. باید سالی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوس رانی تهران شود تا فقط پاسخگوی نوسازی این ناوگان باشد و برای توسعه این ناوگان نیاز به اتوبوس‌های بیشتری داریم. ما در این حوزه کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با انجام مطالعات خطوط برخی از خطوط زائد را حذف و برخی خطوط لازم را ایجاد کردیم و همین تغییر در خطوط منجر به رشد یک درصدی ناوگان اتوبوس رانی در حمل و نقل عمومی شده است.
• در حوزه مترو چه ظرفیت‌هایی به حمل و نقل عمومی منطقه اضافه شد؟
در بحث مترو اقدامات ویژه‌ای انجام شده است. ما در مترو خط 5 را داریم که از حاشیه مرزی منطقه عبور می‌کند، ولی با توجه به نیاز جدی که ما در حوزه حمل و نقل عمومی داریم خوشبختانه مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی این موضوع را در طرح تفصیلی دیده و مطالعاتی که تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی در کل تهران انجام شده خطوط و ایستگاه‌هایی را در منطقه پیش بینی کرده و از 4 خطی که قرار است به خطوط متروی تهران اضافه شود 3 خط در این منطقه قرار دارد. یک خط شرقی- غربی و یک خط شمالی – جنوبی و خط دیگری که یک ایستگاه آن در این منطقه واقع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده قرار شد خط 10 شروعش از منطقه 22 باشد. برای اینکه مسئولان حوزه مترو را متقاعد کنیم که شروع این خط از منطقه 22 باشد کلیه ذینفعان منطقه را دعوت و مدل مالی تعریف کردیم که در آن ذینفعان در احداث ایستگاه‌ها با شهرداری مشارکت کنند تا شهرداری و دولت بخشی از منابع خطوط و بخش مربوط به ایستگاه‌ها را ذینفعان پرداخت کنند و جلسات به صورت تک به تک با ذینفعان ادامه دارد. صورتجلسه‌هایی با مدیریت مترو و منطقه و ذینفع تنظیم خواهیم کرد تا بتوانیم با مشارکت ذینفعان و همکاری شهرداری با آن‌ها سال آینده خط 10 مترو تهران کلنگ زنی شود.
• خط 9 چطور؟
با توجه به کمبود منابع و اعتبارات مالی به نظر نمی‌رسد که خط 9 به این زودی آغاز شود.
• گمانه زنی‌ها و صحبت‌هایی در مورد امتداد خط 6 به منطقه 22 نیز وجو داشت؟
در مورد این خط مسئله‌ای که وجود داشت این بود که ما از خط 6 منشعب شویم برای یک خط شرقی و غربی و یا اینکه از خط 10 منشعب شویم. خط 10 شرقی- غربی از بالا مورد تایید حمل و نقل است و خط شرقی- غربی منشعب از خط 6 مورد تایید معاونت شهرسازی، ولی به هرحال جمع بندی شد که شرقی غربی خط 10 انجام شود و به جای خط 6 ال آر تی احداث شود، یعنی ما دو خط مترو خواهیم داشت و یک خط ال آر تی که از خط 6 وصل می‌شود و به صورت نعلی شکل شمال منطقه را به جنوب آن وصل و اکثر کاربری‌های مهم را درگیر می‌کند.
• با توجه به اینکه در طرح تفصیلی منطقه، حمل و نقل عمومی مورد بحث قرار گرفته و علاوه بر این منطقه 22 به عنوان قطب گردشگری و علمی- تحقیقاتی در تهران نیاز به توجه بیشتری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد، در طرح تفصیلی چه میزان به آن پرداخته شده است؟
اساس حمل و نقل عمومی در منطقه 22 در وهله اول مترو و سپس ال آر تی است که هردو مورد در طرح تفصیلی تصویب شده و هم در مطالعات جامع حمل و نقل ریلی دیده شده است که به تایید شهرداری تهران و شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران رسیده و الان در مرحله بررسی وزارت کشور قرار دارد و باید به تایید شورای هماهنگی امور حمل و نقل شهر‌های کشور در وزارت کشور برسد تا بعد بتوان بر اساس آن وارد فاز اجرا شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/153912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم

تحویل 5 دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم

پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود

خداحافظ نبوغ!

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

اهدای جهیزیه به نوعروسان حمیدیه

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

نفت - پرسپولیس؛ یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین

اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

مرگ دردناک جوان 24 ساله در آب های اطراف مسجد سلیمان / جسد از آب بیرون کشیده شد

پایان صبر استراتژیک ایران!

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

احتمال تغییر در رقم دستمزد 1403 کارگران قوت گرفت؟

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

پروژه‌های مسکن مهر خوزستان تا پایان امسال تعیین‌تکلیف می‌شوند

دزفول، در جایگاه نخست جذب گردشگران نوروزی خوزستان در 1403

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی