پیام خوزستان

آخرين مطالب

وزیر نفت در صحن علنی مجلس:

نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما به سوخت کم‌سولفور تامین می‌شود وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - وزیر نفت با بیان اینکه مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم سبب ایجاد اختلال در کشتیرانی نمی‌شود، گفت: ما فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، 23 دی‌ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب درخصوص کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم سولفور یادآور شد: این پرسش یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال از سوی آقای ساری، نماینده اهواز مطرح شد و من به آن پاسخ دادم، اما در ظاهر از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر چند بار پرسشی مطرح شود باید به آن پاسخ داد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2017 میلادی تولید نفت کوره در دنیا روزانه یک میلیون تن بوده که 2 درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد و مطابق استاندارد سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بوده است، تصریح کرد: در مجموع دوسوم نفت کوره تولیدی جهان که به‌عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای 2.5 درصد دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت اکنون کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته و به اندازه قیمت گازوئیل رسیده است، اظهار کرد: اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره تولیدی، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و دوباره تصفیه می‌شود، حدود 20 هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
نفت کوره کم سولفور با بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها
زنگنه با بیان اینکه راه‌حل اصلی تهیه نفت کوره با سولفور کم، بهینه‌سازی پالایشگاه‌هاست تا هم گوگرد نفت‌ کوره و هم تولید نفت‌ کوره کاهش یابد، تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که در شرایط کنونی تامین آن بسیار دشوار است.
وی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ام قیمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است، افزود: هم‌اکنون هزینه کشتیرانی هم در دنیا به همین دلیل بالارفته است.
وزیر نفت با بیان اینکه ما راه‌حل‌هایی در این زمینه داریم که برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم، ادامه داد: استناد به بند 2 مقرره 18 پیوست ششم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (مارپل) به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید از سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند.
وی ادامه داد: اما یک راهکار موقت هم دارد که می‌گوید اگر کشتی بگوید و گزارش کند امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کسانی اظهار می‌کنند که ما از بنادر دیگر نمی‌توانیم سوخت تامین کنیم می‌توانند به این بند استناد کنند. جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند، از نظر من حق قانونی و حقوقی ماست.
چرا کشتی ها اسکرابر نصب نکردند؟
وزیر نفت یکی از راه‌حل‌های حل معضل مازوت را تجهیز کشتی به دستگاه پاک‌کننده (Scruber) عنوان کرد و با بیان اینکه نصب این تجهیز با توجه به ظرفیت کشتی، 2 تا 7 میلیون دلار هزینه دارد، افزود: هزینه این طرح حتی از بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، اما هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است.
وی یادآور شد: کشتی‌ها از سال 2002 تا 2020 فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند!؟ هیچ‌کدام از نفتکش‌های اقیانوس‌پیمای ما که از سوخت نفت کوره استفاده می‌کنند، اسکرابر نصب نکردند، آنها حدود یک‌سال‌ونیم برای اینکه سوخت با قیمت مناسب دریافت کنند با ما مکاتبه می‌کنند و به‌تازگی هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.
زنگنه مخلوط کردن نفت‌کوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پایین مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد) را راه‌حلی دیگر برشمرد و با بیان اینکه در این زمینه نشست‌های متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد.
وزیر نفت افزود: موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت‌گاز مصرف کند، بنابراین سوخت ترکیبی با استاندارد گوگرد زیر نیم درصد تولید شد و اکنون پالایشگاه‌ها ماهانه 40 تا 50 هزار تن از این سوخت را تامین می‌کنند و به قیمت بین‌المللی می‌فروشند، از نظر قیمت هم به وزارت نفت ارتباطی ندارد.
وی با بیان اینکه ایران حتی می‌تواند از بیرون کشور هم سوخت تامین کند، افزود: روش‌های دیگری هم مانند مخلوط نفت‌ کوره با روش‌های شیمیایی وجود دارد که بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است تا نفت‌ کوره با سولفور بالا را از ما بگیرد و با مواد شیمیایی مخلوط کند و سرانجام نفت‌ کوره با سولفور پایین تحویل دهد.
اختلالی در کشتیرانی وجود ندارد
زنگنه با اشاره به اینکه موضوع ایجاد اختلال در کشتیرانی به دلیل سوخت با سولفور کم صحیح نیست، افزود: مهم‌ترین بخش کشتیرانی نفتکش است که قاطع می‌گویم هیچ اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. همین امروز در مذاکراتی که با شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده است، می‌گوید سوختش تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سوخت مورد نیاز نفتکش و کشتیرانی در حال تامین است، یادآور شد: کشتی‌های کوچک و لنج‌ها از سوخت نفت‌گاز استفاده می‌کنند، بنابراین اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌شود.
زنگنه، افزایش قیمت حمل‌ونقل را به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت:‌ فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در شرایطی که قیمت خارج از ایران آزاد است دنبال این باشند از منابع محدود بودجه یارانه‌ای برای سوخت نفتکش اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: من اجازه ندارم به تولیدکنندگان بگویم تولیدتان را به قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی بفروشید، مگر اینکه شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و 2، 3 هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت با بیان اینکه در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید می‌توانید خریداری کنید، اما قیمتش متفاوت است، تاکید کرد: ما اکنون می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/150614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد