پیام خوزستان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 14 در گفتگوی تفصیلی با شهرنوشت/2

بازار گل و گیاه به مکانی مناسب و امن منتقل می شود/ ایجاد پلازای شهری در منطقه شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرنوشت، رضا عباسی شهردار منطقه 14 تهران در گفتگو با شهرنوشت درباره طرح تعریض خیابان کرمان، آرامستان های قدیمی منطقه، سرانه ها و موضوع تغییر نگاه مدیریت شهری در منطقه و... سخن گفت .

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، بخش ابتدایی گفتگوی تفصیلی با رضا عباسی شهردار منطقه 14 روز گذشته منتشر شد. عباسی در این گفتگو درباره بازار گل و گیاه، مهمترین پروژه های منطقه، پلازای تونل امیرکبیر و... سخن گفت؛ اکنون بخش دوم این گفتگو را می خوانید.
• آقای فراهانی پس از بازدیدی که در تیرماه امسال از منطقه 14 داشتند، تذکراتی را در صحن شورا در خصوص تولید زباله بیش از سرانه جمعیتی این منطقه داشتند. در این خصوص چه کارهایی انجام شد؟ دلیل این تولید نامتعارف زباله چه بود و آیا از حجم زباله تولیدی کاسته شد؟
گزارشی ارائه شده بود مبنی بر اینکه تولید پسماند با توجه به تراکم جمعیتی در منطقه 14 خیلی نامتعارف و غیر اصولی است. از طریق اصناف مختلف با مردم جلساتی را برگزار کردیم و از طریق آن اصلاح فرایند توزیع و اجرا و ارتقای فرهنگ عمومی انجام شد و در حال حاضر ما در وضعیت مناسبی از این نظر به سر می بریم. اگرچه در گزارش اولیه هم نواقصی وجود داشت اما با تلاش و مشارکت اهالی در راستای کاهش زباله اقدامات بسیاری صورت گرفت.
اصلا یکی از تاکیدهای ما بحث مشارکت هاست؛ در حوزه مشارکت ها سعی کردیم با دعوت از افراد تاثیر گذار و صاحبان سرمایه، شرایط و فرصت هایی را برایشان ایجاد کنیم و اکثر املاکی که شناسایی می شوند در کنار آن افراد سرمایه گذار و صاحبان سرمایه برای مشارکت قرار گرفتند.
درآمدهای پایدار را تقویت کردیم و الان درآمدهای نقدی ما حدود 160 درصد است و درآمدهای غیرنقدی مان بالای 100 درصد ولی بخشی از آن در قالب فرایندهای اداری هنوز به بار ننشسته است.
در حوزه ورزش و ارتقای سلامت عمومی و همچنین آموزش شهروندی رتبه اول شهر تهران را کسب کردیم.
• اجازه دهید در ادامه گفتگو به سراغ پروژه ها برویم؛ یکی از پروژه های مهم منطقه 14 تونل زیر گذر امیرکبیر و پارکینگ طبقاتی آن بود. از این پروژه و مراحل آن بگویید؟
تونل زیر گذر امیر کبیر قرار بود از سه راه امین حضور شروع و در میدان کلانتری تمام شود. با دعوت از مشاور طرح طی مذاکراتی متقاعدش کردیم که این تونل باید تا بزرگراه امام علی ادامه یابد. عرشه تونل امیرکبیر تا کف صفر فضایی بلاتکلیف بود به ارتفاع تقریبی 12 متر که آن را برای پارکینگ طبقاتی در نظر گرفتیم. سازه آن تا کنون90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال 99 با تامین 500 واحد پارکینگ به اتمام می رسد. بعد از کف صفر، مساحتی 8000 متر مربعی وجود دارد که یک طرف آن منطقه 12 و ضلع شرقی آن منطقه 14 است و پیش از این قرار بود که انبوه سازی شود. به کمیسیون شهرسازی شورای شهر پیشنهاد دادیم که این محدوده به جای انبوه سازی مجدد، تبدیل به پلازای شهری شود که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت. سازمان نوسازی شهر تهران طراحی آن را انجام داده و اجرای آن را شروع کرده و تا فروردین 99 تحویل مردم می شود. در این محدوده مجموعه ورزشی ویژه بانوان با بنایی 1800 متری را داریم و تالاری که خدمات عمومی دارد. همچنین مقرر شده که با متولی گری سازمان زیباسازی بین منطقه 14 و 12 بالای خیابان هفده شهریور با نماد دروازه قدیم «دولاب» پلی با کیفیت پل طبیعت احداث شود.
