پیام خوزستان

آخرين مطالب

/یادداشت/

انقلاب صنعتی چهارم، از نظریه تا واقعیت علمي

انقلاب صنعتی چهارم، از نظریه تا واقعیت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -   دکتر یدالله مهرعلیزاده، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جندی شاپور خوزستان در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است، به تشریح ویژگی‌ها، الزامات و کارکردهای انقلاب صنعتی چهارم می‌پردازد.

متن یادداشت دکتر یدالله مهرعلیزاده به شرح زیر است:
در زمینه‌های مقابله با تحریم مانند کک نفتی، مته حفاری جهاددانشگاهی خوزستان، تلمبه SRP پمپ درون چاهی دانشگاه شهید چمران اهواز، تجارب تنظیم بازار خوزستان و شبکه مافیایی رانت در کنار فناوری‌های پیشرفته استان، نظام جامع مالیاتی کشور، بررسی تجربه نظام تسهیلات‌دهی و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران و خوزستان، وضعیت فناوری‌ها و تولیدات و صادرات وابستگی به دانش فنی در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور و خوزستان و از همه مهم‌تر چگونگی ارتباط نظام کنونی برنامه‌ریزی کشور و استان خوزستان با تحولات صنعتی و تولیدی، تجربه‌های مختلف علمی و پژوهشی در کشور وجود دارد که قابل بررسی است.
با توجه به تجربه دیگر کشورها و اتفاقات و رویدادهای مهمی که در چند سال اخیر در سطح بین المللی رخ داده، در حوزه‌های پژوهشی کشورمان از نظر نسل صنعتی 4 و الزامات این نسل که بتواند ابعادی از پژوهش مانند عمق، پیچیدگی، تنوع و زنجیره ارزش را در مگاپروژه‌ها دنبال کند، با چالش‌های اساسی روبرو هستیم.
در تشریح ابعاد انقلاب صنعتی چهارم به بیان ویژگی‌های چهار نسل انقلاب صنعتی می‌پردازیم.
نخستین انقلاب صنعتی از اواسط سده هجدهم (حدود 1760 میلادی) تا نوزدهم در اروپا و آمریکا رخ داد. طی این دوره، جوامع عمدتاً کشاورزی و روستایی تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند. صنعت نساجی و آهن به همراه ماشین بخار، نقش محوری در این انقلاب صنعتی ایفا کرد.
دومین انقلاب صنعتی، بین 1870 و 1914، تا آستانه جنگ جهانی اول، رخ داد. در این دوره صنعت نفت، صنعت فولاد و صنعت برق پدیدار شد و با استفاده از نیروی برق، فرایند تولید انبوه شکل گرفت. مهمترین اختراعات این دوره عبارت بودند از تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق درون‌سوز.
سومین انقلاب صنعتی موسوم به انقلاب دیجیتال، مربوط به تحول فناوری‌های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال می‌شود. طلیعه این انقلاب از بعد از جنگ جهانی دوم با ابداع ترانزیستور شروع می‌شود؛ اما تحول اساسی از دهه 1980 به بعد رخ می‌دهد. پیشرفت‌های انقلاب دیجیتال عبارتند از رایانه شخصی، اینترنت و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات.
تعبیر انقلاب صنعتی چهارم، نخستین بار در کنفرانس داووس سال 2016 به کار گرفته شد. کلاوس شواب، بنیانگذار و مدیر ارشد کنفرانس داووس، در کتاب «انقلاب صنعتی چهارم» وجه تمایز آن از انقلاب‌های پیشین را تشریح کرده ‌است. انقلاب صنعتی چهارم، چهارمین دوره اصلی از بدو انقلاب صنعتی است. این دوره با ظهور فناوری‌هایی مانند iPhone ، iPad ، Kindle، 4G ، Uber ، Airbnb ، Android و ... که فاصله میان سپهرهای فیزیکی، رایانشی و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کنند، مشخص می‌شود. این دوره با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران همراه است. این انقلاب، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند.
شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، کشاورزی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند مصادیقی از پیشرفت‌های انقلاب صنعتی نسل 4 هستند و بلاک‌چین یا پلتفرم‌های مالی و ارز دیجیتال و دیگر حوزه‌های زندگی به‌ وجود خواهند آمد. در واقع به زبان ساده می‌توان این چنین بیان کرد که بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت که از مهمترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاک‌چین می‌توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین اشاره کرد.
در چند سال اخیر ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده بسیاری همچون بیت‌کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتال هستند؛ چراکه این روزها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارز توانسته‌اند به پول زیادی دست پیدا کنند. در حال حاضر سامانه‌های اداری و بانک‌ها در معرض جرائم سایبری قرار دارند؛ اما بلاک‌چین می‌تواند جلوی همه آن‌ها را بگیرد. بلاک‌چین می‌تواند با استفاده از جایگزین کردن پردازش‌های موجود پیچیده‌، تمام تراکنش‌های انجام‌شده را ضبط و نگهداری کند.
به طور کلی سه محور اصلی انقلاب صنعتی 4 عبارتند از حوزه فیزیکی، زیستی و دیجیتال، اما این انقلاب صنعتی دارای یک زیرساخت فلسفی، اجتماعی و مدیریتی است. زیرا درصدد است نظام کنونی تولید معرفت، ثروت، قدرت و منزلت اجتماعی را بازسازی کند. بنابراین انقلاب صنعتی 4 دارای چند ویژگی شامل یک فرایند تولید، یک نظام تجمع سرمایه، مجموعه مقررات، روش‌ها و ارزش‌ها، نظام اجتماعی‌سازی افراد و گروه‌ها و جامعه و یک تشکل اجتماعی که به حسب ضرورت چهار عامل فوق را در بر می‌گیرد.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سندهای مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند. مع‌الوصف فهم صحیحی از انقلاب صنعتی در کشور وجود ندارد. زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که این انقلاب در جهان پدید آورده است، آن را از دیگر انقلاب‌های صنعتی گذشته متمایز می‌کند. از جمله، تغییرات عمیق و نظام‌مند.
اگر شهر دیترویت آمریکا را نماد انقلاب صنعتی سوم در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که سه شرکت بزرگ خودروسازی این شهر با 1.2 میلیون کارمند، فروشی معادل 250 میلیارد دلار داشتند، اما اگر سیلیکون با شرکت‌های مطرحی همچون مایکروسافت، اپل، گوگل، و ... نماد انقلاب صنعتی چهارم باشد، مشاهده می‌کنیم که سه شرکت بزرگ این شهر با 137 هزار کارمند، فروشی معادل 247 میلیارد دلار دارند. بنابراین، یک تحول عظیمی در حال رخ دادن است که تأثیرات شگرفی در اقتصاد و اشتغال دارد.
ویژگی دیگری که انقلاب صنعتی چهارم را متمایز می‌سازد، گسترش نابرابری بین اقتصادها است؛ بدین صورت که به واسطه فناوری‌های ایجادشده در این انقلاب، کارکنان دانشی با دستمزدهای بالا در برابر کارکنان غیردانشی قرار می‌گیرند که این امر باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل خواهد شد. وجه دیگر این نابرابری مربوط به صاحبان پلتفرم در برابر کاربران پلتفرم است. به عبارت دیگر، قدرت در آینده از آن کسانی است که صاحب پلتفرم هستند و نه کاربر صِرف آن. چراکه، یکی از موضوعات اصلی در انقلاب صنعتی چهارم پلتفرم‌ها هستند که به واسطه در کنار هم قرار گرفتن چند فناوری نیاز را به امکان متصل می‌کنند، یعنی مصرف کننده به تولیدکننده وصل می‌شود.
ایران در کجای انقلاب صنعتی چهارم قرار دارد؟
در بیان ارزیابی و تحلیل وضعیت پژوهش و فناوری ایران، علیرغم وجود ظرفیت‌های اساسی در بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور، متاسفانه در بخش صنعت شاهد نارسایی‌های عدیده‌ای هستیم که نشانگر آن است ارتباط تعاملی، تناسبی و توازنی بین نظام‌های تولید علم و دانش و فناوری و نظام‌های تولید صنعتی در کشور بسیار ناهماهنگ است. مهمترین مشکل برنامه ششم توسعه کشور آن است که این برنامه بر مبنای الزامات و اولویت‌های مهم انقلاب صنعتی چهارم طراحی نشده است، بنابراین ما در برنامه توسعه ششم هنوز تصویری از پژوهش و فناوری در نظر داریم که متعلق به انقلاب صنعتی دوم و در موارد محدودی سوم است اما با پیچیدگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، فاصله زیادی دارد؛ موضوعی که برای ورود ایران به انقلاب صنعتی چهارم موانع متعددی ایجاد خواهد کرد.
از جمله این مشکلات، تمرکز بر ساخت و خودکفایی قطعات و پژوهش‌های منفصل و جزیره‌ای، تاکید بر ساخت ماشین آلات خارجی، ضعف آینده‌پژوهشی و تمرکز بر مهندسی معکوس، اولویت دادن به تحقیقات کاربردی و فقدان تحقیقات بنیادی، حاکم بودن روح و زیرساخت‌های نسل دوم صنعت، عدم استفاده از R&D و کاربست رویکردهای نوین R&D ، فقدان نظام جامع سیاست‌گذاری برای ورود به انقلاب صنعتی نسل 4 و ضعف زیرساخت‌های نظام اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ورود به نسل 4.
در نتیجه این بستر علم و فناوری در ایران ما شاهد عدم امکان بهره‌برداری از ظرفیت ملی برای ورود به انقلاب جدید، وابستگی بیشتر فنی و مهندسی و انسانی و اقتصادی کشور و مراکز تحقیقاتی و فرار مغزها در کشور هستیم.
در نتیجه باید گفت که انقلاب صنعتی چهارم، یک نظریه صرف نیست، بلکه یک واقعیت در حال ظهور است که منشاء تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی خواهد شد. در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت-ملت تغییر اساسی خواهد یافت. در چنین انقلابی، اینترنت و داده‌کاوی در قالب پروژه‌های مرتبط با "داده‌های بزرگ – Big Data" و نظام بلاکچین سهم مهمی در ارزش‌آفرینی اقتصادی دارد.
در انقلاب صنعتی چهارم، جهانی دیجیتالی‌تر، مرتبط‌تر، منعطف‌تر و پاسخگوتر در حال شکل‌گیری و توسعه است. مهم‌تر از همه، انقلاب صنعتی چهارم یک پدیده فنی و مهندسی و فناوری نیست، بلکه یک پارادایم نوین زندگی با مبانی و نظریه‌های جدید از اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تعلیم و تربیت و مدیریت است، با ویژگی‌های منحصر به فردی که مستمرا در حال ظهور است.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افتتاح 3 کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در بهبهان

آغاز ثبت‌نام در المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز

انتقال تکنولوژی باید جایگزین انتقال ماشین‌آلات شود

جزییات برگزاری کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان در اهواز

آغاز پویش ملی سرطان در دانشکده علوم پزشکی آبادان

‌کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی‌

انتصاب سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز

برگزاری کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی در اهواز

تشکیل دپارتمان تخصصی آب، خاک، کشاورزی و نفت و گاز در خوزستان

مدرک دانشگاهی تبدیل به آفت شده است

اعطای گواهینامه مهارت‌آموزی به 2691 سرباز سپاه خوزستان

یک‌سوم بیکاران کشور، مخاطب کمیته امداد هستند

وجود 4700شرکت دانش بنیان در کشور

وجود 4 هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور

اولین المپیاد کشوری کار و دانش در خوزستان برگزار شد

اعلام زمان حذف و اضافه و انتخاب واحد دانشگاه شهید چمران اهواز

رونمایی قراردادهای واگذاری دانشهای فنی تولید کاتالیست در بندرامام

نباید از حادثه هواپیمای اوکراینی سوء استفاده شود

مراسم بزرگداشت جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در دانشگاه چمران اهواز برگزار شد

برگزاری کنفرانس ملی ساختمان، محیط زیست و مدیریت مصرف انرژی در اهواز

انقلاب صنعتی چهارم، از نظریه تا واقعیت

اعطای جایزه "پروفسور ترسلی" به 6 دانشجو

عملیات ساخت مرکز دیالیز دزفول آغاز شد

تسلیت دانشگاه چمران اهواز در پی درگذشت دانشجوی سابق این دانشگاه در سانحه هوایی

خودکفایی در برخی از اقلام صنعت نفت با همکاری جهاددانشگاهی

ساخت کارخانجات نمک‌زدایی در جهاددانشگاهی

تلاش جهاد دانشگاهی خوزستان برای برداشتن باری از دوش استان

تراز بالای جهاد دانشگاهی استان‌ها، نشان‌دهنده تفکر جهادی است

برای مدیریت تحریم، به مدیران متخصص نیاز داریم

حمایت خوزستان از پروژه‌های دانشگاهی صنعت نفت و گاز

اعلام زمان برگزاری امتحانات لغو شده دانشگاه شهید چمران اهواز

تشکیل مجمع خیرین علم و فناوری در خوزستان

نفوذ هکر‌های ایرانی به یک سایت دولتی آمریکا

بومی‌سازی یک محصول کاربردی در ملی حفاری

انتصاب سرپرست دانشکده علوم پزشکی بهبهان

در هر صحنه‌ای که صحنه عمل صالح است حاج قاسم دیده می‌شود

برای عمر سراسر جهاد حاج قاسم، پایانی کمتر از این سزاوار بود؟

کاخ سفید یا پایگاه‌هایش را برچیند یا برای خود تابوت سفارش دهد

وزیر بهداشت: به شهادت رساندن سردار سلیمانی یک خودزنی از سوی آمریکا بود

کلنگ‌زنی 2 پروژه آموزشی در گتوند

کلنگ زنی 2 پرژه آموزشی در گتوند

برگزاری همایش ملی "تبیین بیانیه گام دوم انقلاب" در اهواز

شرکت بیش از 2 هزار دانش‌آموز خوزستانی در المپیاد علمی

لزوم اجرای طرح ملی "رتبه‌بندی دستگاه‌ها و شرکت‌ها بر مبنای شاخص‌های پژوهش و فناوری"

استاد دانشگاه شهید چمران: دوگانگی و دوقطبی‌سازی در اقتصاد باعث افزایش نارضایتی می‌شود

تلاش برای حل مشکلات صنعت گاز کشور توسط پژوهشگران دانشگاه نفت

‌انعقاد 17 تفاهم‌نامه بین مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی خوزستان

دانشگاه‌ها با حل معضلات کشور و خوزستان آشتی کنند

ایران رتبه 61 دنیا را در زمینه نوآوری دارد

اهواز، میزبان معاونان پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور