پیام خوزستان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 14 در گفتگوی تفصیلی با شهرنوشت/1

آخرین اقدامات در حوزه طرح تعریض خیابان کرمان/ 6هزار میلیارد صرفه جویی مالی و حفظ میراث فرهنگی شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرنوشت: منطقه 14 در شرق تهران و در مجاورت مناطق 13،12 و 15 با شش ناحیه و 26 محله بیشترین محلات را در مناطق 22 گانه تهران به خود اختصاص داده است. واقع شدن «دروازه دولاب» به عنوان یکی از 12 دروازه اصلی تهران در دوره های گذشته و اماکن باارزشی مانند باغ وثوق الدوله و آرامستان ارامنه در این منطقه بر جاذبه های آن افزوده است. رضا عباسی شهردار منطقه 14 در گفتگویی با شهرنوشت از وضعیت این منطقه در حوزه های مختلف گفت که در زیر می خوانید:

• در دوره جدید مدیریت شهری شاهد تغییر نگاه به شهر بوده و هستیم؛ شعارهای جدیدی مانند «تهران شهری برای همه» یا «تهران شهر دوستدار کودک»، «دوستدار محیط زیست» و.... با توجه به این نگاه جدید که در پی زیست پذیر کردن تهران برای شهروندان است، در منطقه 14 چه پروژه هایی تعریف شده است؟
بر اساس تدابیر شهردار تهران و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و برنامه هایی که از پیش تعیین شده و نهایتا بر مبنای شعار «تهران شهری برای همه» در محدوده منطقه 14 و در حوزه های مختلف تلاش کردیم اقداماتمان متناسب با این شعار و نگاه جدید باشد؛ خاصه در حوزه موضوعات بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و نوسازی و نوزایی شهری که در مورد عموم طرحهای موضوعی، مطالعه و بعضی از طرح ها بازنگری شدند. بازنگری طرح، موضوعات را به روز می کند و تمام مسائل مرتبط با طرح را ارزیابی مجدد می کند.
اماکن تاریخی مانند منزل استاد معین و امیر جاهد که مجموعه با ارزشی هستند و ثبت ملی شده اند شناسایی کرده و برنامه های متنوعی را با حضور مشاهیر فرهنگ و هنر برگزار کردیم و در حال ایجاد پیاده راه فرهنگی از منزل استاد معین تا خیابان پیروزی هستیم که این مسئله کمک می کند در آن نقطه زیست شبانه و پیوندهای اجتماعی نیز برقرار شود. میدان مشاهیر را در آنجا راه اندازی و تندیس افراد شاخص فرهنگ و هنر کشور را در آن نصب خواهیم کرد.
در حوزه املاک، برای تمام املاک شهرداری در منطقه 14 اعم از متروکه، بایر و املاکی که بنا در آن احداث شده، بانک اطلاعاتی کامل در نوع کاربری، عرض گذر و پهنه و فرصت هایی که می توانند برای سرمایه گذاری داشته باشند، درست کردیم.
در خصوص تحقق شعار «تهران شهر دوستدار کودک» محله های مختلف، فضاهای بازی و سرای محلات را برای حضور کودکان تقویت کردیم. بوستان «پژوهش» برای استفاده معلولین مناسب سازی و تجهیز شد. همچنین در سرای محلات ضوابط معلولین رعایت می شود و اولین سرای محله ای که این اتفاق در آن افتاد سرای محله مینا بود.
در حوزه اجتماعی ما اعتقاد داریم اگر قرار باشد هزینه مدیریت شهر به حداقل برسد راهی جز این نداریم که به حکومت های محلی و حکمروایی شهری اهمیت دهیم، از این رو ارتقای فرهنگ عمومی را در اولویت کارمان قرار دادیم. برای اصناف مختلف با همکاری اتحادیه ها و شورایاری های مرتبط وارد بحث شدیم ومهم ترین اقدام این بود که برای اولین بار در یک مدرسه پیش دبستانی در کشور و تهران با هماهنگی آموزش و پرورش، حقوق شهروندی را در بخش های مختلف ترافیکی، مسئولیت و خدمات شهری، پسماند، آشنایی با گیاهان و طبیعت آموزش دهیم. مقرر شد که این مسئله در سایر مناطق نیز اجرا شود.
طرح ویژه ای را در خیابان کرمان داشتیم که...
• به خیابان کرمان اشاره کردید که اتفاقا یکی از چالش های اصلی در سطح منطقه است؛ خانه های این محدوده سالیان سال در طرح قرار داشتند که باعث ایجاد آسیب های بسیاری شد. لطفا درباره بازنگری در طرح خیابان کرمان و آخرین اقدامات در این محله بگویید.
خیابان کرمان از ناحیه 1 آغاز و تا بخشی از ناحیه 2 ادامه دارد. طول این خیابان 3/3 کیلومتر و عرض موجود آن حدود 12 متر است. سال 1357 مشاور پیرامون این طرح به عنوان یک طرح اجرایی مطالعه کرده و اوایل سال 60 برای اجرا ابلاغ و مقرر می شود که عرض آن 35 متری شود. شان نزول این طرح اجرایی سال 1357 مدیریت ترافیک محدوده بوده و اگر سال 60 که این طرح ابلاغ شده را مبنا قرار دهیم در این 38 سال پیشرفت و تحقق پذیری این طرح زیر 20 درصد، البته به صورت دندانه ای و پراکنده در طول مسیر بوده است. این طرح در این مدت مدید تحقق پذیر نبوده و نه تنها دستاوردی برای مردم و محله نداشته بلکه آسیب های جدی را نیز به همراه داشته است. وقتی طرح به صورت دندانه ای اجرا می شود مکان هایی که تملک و تخریب می شود بعضا به محل تجمع افراد نامتعارف و بزهکار تبدیل می شود و در حوزه مسائل زیست محیطی نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. همچنین پیوندهای اجتماعی را تضیف و امنیت را کاهش می دهد. نارضایتی مردمی نیز از دیگر تبعات این طرح بود زیرا در این 38 سال افرادی که برای اخذ پروانه تعمیرات، توسعه، تبدیل، تقویت و مرمت بناها مراجعه می کنند به دلیل اینکه این بناها در محدوده طرح اجرایی قرار داشتند مجوز و پروانه از سوی شهرداری صادر نمی شد.
• دقیقا همین طور است؛ موضوعی که باعث انتقاد دائم شهروندان این محدوده شده است.
از طرفی شهرداری بضاعت تملک همه بناها و زمین ها را نیز نداشته و مسائل اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل عدم تحقق آن بوده است. دیگر دلیل این مسئله وجود اماکن تاریخی مانند بیمارستان مردم، آرامستان اقلیت ها در حدود 7 هکتار و باغ وثوق الدوله در مسیر این طرح بود. بنابراین یکی از طرح هایی که در دوره جدید مدیریت شهری مورد بازنگری قرار گرفت، طرح خیابان کرمان بود. در این سه دهه بزرگراه امام علی(ع) در این مسیر از شمال به جنوب راه اندازی شده و شهید محلاتی، پاسدار گمنام و گل شناس خیابان هایی است که از شرق به غرب احداث شده و عملا با راه اندازی این بزرگراه ها و خیابان ها در محدوده این طرح، که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک نیز بررسی شده، طرح قبلی خیابان کرمان از اعتبار ساقط شده است. در واقع اجرای این طرح در حال حاضر نه تنها هیچ توجیه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی نداشت بلکه یک سری مشکلات ترافیکی نیز در تقاطع خیابان هفده شهریور ایجاد می کرد. نهایتا به این جمع بندی رسیدیم که این خیابان با همان عرض 16 متر می تواند خدمات مورد نیاز را ارائه و کیفیت زندگی در آن حفظ شود و با صدور پروانه نوسازی و بازسازی و مرمت بناها رضایتمندی مردم حاصل و بلاتکلیفی شان برطرف شود.
• تکلیف املاکی که پیش از این در این محدوده تملک شد چه می شود؟ نکته دیگر اینکه اجرای این طرح نگرانی هایی را درباره آرامستان های اقلیت ها ایجاد می کرد؛ آیا این موضوع هم مرتفع شده است؟
نکته مهم این است که در این شرایط سخت اقتصادی مبلغی در حدود 6000 میلیارد برای تملک باقی پلاک ها باید هزینه می شد که با بازنگری در واقع صرفه جویی در آن صورت گرفت. علاوه بر صرفه جویی دستاوردهایی نیز داشته است؛ به مرور زمان املاک تملک شده را برای تامین سرانه های خدماتی هفت گانه اعم از بهداشتی، درمانی، ورزشی، مذهبی، آموزشی و موضوعاتی از این قبیل در نظر گرفتیم. بعضی از این پلاک ها با بارگذاری جدید ارزش افزوده ای برای منطقه ایجاد می کنند. به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و حتی سیاسی اتفاق بسیار خوبی است. ضمن اینکه آرامستان های اقلیت ها نه تنها از بین نمی روند و یا حتی کوچک نمی شوند بلکه تصمیم داریم آن را به عنوان یکی از مجموعه های گردشگری منطقه معرفی کنیم. منتظریم که در یکی دو هفته آینده در کمیسیون ماده 5 مطرح و تصویب و ابلاغ شود.
• یکی از ویژگی های منطقه 14 تهران، بافت فرسوده و موضوع ریزدانه هاست. شما برای احیای بافت فرسوده و تجمیع قطعات چه اقداماتی صورت دادید؟
در مورد احیای بافت های فرسوده و تجمیع پلاک ها، دو ناحیه 1 و 4 در منطقه 14 بسیار ریزدانه و دارای ساختمان هایی با قدمت بالا و فرسودگی هستند. ما در جهت تسریع احیای بافت های فرسوده اقدامات شاخصی انجام دادیم از جمله اینکه اولین 60 پلاک تجمیع شده را به جمع بندی رساندیم و در اولین فرصت این مجموعه کلنگ زنی خواهد شد که پروژه ای محرک توسعه البته با کاربری مسکونی و بخش خدمات و پشتیبان خواهد بود. تمام ساختمان های در حال ساخت را به نوعی ملزم کردیم که شناسنامه فنی تهیه کنند. در بحث انرژی ساختمان از تکنولوژی های جدید برای پارتیشن بندی دیوارها استفاده شده است. این مسئله برای صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت بسیار موثر است. با توجه به اینکه حوادث طبیعی مانند زلزله ممکن است هر لحظه دامن گیر ما شود در بحث ارتقای کیفیت ساختمان ها نیز اقداماتی انجام شده است.
• درباره دیگر سرانه ها چطور؟ منطقه 14 از لحاظ برخورداری از خدمات بهداشتی، سلامت و همچنین امکانات ورزشی و تفریحی پایین تر از حد متوسط است. برای جبران کمبود در این حوزه ها چه برنامه ای دارید؟
همانطور که اشاره کردید در منطقه 14 بیمارستانی که درخور مردم منطقه باشد نداریم. زمینی 7000 متری در بلوار ابوذر برای احداث بیمارستان در نظر گرفته شده و برای این کار با چند تن از پزشکان مشهور ارتباط گرفتیم و تمام تلاشمان این است تمام کسانی که سال هاست در این منطقه خدمات پزشکی ارائه می دهند در ایجاد و فعالیت این بیمارستان مشارکت داشته باشند.
علاوه بر این منطقه 14 از لحاظ برخورداری از مجموعه ورزشی، تفریحی و سرگرمی مناسب نیز با کمبود مواجه است. به همین منظور در حاشیه پارک بسیج شهر بازی بسیج را داریم که پروژه ای است که با همکاری سازمان مشارکت های شهرداری تهران در حال انجام است و فاز اول آن تا پایان سال به اتمام و فاز دوم و سوم آن در سال های 99 و 1400 به بهره برداری خواهند رسید. از لحاظ ایمن سازی نیز تمام تجهیزات ناایمن قبلی جمع آوری شده و تجهیزات مطمئن جدید نصب خواهند شد.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/149942/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!