در حوزه های عمرانی تمام پروژه های نیمه کاره تکمیل شد؛ اسکان های کارگری تکمیل و آماده بهره برداری است، پمپ بنزین های تک منظوره آماده شده است، سوله ستاد بحران که در مرحله فونداسیون تحویل گرفتیم تا22 بهمن تکمیل خواهد شد و تاکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین طرح تعریض خیابان خاوران در حد فاصل امام علی (ع) تا خیابان عارف بعد از 15 سال آغاز شده و حدود 40درصد پیشرفت داشته و تا 22 بهمن به نتیجه می رسد.
• توجه به فضای سبز و گسترش آن از موضوعاتی است که شهردار تهران بر آن تاکید دارند و جزو شعارهای اصلی مدیریت شهری در این دوره است. در این مورد چه برنامه ها و طرح هایی در منطقه اجرا شده است، بویژه در مناطق کمتر برخوردار؟
سرانه های فضای سبز در منطقه 14 به طور میانگین و طبق استانداردها تامین است و به ازای هر نفر بالغ بر 16 و نیم متر مربع فضای سبز داریم ولی نکته ای که وجود دارد این است که این توزیع در نقاط مختلف منطقه متوازن نیست یعنی محله ای داریم که متوسط سرانه فضای سبزدر آن در حد سه متر مربع است و در محله های شرق منطقه این عدد بسیار بالاتر است. برای تامین سرانه فضای سبز در محله هایی که از فضای سبز کمتری برخوردار هستند و برای برقراری توازن، به دنبال احداث بوستان های محلی و پیگیر تملک باغ هایی که در محدوده وجود دارند، هستیم. در کنار این ها، تمام املاک متروکه را در نواحی 1 تا 5 شناسایی کرده و برای این کار شورایاری ها را دعوت به همکاری کردیم تا به عنوان معتمدین محل میانجی گری و چانه زنی کنند زیرا ما خیلی ابزار قانونی محکمی برای اجبار مردم به احیای بناهای فرسوده و متروکه نداریم ولی وقتی که این مسئله به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود اشخاص حقیقی و حقوقی تبعیت می کنند و نهایتا اگر هم این اتفاق نیفتد ما چون املاک را شناسایی کردیم با گذاشتن طرح خدماتی روی این پلاک ها و با استفاده از مصوبه ماده 5 در مرحله بعدی، می توانیم از طریق اقدام قانونی و ماده 9 حکم تخلیه بگیریم.
• شما دو باغ بزرگ و میراثی هم در منطقه دارید که درباره آن ها هنوز حرف و حدیث هایی مطرح است.
هر دوی این باغ ها تعیین تکلیف شده اند؛ باغ وثوق الدوله که تحویل گرفته شده و در حال حاضر سازمان پارک ها و سازمان زیباسازی با همکاری شرکت توسعه فضای فرهنگی، مستقر و مشغول راه اندازی فضای سبز و پارک آن هستند که تا 22 بهمن آماده می شود و ساختمان اصلی باغ وثوق الدوله حداکثر تا اوایل سال 99 به بهره برداری می رسد که البته متولی آن سازمان زیباسازی است. همچنین در مورد باغ رییسی نیز وارد مذاکره شدیم و بعد از چندین سال که شهرداری به دلیل موضوعات مالی و اقتصادی موفق به تملک آن نشده بود با آن ها تهاتر کردیم و در حال سپری کردن مراحل نهایی آن هستیم. این باغ حدود 22 هزار متر وسعت دارد و اگر این اتفاق بیفتد در حقیقت یک بوستان فرامنطقه ای خواهیم داشت.
• با توجه به تراکم جمعیت در منطقه، بحث حمل و نقل عمومی و مترو بسیار حائز اهمیت است بویژه خط 7 مترو و مسائلی که پیش از این درباره آن مطرح بود.
در خصوص موضوعات ترافیکی؛ خط 7 مترو را داشتیم که راه اندازی شد و با همکاری خوب شرکت مترو، بالغ بر 4 ماه است که مردم در حال استفاده از آن هستند. در این رابطه نقاط خطرپذیری داشتیم که در قالب طرح جهادی وارد شدیم به طور مثال، کانال ابوذر که سال ها بود مورد استفاده قرار می گرفت اما کف سازی نشده بود و الان هم بخش عمده ای از آن کف سازی نشده ولی بعد از بارندگی های اخیر با بررسی های انجام شده مشخص شد که در محل تلاقی شهید محلاتی و کانال ابوذر که خط 7 مترو از آن رد می شود، کف کانال به مرور بالغ بر سه متر عمیق شده و به سمت پایین رفته و با عرشه تونل مترو فاصله زیادی ندارد که می توانست تبدیل به یک فاجعه شود و در یک مقطع زمانی خیلی کوتاه 4 تا 5 روزه به صورت ویژه مرمت و مقاوم سازی شد. همچنین برنامه داریم که برای سال آینده کل کانال ابوذر را ترمیم و مرمت کنیم. در بحث حمل و نقل عمومی بین مجموعه ایستگاه اتوبوسرانی شهید محلاتی و ایستگاه مترو مسیر TOD را در نظر گرفتیم.
• از اخذ مجوز از وزارت ورزش برای راه اندازی ایستگاه و پایانه ایستگاه مترو تختی در ورزشگاه تختی بگویید و اینکه اکنون مذاکرات در چه مرحله ای است؟
این موضوع را امور نهادها در معاونت امور مناطق با همکاری سازمان املاک شهرداری پیگیری می کنند و با توجه به گسترگی کار حداقل به دو سال زمان نیاز دارد. با توجه به تاکید و جدیتی که شهردار تهران در مورد حمل و نقل عمومی دارند و همکاری سایر نهادها امیدواریم تا سال 1400 تکلیف این مسئله روشن شود.
• به عنوان سوال آخر اجازه دهید سراغ یکی از موضوعات پرحاشیه منطقه یعنی بازار گل و گیاه برویم؛ با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز و با در نظر گرفتن این نکته که بازار گل و گیاه یکی از مکان هایی است که در ایام عید در منطقه 14 بسیار شلوغ می شود و همیشه موضوعات مربوط به مسائل ایمنی در آن مطرح بوده، از برنامه هایتان برای بازار گل و گیاه و جابه جایی احتمالی آن که همیشه بحث آن بوده، بگویید؟
با پیگیری هایی که در قالب بحث های حقوقی انجام شده و با صحبت هایی که با دست اندرکاران و کسانی که در آنجا صاحب سرمایه هستند داشتیم نهایتا به این جمع بندی رسیدیم که عرصه برای افراد فعال و صاحبان سرمایه در این بازار تنگ شده و مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده بنابراین باید این بازار به مکان دیگری منتقل شود. کارهای اولیه جانمایی و امکان سنجی آن انجام شده و در مورد زمین آن نیز با «سازمان زمین شهری» به جمع بندی رسیدیم و آمادگی این جابجایی را داریم. امیدواریم ساماندهی جدی در این مورد صورت بگیرد، چرا که مکان فعلی از لحاظ ایمنی، بهداشتی و خدماتی از شرایط مناسبی برخوردار نیست. اگر مراحل کار با همین روند پیش برود تا حدود شش ماه دیگر این انتقال انجام خواهد شد و این بازار به جایی نزدیک در ضلع شمال مجموعه فعلی منتقل می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/150094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان