پیام خوزستان

آخرين مطالب

شناسایی 604 زن سرپرست خانوار در خوزستان جهت اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان با اشاره به اجرای این طرح مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی جهت ایجاد اشتغال پایدار، گفت: تاکنون 604 نفر از زنان سرپرست خانوار شناسایی شده در این طرح، در ارزیابی اولیه تایید شده اند.

سیدرضا علوی در جلسه کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان که امروز (سه‌شنبه، 8 بهمن‌ماه) با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو اعم از اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره‌کل بهزیستی، اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان بیمه تأمین اجتماعی استان در جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد، ضمن بررسی معایب طرح‌های سنتی ایجاد و توسعه مشاغل خانگی و ناپایداری این مشاغل، اظهار کرد: با بررسی تجربیات و عارضه‌یابی این طرح‌ها مشخص شد که کم‌عارضه‌ترین حوزه ساخت و تولید است اما 90 درصد مشکلات عدم پایداری این طرح‌ها به حوزه بازار، فروش، برندسازی و آگاهی از قوانین حقوقی، بیمه، مالیات و ... برمی‌گردد که اغلب فراگیران این طرح‌ها در این زمینه آموزش نمی‌بینند و توانایی لازم برای انجام آن را ندارند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: وزارت کار با بررسی این موضوع الگوی نوینی جهت ایجاد مشاغل پایدار و موفق ترسیم کرده است که بر اساس آن با شناسایی کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق و پیشرو در هر حوزه و ارتباط دادن کارجویان به این افراد، هم امکان توسعه این فعالیت‌ها به نحو بهینه و بدون نیاز به توسعه سخت‌افزاری و هزینه‌های جانبی، فراهم می‌شود و هم یک بازار تضمین‌شده برای کارجویان در دسترس قرار می‌گیرد که مشکل ”اتصال به بازار” حل شود.
مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان با تبیین این تفاوت عمده بین طرح‌های قبلی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی، بر لزوم شناسایی و تقویت پیشران‌ها (تولیدکنندگان بزرگ و موفق) تأکید کرد و گفت: این طرح در سال‌های 96 و 97 به‌صورت پایلوت در 9 استان کشور توسط جهاددانشگاهی اجرا شد و پس از نتایج موفقیت‌آمیز آن با ایجاد 20 هزار فرصت شغلی، وزارت کار طی تفاهم‌نامه جدیدی ایجاد 56 هزار فرصت شغلی مبتنی بر این طرح جدید را به جهاددانشگاهی واگذار کرد.
علوی با اشاره به استقبال معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از نتایج این طرح جدید برای اجرا در میان زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار در تعریف این معاونت به سه دسته کلی شامل زنان غیرشاغل و تحت پوشش، غیرشاغل و غیر تحت پوشش و زنان شاغل و غیر تحت پوشش تقسیم‌بندی می‌شوند که دسته دوم به‌عنوان جامعه هدف اجرای این طرح درنظر گرفته شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مقرر شد برای 6 هزار زن سرپرست خانوار واجد شرایط در سطح کشور این طرح اجرا شود که سهمیه استان خوزستان 420 نفر تعیین شد.
وی با اشاره به شناسایی 735 زن سرپرست خانوار با شرایط تعریف‌شده در سطح استان، افزود: این تعداد با همکاری مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها، خیریه‌ها، سمن‌ها و ... شناسایی شد که از این تعداد 604 نفر در ارزیابی اولیه واجد شرایط تشخیص داده شدند. البته با توجه به ارائه اطلاعات به‌ صورت خوداظهاری، در بررسی‌های بعدی و استعلام ممکن است این آمار ریزش داشته باشد.
مدیر کمیته اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون 50 نفر پیشران در استان شناسایی و تعدادی از فراگیران نیز به پیشران‌ها معرفی شدند. ویژگی دیگر این طرح آن است که آموزش‌های تخصصی اصلی در هر حیطه توسط خود پیشران‌ها داده می‌شود و تنها آموزش عمومی اولیه با جهادانشگاهی است، از سوی دیگر در این طرح وام و مجوزی نیز داده نمی‌شود زیرا افراد به‌طور مستقیم به تولیدکننده‌ها وصل می‌شوند.
علوی با بیان اینکه در طرح 56 هزار نفری احتمالا سهمیه خوزستان 1500 نفر است، گفت: در این طرح هیچ محدودیتی برای متقاضیان وجود ندارد و افرادی که نتوانند از طرح توانمندسازی استفاده کنند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. یکی از کارهایی که انجام شد، مشخص‌کردن رسته‌های مزیت‌دار استان بود که بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده و همچنین این موضوع که در درازمدت به سمت ایجاد یک قطب و برند در استان حرکت کنیم، سه رسته اصلی تولید پوشاک (اعم از لباس فرم بیمارستان‌ها، ادارات و مشاغل با توجه به صنعتی بودن استان و همچنین لباس اقوام با توجه به تنوع قومیتی و همسایگی با کشور عراق)، صنایع دستی (اعم از احرامی بافی، کپوبافی، بافته‌های سنتی، جاجیم و ...) و صنایع تبدیلی کشاورزی مشخص شد.
وی یکی از کارهای اصلی جهاددانشگاهی در این طرح را تکمیل زنجیره ارزش دانست و توضیح داد: تمرکز تمام پروسه‌های تولید یک محصول از تأمین مواد اولیه تا طراحی، ساخت و فروش در سطح استان مزیت جدی برای برندسازی آن محصول ایجاد می‌کند و در این صورت می‌توان به پایداری مشاغل ایجادشده امیدوار بود. به‌طور مثال در لرستان این زنجیره برای تولید فرش از طراحی تا بافت تکمیل شده است و اکنون می‌توانند برای برندسازی آن اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، در این جلسه سپس نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حاضر، به بیان پیشنهادات و راهکارهای خود جهت تسریع در اجرای طرح و بهبود فرآیندهای آن پرداختند و دستورالعمل‌هایی جهت بررسی‌های بیشتر مشاغل مزیت‌دار و بهینه‌سازی نقش پیشران‌ها تصویب شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/152677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی

اوسمار ویه را: برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد

اوسمار ویرا: نتیجه سه بر صفر عالی است؛ از بازیکنانم راضی هستم

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون