پیام خوزستان

آخرين مطالب

عرضه بی‌رویه قلیان‌های میوه ای در پارک ساحلی اهواز سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - این روزها به هر گوشه از پارک ساحلی اهواز که قدم بگذارید جز صدای قل قل قلیان‌های میوه ای زمزمه دیگری نیست ، از شمال تا جنوب این پارک در تصرف عرضه کننده‌های قلیان‌های میوه ای و صندلی هفت رنگ بزم‌ها و نشست های شبانه جوانان و نوجوانان است.

با خنک شدن هوا در اهواز بازار عرضه قلیان‌های میوه‌ای در 2 طرف رودخانه کارون ،پارک های ساحلی داغتر شده است . درروزهای تعطیل پارک ساحلی اهواز از شمال تا پل «علی ابن‌مهزیار» کمتر محل خالی از بوی تند تنباکوی میوه ای ومناسب برای تفریح خانواده ها و کودکان می توان پیدا کرد و این وضعیت باعث ناراحتی شهروندان این شهر شده است.
آنان می گویند تنها محل تفریحی اهواز تبدیل به مکانی ناهنجار شده و هنگام ورود به این پارک ساحلی بوی تند انواع قلیان های میوه‌ای سیب ، موز، آدامس ، نعنا ، بلوبری و ... به وضوح شامه را می آزارد و در هر نطقه از این تفریحگاه ، تعدادی دختر و پسر جوان را می بینیم که با لذت حلقه های دود سفید را از سینه بیرون می دهند.
"ناصر" یکی از عرضه کننده قلیان های میوه ای در پارک ساحلی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که حدود 15 سال است قلیان با طعم های مختلف عرضه می‌کند و با استقبال خوب جوانان کسب وکار خود را رونق داده و روز به روز تعداد قلیان‌ها را بیشتر می‌کند .
وی که ابتدا با 6 قلیان این کار را شروع کرده ، اکنون بیش از 60 قلیان دارد و در ایام تعطیل قلیان هم کم می آورد . میانگین درآمد وی از عرضه قلیان در این ایام بین چهار تا پنج میلیون ریال است که با فروش سایر خوراکی ها از نوع قهوه ، چایی و ... درآمدش بیشتر می شود .
این عرضه کننده قلیان مقصر عمده افزایش عرضه قلیان را مسئولین شهر عنوان کرد و اظهار داشت : پس از اخذ مدرک دیپلم به دلیل بیکاری و نداشتن شغل و درآمدی برای امرار معاش، بهترین کسب وکاری را که می‌توانستم انجام دهم همین کار بود که با سرمایه کم و بدون پرداخت هیچگونه عوارض ، مالیات و اجاره محل می‌توانستم کسب و کاری با درآمد متوسط بدست آورم .
محمد دیگر عرضه کننده قلیان در پارک ساحلی مقابل خیابان 13 شرقی کیانپارس با اشاره به گرانی تنباکو میوه‌ای گفت: با افزایش نرخ ارز قیمت تنباکو های میوه ای مثل سایر اجناس بالا رفته است و شاهد افزایش حدود هفت برابری شده است و به تبع آن عرضه قلیان هم افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود : تهیه ذغال طی چند سال اخیر عاملی برای افزایش قیمت یک سر قلیان شده ، ذغال را طی سه تا چهار سال گذشته کیلویی 12هزار ریال خریداری می‌کردیم و امسال کیلویی 70هزار تا 90هزار ریال می‌خریم .
محمد با گذشت سه سال از عرضه قلیان در پارک توانسته موتورسیکلت خود را به پراید تبدیل کند و در ادامه اظهار داشت : فروش قلیان در پارک ساحلی سود خوبی دارد و البته از طرفی امکان به دام افتادن نیروهای انتظامی هم وجود دارد که باز هم پس از مدتی استراحت به کار خود ادامه می دهیم .
محمدجواد جوان دیگری است که پنج شنبه و جمعه ها در پارک ساحلی تنقلات می‌فروشد و ازاین راه امرار معاش می کند و در این ایام روزانه حدود پنج میلیون ریال انواع تنقلات به شهروندان می فروشد.
وی می گوید: از دیدن جوانانی که وقت و پول و سلامتی خود را برای کشیدن قلیان هزینه می‌کنند ناراحت می‌شوم ولی نمی‌توانم کاری کنم . ظاهرا کسی هم نگران نیست چون اقدام اساسی برای کنترل و جمع آوری قلیان فروشان در این پارک ساحل کارون نمی‌کنند .
این فروشنده پارک ساحلی می گوید: البته ریشه اصلی این وضعیت، بیکاری این جوانان است که به این کار روی آورده اند، هرچند مدت نیروهای انتظامی برای جمع آوری قلیانی های پارک اقدام می‌کنند ولی از فردای آن روز مجدد به حالت اول بر می‌گردد، بهترین کار این است که در پارک کیوسک های حفظ امنیت و جلوگیری از عرضه قلیان دایر شود تا شهروندان با خیال راحت و امنیت برای تفریح به این پارک بیایند.
محمد جواد افزود : خیلی از عرضه کننده های قلیان علاوه بر تنباکو مواد مخدر هم توزیع می‌کنند و به مشتری‌ها پیشنهاد افزودن برخی مواد مخدر به تنباکو قلیان هم می‌دهند و از این راه مشتری‌ها را جذب خود می‌کنند.
اهواز محروم از پارک‌های تفریح
عبدالرحیم کاردان زاده مدیر دبستان شهید صمدی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از مشخصات کلانشهرها داشتن مراکز تفریحی و پارک‌های مجهز است تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان به این مکان‌ها مراجعه کنند که اهواز ازاین مناطق و امکانات تفریحی به اندازه کافی ، محروم است .
کاردان زاده ادامه داد : بارها وقتی دانش آموزان را برای تفریح به پارک ساحلی برده بودیم شاهد حضور گسترده عرضه کنندگان قلیان بودیم که به ناچار محل را ترک کردیم تا دانش آموزان را از این فضای ناهنجاری اجتماعی دور کنیم.
وی افزود : پارک ساحلی و شهربازی تنها محل تفریحی است که شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت می‌توانند مراجعه کنند که متاسفانه متولیان و دستگاه های نظارتی در خصوص پاکسازی این پارک از عرضه کننده‌های قلیان کم کاری کرده اند که نیاز به نگاه ویژه ای است .
مینو محسنی شهروند اهوازی از وضعیت اسفبار پارک ساحلی گفت و بیان کرد : پارک ساحلی اهواز از پل طبیعت تا کتابخانه مرکزی متاسفانه محلی برای کشیدن قلیان شده و بیش از نیمی از حجم فضای سبز این پارک را صندلی های رنگی اشغال کرده است و دیگر جایی برای تفریح خانواده ها دراین پارک نیست .
محسنی ادامه داد : مسئولین باید فکر اساسی برای پاکسازی اماکن عمومی از قلیان فروش‌ها کنند تا چهره شهر از این حالت خارج شود ، متاسفانه این وضعیت تصویر مثبتی از شهر در ذهن میهمانان خارج استان ترسیم نمی کندکه زیبنده این شهر زیبا و مردم خونگرم ما نیست .
علی مددی شهروند اهوازی است که ایام تعطیل را با خانواده به پارک ساحلی می رود ، اظهار داشت :طی سال های اخیر تعداد قلیان فروش‌های پارک ساحلی چندین برابر شده که دیگر فضایی برای تفریح خانواده ها وجود ندارد . در این محل‌ها جوانان برای خوشگذرانی قلیان می‌کشند که بو و دود قلیان تا چند متری آن مکان استشمام و باعث ناراحتی خانواده‌ها می شود .
مددی ادامه داد : متولیان پارک ساحلی باید با پدیده قلیان فروش‌ها برخورد کنند و تصمیم جدی برای جمع آوری آنها بگیرند . در قلیان‌سراها محلی مشخص شده برای افرادی است که مایلند قلیان بکشند ، این اماکن در معرض عموم هم نیست ولی فضای آزاد عمومی مانند پارک های ساحلی اهواز ، عرصه جولان عرضه کننده های قلیان شده که باید کنترل لازم توسط ارگانهای ذیربط صورت گیرد.
قلیان عامل بیش از چهار نوع سرطان
دکتر علی جاری با اشاره به خطرات استعمال قلیان اظهار داشت : این اعتقاد وجود دارد که مصرف قلیان کم خطرتر از سیگار می باشد این در حالی است که مصرف قلیان در مقایسه با سیگار دود بسیار زیادتری را وارد ریه‌­های فرد مصرف کننده می‌کند.
این پزشک داخلی ادامه داد : فرد سیگاری که به طور متوسط 8 الی 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کند، به طور متوسط با40 الی 75 پک به مدت 5 الی 7 دقیقه حدود نیم لیتر مکعب دود استنشاق می‌کند، ولی مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متوسط 20 تا80 دقیقه طول می‌کشد، حدود50 تا 200 پک می‌زند و هر پک به طور متوسط حاوی15/. تا یک لیترمکعب دود است.
وی افزود : هر وعده مصرف قلیان به طور متوسط معادل کشیدن 40 تا 80 و گاهی 100 نخ سیگار است. از دیگر عوارض قلیان که در سیگار دیده نمی‌شود، افزایش احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار و مسری، نظیر تبخال و هپاتیت و سل است که به دلیل استفاده اشتراکی آن دیده می‌شود.
جاری از بیماری‌ها و سرطان‌هایی گفت که بر اثر کشیدن قلیان بدن انسان را تهدید می‌کند و خاطر نشان کرد : سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم و زخم‌های گوارشی, ریفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند.
ویادامه داد: موارد دیگری که با مصرف قلیان ارتباط دارد مثل اگزمای دست، مشکلات دندان بدنبال کشیدن دندان ( آلوئولیت متعاقب کشیدن دندان) و تحلیل استخوانی بصورت عمودی در ناحیه پریودنتال از عوارض دیگر مصرف قلیان است .
این پزشک داخلی گفت :بر خلاف تصور و باور عمومی که معتقدند ضررقلیان از سیگار و سایرمواد دخانی کمتر بوده و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد کاملا در اشتباه هستند ، بلکه باتوجه به میزان و مدت مصرف قلیان باید عنوان کرد که ضرر و عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی نه تنها کمتر نبوده بلکه میزان و نوع عوارض آن بیشتر و متنوع تر می باشد و این باوره غلط در مورد مصرف قلیان در جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان رواج دارد.
جاری از دیگر بیماری های مصرف قلیان را آسیب به دندان‌ها عنوان کرد و ادامه داد :از جمله بیماری هایی که با مصرف قلیان ارتباط دارد اگزمای دست، مشکلات دندان بدنبال کشیدن دندان ( آلوئولیت متعاقب کشیدن دندان) و تحلیل استخوانی بصورت عمودی در ناحیه پری اودنتال است.
جمع آوری عرضه کننده های قلیان تا آخر دی ماه
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در ان باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جمع آوری عرضه کننده‌های قلیان در پارک‌های ساحلی اهواز اظهار داشت :هماهنگی های لازم با دادستان دادگاه انقلاب اسلامی استان مبنی برمبارزه با فروش مواد مخدر، ارائه و عرضه قلیان ، فروش انواع مواد افیونی غیر مجاز در جاده‌های ساحلی اهواز مورد بررسی قرار گرفت که با هماهنگی شورای تامین با عرضه کننده‌های این نوع مواد مخدر برخورد قهری صورت می گیرد و عملیات پاکسازی جاده‌های ساحلی طی هفته آینده آغاز خواهد شد .
علیرضا عالیپور اهواز ادامه داد : گام اول جمع آوری قلیان فروش‌ها به شکل اطلاع رسانی توسط شهرداری انجام شده است که در نقاط مختلف پارک‌های ساحلی اهواز اطلاعیه هایی به شکل بنر نصب شده است .
وی خاطر نشان کرد : طی چند روز آینده عملیات پاکسازی اجرا خواهد شد و افرادی که در این پارک‌ها اقدام به عرضه قلیان و مواد دخانی دیگر دارند به مقامات قضایی معرفی خواهند شد .
عالیپور افزود : توزیع کننده‌های مواد دخانی در سطح شهر به صورت نامحسوس توسط عوامل انتظامی شناسایی شده و اسامی ، آدرس منازل و محل توزیع مشخص شده است که تا هفته آینده با همه عوامل برخورد قانونی خواهد شد .
نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی مضرات قلیان
فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز گفت: ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی باید با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری،بهداشت و درمان ،دادگستری و نیروی انتظامی به صورت جدی اعمال شود تا شاهد فروش و عرضه قلیان در اماکن عمومی به خصوص پارک‌ها نباشیم .
سرهنگ محسن دالوند ادامه داد : دستگاه‌های متولی اگر در بحث برخوردها و پلمب‌ اماکن عرضه قلیان پس از اخذ دستورات قضائی به کمک پلیس نیاز دارند اطمینان خاطر داشته باشند که پلیس در کنار آنها خواهد بود .
وی از نقش رسانه ها در فرهنگ سازی جوانان و نوجوانان گفت و خاطر نشان کرد : رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ سازی برای جوانان و نوجوانان دارند که می‌توانند با انتشار مطالب مناسب و توجیه و روشنگری نسبت به مضرات استعمال مواد مخدر بر افکار جوانان تاثیرگذار باشند.
گزارش : حمیدرضا ترابی فرد
برچسب‌ها
قلیان نه به دخانیات اهواز شهرداری اهواز

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/150803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 ضربه مهلک حزب الله به اشغالگران

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

خرید بیش از 160 هزار تن گندم در خوزستان

برگزاری مسابقات پرس سینه قهرمانی و انتخابی خوزستان

مقاومت سدیروت را با راکت هدف قرار داد

پیش‌بینی برداشت بیش از 75 هزار تن گندم از مزارع بهبهان

بیش از 230 پروانه بهره‌برداری صنعتی در خوزستان صادر شد

2600 واحد مسکونی برای معلمان خوزستانی احداث می‌شود

اشعار و کلام شاعران و ادیبان میراث ماندگار نسل‌های آینده است

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

تداوم بمباران غزه | مقاومت سدیروت را با راکت هدف قرار داد

2 ضربه مهلک حزب الله لبنان به اشغالگران

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

نوجوان همدانی پس انداز خود را صرف آزادی یک زندانی کرد

دقت پاس خارق العاده با شوت های سرکش برای جشن در آبادان

عضو سابق کنست: نیروهای رضوان با ضربات مهلک ارتش ما را فرسوده‌اند

مذاکرات با رژیم صهیونیستی هیچ گونه پیشرفتی نداشته است

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

2 محموله کالای قاچاق در اندیمشک کشف شد

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

رفع تصرف 16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه

پیام تسلیت رئیس دانشگاه چمران اهواز

حزب الله: پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی همه معادلات منطقه را تغییر داد

9 خانم و آقای بازیگر جذاب ایرانی که در اصل عرب هستند + عکس و اسامی باورنکردنی

بازداشت سارق سیم برق در خرمشهر

حزب‌الله: ایران با پاسخی قوی و شجاعانه دشمن را شوکه کرد

تعویض هادی خطوط انتقال برق 132 کیلوولت مارون اصلی - مربچه در خوزستان‏

تداوم بمباران غزه/ مقاومت سدیروت را با راکت هدف قرار داد

کشف 2000 هزار لیتر سوخت قاچاق در خرمشهر

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

فعالیت 880 اتاق بهداشت در مدارس خوزستان