یک نویسنده:
برهنگی واژگانی و کمحرفی از محرزترین ویژگیهای آثار مینیمالیسم است
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: برهنگی واژگانی و کمحرفی از محرزترین ویژگیهای آثار مینیمالیسم به شمار میرود.
محمدجواد جزینی شامگاه جمعه (چهارم بهمن 98) در کارگاه تخصصی داستاننویسی با عنوان "عصر داستان" که در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد به بررسی تحلیلی پدیده مینیمالیسم پرداخت و اظهار کرد: مینیمالیسم نهضت ادبی بود که در غرب اتفاق افتاد و اکنون جامعه از این نوع نوشتن استقبال کرده است.
وی با بیان اینکه عدهای اعتقاد دارند مینیمالیسم اصلا ربطی به ادبیات ندارد، افزود: تحلیلگران ادبی برای شرح دلایل پیدایش جریان مینیمالیسمی به بحرانهای اقتصادی و به ویژه بحران انرژی، مساله مبارزه عمومی در مصرف انرژی و زوال ملی مطالعه در مقابل رسانههای جدید از جمله سینما و تلویزیون و نوعی سرخوردگی فلسفی اشاره کردهاند.
جزینی ادامه داد: بر مبنای عقیده دیگری مینیمالیست یک جریان انتقادی هنری بود که علیه ماکسی مالیستها سامان گرفت به طوری که آنها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش میروند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین، سادهترین و کوتاهترین شکل باقی بماند.
این داستاننویس تصریح کرد: برهنگی واژگانی و کمحرفی از محرزترین ویژگیهای آثار مینیمالیست به شمار میرود و اولین بار مینیمالها آثارشان را روی جعبه مواد غذایی چاپ میکردند و میخواستند به سادهترین شکل و زبان ممکن با مردم در ارتباط باشند.
به گزارش ایسنا به نقل از ادارهکل ارشاد خوزستان، وی با بیان اینکه در واقع رواج داستانکنویسی ریشه در گرایش به کمینهگرایی یا مینیمالیسم در دنیای معاصر دارد ادامه داد: این نوع نوشتار جنبشی در هنر به شمار میرود و بر دو پایه سادگی و ایجاز بنا شده است.
جزینی افزود: نویسندگان این گونه آثار با حذف عناصر غیرضروری میکوشند اثر ادبی را در کمترین حجم و کوتاهترین شکل عرضه کنند و در واقع از ویژگیهای مهم بیشتر داستانهای مینیمالیستی داشتن طرح ساده و سرراست است.
وی بیان کرد: در بیشتر داستانهای مینیمالیستی هدف نویسنده نشان دادن یک واقعه بیرونی است. چنانکه خواننده احساس کند حوادث پیش رویش رخ میدهد.
این منتقد ادبی در خصوص درونمایه داستانهای مینیمالیستی بیان کرد: درونمایه این داستانها اغلب دغدغههای کلی انسان از جمله مرگ، عشق، تنهایی و غیره است و در آن داستانها کمتر به روایت رویدادهای اقلیمی پرداخته میشود.
وی خاطرنشان کرد: اندیشههای سیاسی، فلسفی و اعتقادی، راهی به دنیای این داستانها ندارد چراکه کوتاهی حجم داستان اجازه پرداختن به این اندیشهها را به نویسنده نمیدهد.
جزینی تاکید کرد: در تکوین ساختار داستانهای مینیمالیستی آثار 2 نویسنده بیشترین تاثیر را داشته است که یکی از این نویسندگان آنتوان چخوف است. او با ابداع صورتی از داستان کوتاه که در آن برشی از زندگی روایت میشد به این آثار پرداخت. نویسنده دیگر ارنست همینگوی است که داستانهای کوتاهش را در این زمینه ارائه داد.
این داستاننویس تصریح کرد: داستان کوتاه برشی از زندگی است که در دهههای اخیر مورد توجه داستاننویسان فارسی زبان قرار گرفته و در ایران رواج و گسترش یافته است.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/152136/