پیام خوزستان

آخرين مطالب

وزیر نفت در صحن علنی مجلس:

نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما به سوخت کم‌سولفور تامین می‌شود وزارت نفت

نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما به سوخت کم‌سولفور تامین می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - وزیر نفت با بیان اینکه مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم سبب ایجاد اختلال در کشتیرانی نمی‌شود، گفت: ما فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، 23 دی‌ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب درخصوص کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم سولفور یادآور شد: این پرسش یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال از سوی آقای ساری، نماینده اهواز مطرح شد و من به آن پاسخ دادم، اما در ظاهر از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر چند بار پرسشی مطرح شود باید به آن پاسخ داد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2017 میلادی تولید نفت کوره در دنیا روزانه یک میلیون تن بوده که 2 درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد و مطابق استاندارد سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بوده است، تصریح کرد: در مجموع دوسوم نفت کوره تولیدی جهان که به‌عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای 2.5 درصد دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت اکنون کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته و به اندازه قیمت گازوئیل رسیده است، اظهار کرد: اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره تولیدی، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و دوباره تصفیه می‌شود، حدود 20 هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
نفت کوره کم سولفور با بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها
زنگنه با بیان اینکه راه‌حل اصلی تهیه نفت کوره با سولفور کم، بهینه‌سازی پالایشگاه‌هاست تا هم گوگرد نفت‌ کوره و هم تولید نفت‌ کوره کاهش یابد، تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که در شرایط کنونی تامین آن بسیار دشوار است.
وی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ام قیمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است، افزود: هم‌اکنون هزینه کشتیرانی هم در دنیا به همین دلیل بالارفته است.
وزیر نفت با بیان اینکه ما راه‌حل‌هایی در این زمینه داریم که برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم، ادامه داد: استناد به بند 2 مقرره 18 پیوست ششم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (مارپل) به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید از سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند.
وی ادامه داد: اما یک راهکار موقت هم دارد که می‌گوید اگر کشتی بگوید و گزارش کند امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کسانی اظهار می‌کنند که ما از بنادر دیگر نمی‌توانیم سوخت تامین کنیم می‌توانند به این بند استناد کنند. جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند، از نظر من حق قانونی و حقوقی ماست.
چرا کشتی ها اسکرابر نصب نکردند؟
وزیر نفت یکی از راه‌حل‌های حل معضل مازوت را تجهیز کشتی به دستگاه پاک‌کننده (Scruber) عنوان کرد و با بیان اینکه نصب این تجهیز با توجه به ظرفیت کشتی، 2 تا 7 میلیون دلار هزینه دارد، افزود: هزینه این طرح حتی از بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، اما هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است.
وی یادآور شد: کشتی‌ها از سال 2002 تا 2020 فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند!؟ هیچ‌کدام از نفتکش‌های اقیانوس‌پیمای ما که از سوخت نفت کوره استفاده می‌کنند، اسکرابر نصب نکردند، آنها حدود یک‌سال‌ونیم برای اینکه سوخت با قیمت مناسب دریافت کنند با ما مکاتبه می‌کنند و به‌تازگی هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.
زنگنه مخلوط کردن نفت‌کوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پایین مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد) را راه‌حلی دیگر برشمرد و با بیان اینکه در این زمینه نشست‌های متعددی برگزار شده است، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد.
وزیر نفت افزود: موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت‌گاز مصرف کند، بنابراین سوخت ترکیبی با استاندارد گوگرد زیر نیم درصد تولید شد و اکنون پالایشگاه‌ها ماهانه 40 تا 50 هزار تن از این سوخت را تامین می‌کنند و به قیمت بین‌المللی می‌فروشند، از نظر قیمت هم به وزارت نفت ارتباطی ندارد.
وی با بیان اینکه ایران حتی می‌تواند از بیرون کشور هم سوخت تامین کند، افزود: روش‌های دیگری هم مانند مخلوط نفت‌ کوره با روش‌های شیمیایی وجود دارد که بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است تا نفت‌ کوره با سولفور بالا را از ما بگیرد و با مواد شیمیایی مخلوط کند و سرانجام نفت‌ کوره با سولفور پایین تحویل دهد.
اختلالی در کشتیرانی وجود ندارد
زنگنه با اشاره به اینکه موضوع ایجاد اختلال در کشتیرانی به دلیل سوخت با سولفور کم صحیح نیست، افزود: مهم‌ترین بخش کشتیرانی نفتکش است که قاطع می‌گویم هیچ اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. همین امروز در مذاکراتی که با شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده است، می‌گوید سوختش تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سوخت مورد نیاز نفتکش و کشتیرانی در حال تامین است، یادآور شد: کشتی‌های کوچک و لنج‌ها از سوخت نفت‌گاز استفاده می‌کنند، بنابراین اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌شود.
زنگنه، افزایش قیمت حمل‌ونقل را به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت:‌ فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در شرایطی که قیمت خارج از ایران آزاد است دنبال این باشند از منابع محدود بودجه یارانه‌ای برای سوخت نفتکش اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: من اجازه ندارم به تولیدکنندگان بگویم تولیدتان را به قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی بفروشید، مگر اینکه شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و 2، 3 هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت با بیان اینکه در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید می‌توانید خریداری کنید، اما قیمتش متفاوت است، تاکید کرد: ما اکنون می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم، نگرانی نداشته باشید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هلدینگ خلیج‌فارس و معاونت فناوری رئیس‌جمهوری تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند

کتاب روش اجرایی مانورهای عملیاتی حراست صنعت نفت منتشر شد

وزیر نفت با یک تشکل بخش خصوصی دیدار کرد

قیمت سبد نفتی اوپک به زیر 62 دلار رفت

پتروشیمی تندگویان رکورد تازه‌ای در تولید ثبت می‌کند

آمادگی عضو جدید اوپک برای همراهی با واکنش به شیوع ویروس کرونا

رزمایش طرح تخلیه اضطراری فرودگاه خلیج فارس برگزار شد

قطر تمایلی به بازنگری در قیمت فروش ال‌ان‌جی به هند ندارد

تداوم تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلال در صادرات نفت لیبی

احتمال تشدید کاهش تولید اوپک در پی تأثیر ویروس کرونا بر قیمت نفت

حداقل‎سازی پرونده‎های تخلفات مناقصات در دستور کار وزارت نفت

تولید روزانه گاز کل کشور به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

رشد شتابان جذب نیروهای بومی

تمدید گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شرکت مارون

تأثیر ویروس کرونا بر بازار نفت محدود خواهد بود

امارات: درباره تأثیر ویروس کرونا بر تقاضای نفت اغراق نشود

تعمیرات اساسی تفکیک‌کننده پایانه فرآورشی کوروش

استقلال نفتی آمریکا رویای بی‌تعبیر است

ویروس چینی برای ششمین روز پیاپی قیمت نفت را کاهش داد

عرضه بیش از 960 هزار تن فرآورده هیدروکربوری در بورس انرژی

بررسی موضوع گازسوز کردن خودروها در کمیسیون انرژی مجلس

دیدار و گفت‌وگوی وزیر نفت با مدیران پیشین صنعت نفت

تامین به‌موقع سوخت مورد نیاز مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و هرمزگان

کانون‌های پر چالش بازار جهانی نفت در سال 2019

کمک 4 میلیارد ریالی پلی‌پروپیلن جم به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

قیمت سبد نفتی اوپک بیش از 3 دلار کاهش یافت

رکوردشکنی تولید نفت برزیل

استقبال گسترده از گردهمایی شرکت‎های دانش‎بنیان صنعت نفت

اختصاص ٧٠٠ میلیون ریال به نماینده ورزش بوشهر در المپیک

نفت در مسیر توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری

لوندین پترولیوم تا 2030 به شرایط کربن - خنثی می‌رسد

آمادگی خطوط لوله و مخابرات منطقه غرب برای تامین سوخت جایگزین نیروگاه سنندج

ازسرگیری تولید میدان نفتی الاحداب در عراق

امیدواری وزیر نفت عربستان به مهار ویروس کرونا

گره‌ زدن چرخ صنعت به پژوهش

ویروس چینی باز هم قیمت نفت را کاهش داد

عرضه 140 هزار تن نفتای سبک و سنگین پالایشگاه آبادان در بورس انرژی

سبد محصولات پتروشیمی کارون متنوع می‌شود

مهم‌ترین مباحث حوزه نفت و پتروشیمی در کمیسیون انرژی اتاق تهران بررسی شد

سیستان‌وبلوچستان، سرزمین شادی‌های کوچک و قلب‌های سخاوتمند

دوازدهمین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

سود هندی‌ها از مقررات جدید درباره سوخت کشتی‌ها

رویارویی مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی ایتالیا با اتهام فساد

کمپرسور انتقال گاز سکوی نوروز 2 راه‌اندازی شد

فعالان صنعت پتروشیمی با رویکرد تقویت ساخت داخل گردهم می‌آیند

قیمت نفت متاثر از تهدید ویروس کرونا

ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن میعانات گازی پارس جنوبی به 3.5 میلیون بشکه رسید

دوره‌های آموزش اچ‎اس‌یی در صنعت نفت بازنگری می‎شود

ارائه خدمات درمانی سازمان بهداشت و درمان تضعیف نمی‌شود

بیشتر میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شده‎اند