پیام خوزستان

آخرين مطالب

توضیحات سازمان امور عشایر کشور درباره یک خبر ایرنا سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، درباره خبری با عنوان "فرسایش 800 تنی خاک نتیجه دام‌گردانی عشایر" که 28 آذر 98 به نقل از رییس سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده بود توضیحی را به این خبرگزاری ارسال کرد.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش مدیران استان‌های تالابی و دریایی کشور در اهواز، گفته بود: خسارت دام‌گردانی عشایر بیش از 20 برابر سود تولید گوشت آنها است و دام‌گردانی عشایر باعث فرسایش بیش از 800 میلیون تن از خاک کشور شده است.
در توضیح روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران به اظهارات کلانتری که رونوشت آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت آمده است: عشایر کشور با 213 هزار خانوار دارای 22 میلیون راس دام سبک هستند که در حدود 35 میلیون هکتار از مراتع کشور (40 درصد) در فصل مناسب رویشگاه در قشلاق و ییلاق و میانبند از مراتع کشور بهره‌برداری می‌کنند. بقیه مراتع به مساحت حدود 50 میلیون هکتار (60 درصد) در اختیار دامداران غیرعشایری است که دوسوم دام سبک کشور را شامل می‌شود که برخلاف عشایر در تمام طول سال از مراتع استفاده می‌کنند.
در این مطلب افزوده شده است: از 916 هزار خانوار بهره‌بردار مراتع کشور و عرصه‌های منابع طبیعی 213 هزار خانوارعشایری و 702 هزار خانوار غیرعشایری هستند که متوسط مراتع به ازای هر نفر خانوار غیرعشایری حدود 70 هکتار است که خود به نبود مدیریت صحیح در مراتع و استفاده مداوم در طول سال از مراتع حکایت دارد، حال آنکه متوسط مراتع هر خانوار عشایری 164 هکتار است که بر اساس شرایط رویشگاه در ییلاق و قشلاق از علوفه مرتعی استفاده می‌کنند و تفاوت اساسی این دو جمعیت، بهره‌برداری در مدت زمان استفاده از مراتع است.
در بخش دیگری از توضیح روابط عمومی نوشته شده است: نزدیک به 12 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور زیر کشت دیم است که حدود 50 درصد آن دیمزار کم بازده است و بیشتر آنها اصول به‌زراعی را رعایت نمی‌کنند و با شخم و شیار و عملیات خاک‌ورزی در جهت شیب به فرسایش خاک سرعت می‌بخشند که بخشی عمده از فرسایش خاک ناشی از عملیات نادرست به‌زراعی و تغییر کاربری زمین است.
در این مطلب با بیان اینکه کشت و کار در زیراشکوب جنگل‌ها که فاقد اصول به‌زراعی است شرایط را برای فرسایش خاک در این 14 میلیون هکتار عرصه جنگلی فراهم می‌سازد افزوده شده است: با توجه به مطالب فوق آیا فرسایش خاک تنها در یک سوم عرصه مرتعی که در اختیار دامدارای عشایری است اتفاق می‌افتد؟ آیا جمعیت بهره‌بردار 702 هزار خانواری که دو سوم مراتع کشور را در اختیار دارند از این قاعده مستثنی هستند؟
بر اساس نوشته روابط عمومی سازمان امور عشایر، آیا 12 میلیون هکتار دیمزار که حدود 50 درصد آن کم بازده است و در آنها اصول به‌زراعی رعایت نمی‌شود و یا شخم موازی جهت شیب که بخشی از آن تپه‌ها و دامنه ها هستند منبع مناسبی برای فرسایش خاک نیست؟ "بسیاری از این اراضی جزو مراتع میانبند عشایر بوده است که به دلیل تصرف و کشت دیم به طور عمد عرصه را برای کوچ عشایر و استفاده از پوشش گیاهی مرتعی تنگ کرده و منجر به کوچ زودهنگام و هرج و مرج در مدیریت مرتع شده است."
"هم اکنون سازمان متولی عشایر کشور با ارایه برنامه زنجیره تولید گوشت قرمز و با استفاده از تسهیلات بانکی درصدد پرواربندی دام‌های تولیدی عشایر به میزان 9 میلیون راس در خارج از مراتع است که در 2 سال گذشته 2 میلیون آن محقق شده است و هدف از این کار خروج دام‌های تولیدی از عرصه‌های مرتعی است که باعث احیا و اصلاح و مدیریت بهتر مراتع می‌شود."
این مطلب می افزاید: نسبت دادن 800 میلیون تنی فرسایش خاک به دام عشایر کاملا اشتباه و غیرمنطقی است. بر اساس فرسایش اعلامی 16 تن در هکتار در سال در 125 میلیون هکتار اراضی کشور که معادل 2میلیارد تن است و اعلام اینکه 40 درصد آن مربوط به دام‌گردانی عشایر است، عاری از حقیقت است چرا که اول اینکه دامداران عشایری تنها در 35میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی به دامداری مشغول هستند و بقیه عرصه به لحاظ بهره‌برداری و مدیریت در اختیار عشایر نیست، دوم اینکه این 40 درصد مبنا و ماخذ علمی ندارد ضمن اینکه فرسایش 16 تن خاک در هکتار در سال نیز مورد تردید است.
"با عنایت به مطلب ارایه شده، معرفی عشایر و دامداران عشایری به عنوان عامل اصلی فرسایش خاک به دور از انصاف و منطق است. عشایر از گذشته دور تاکنون نقش مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع داشته است و در آینده نیز خواهند داشت و دلایل را باید در تصرفات زمین‌های مرتعی عشایر در مسیر کوچ و تغییر کاربری‌های غیراصولی زمین‌ها، دیمزارهای موجود و دیمزارهای کم بازده، قطع درختارن جنگلی، بوته کنی و تخریب پوشش گیاهی نیز جستجو کرد و انگشت اتهام را تنها به این قشر تولیدکننده و زحمت کش نشانه نرفت.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری سازمان امور عشایر ایران اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اتحادیه سراسری دامداران ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/152490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان