پیام خوزستان

آخرين مطالب

گفتگوی تفصیلی با شهردار منطقه9/ پایانی

آخرین وضعیت پادگان جی/پیشنهاد ایجاد پلازای میدان آزادی/ سال 99 شاهد نهضت پارکینگ سازی در منطقه خواهیم بود شهرداری تهران

آخرین وضعیت پادگان جی/پیشنهاد ایجاد پلازای میدان آزادی/ سال 99 شاهد نهضت پارکینگ سازی در منطقه خواهیم بود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه9 تهران در گفتگو با شهرنوشت درباره اقدامات برای رفع آبگرفتگی در میدان آزادی، ایجاد پلازا در ورودی غربی تهران، نهضت پارکینگ سازی در منطقه و... سخن گفت.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، بخش ابتدایی گفتگوی تفصیلی با سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه 9، دوشنبه 9 دی ماه منتشر شد. مفاخریان در این گفتگو درباره نهضت تجمیع قطعات ریزدانه، نوسازی بافت فرسوده و تاکید بر جنگل کاری و فضای سبز سخن گفت؛ اکنون بخش دوم این گفتگو را می خوانید.
• یکی از موضوعات چالش برانگیز در منطقه9، بحث پادگان جی و انتقال آن است؛ تیترهایی که در رسانه ها در مورد پادگان جی وجود دارد عمدتا منفی است و بیشتر در مورد سرنوشت مبهم این پادگان صحبت شده است. شما در آخرین گفتگو از چهارپاره شدن این پادگان خبر دادید و عنوان کردید برنامه هایی برای آن دارید. لطفا در این مورد و برنامه های تان توضیح دهید.
در بحث خروج پادگان ها، توافقاتی با مجموعه پادگان جی داشتیم و روی کاغذ این توافقات خوب و عملیاتی بوده و عملا هم کارمان در نقطه اجرا به مراحل خوبی رسیده است، یعنی در مورد پادگان جی، کار اجرایی ادامه خیابان و زیرگذر استاد معین را تا خیابان سی متری جی انجام شده و آسفالت، دیوارکشی، حاشیه سازی و جدول کشی آن به اتمام رسیده اما توافقات مالی باید بین مجموعه شهرداری تهران و مجموعه ارتش و وزارت دفاع صورت گیرد تا ما بتوانیم این خیابان را نیز تحت تملک قرار دهیم و بار ترافیکی را از روی آن عبور دهیم.
• یعنی در حال حاضر مشکل اصلی صرفا بحث های مالی است؟
مجموعه وزارت دفاع و ارتش در این زمینه همراه هستند تا این کار انجام شود اما آنها هم مقرراتی دارند که باید به آن پایبند باشند. تعاملاتی برای اینکه انجام این کار در داخل مجموعه نظامی برقرار شد و حتی خیابان دایر شده و فقط باید دوخت و دوزهای مقاطع و خیابان ها انجام شود تا بتوانیم ترافیک را روی آن به جریان بیندازیم. اما آنچه که این مسئله را به تاخیر می اندازد اولا اجراکردن ضلع شمال این پروژه یعنی مقطع زیرگذر استاد معین است و دوم اینکه تعهدات مالی که نسبت به اراضی قابل تملک مجموعه وزارت دفاع و ارتش و آموزش و پرورش وجود دارد باید در شرایط اقتصادی امروز حل شود تا تملک انجام شده و در عین حال باید مجموعه ارتش و وزارت دفاع همکاری کنند.امیدواریم همزمان با پروژه افتاح استاد معین این مسئله با توافقات در سطح کلان پیگیری و اجرا شود.
• بخشی از میدان آزادی، به عنوان یکی از اصلی ترین نمادهای تهران از یکسو و دروازه ورودی غربی به پایتخت در منطقه شما قرار دارد؛ چه برنامه هایی برای این میدان بویژه در حوزه گردشگری و استقبال از مسافران انجام شده یا قرار است انجام شود؟ ضمن اینکه ظاهرا صحبت از ایجاد پلازا در محوطه این میدان هم بوده است؟
میدان و برج آزادی یکی از نقاط قابل اهمیت منطقه است که نیازمند توجه و بازنگری و احیا و بازسازی است. در این ارتباط با فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورا و اعضای شورا مذاکراتی صورت گرفته است و ساختمان برج توسط این افراد مورد بازدید قرار گرفت. تعهدات چندجانبه ای بسته شده و برنامه ریزی هایی انجام شد تا بتوانیم برج را در سال های آینده مرمت و احیا کنیم.
همچنین در حال برنامه ریزی پروژه ای هستیم تا روی آن تبدیل به یک پلازای بزرگ شود و ترافیک به زیر آزادی منتقل شوند و پارکینگ ها در زیر تپه های آزادی پیش بینی شوند و مردم از زیر گذر به سمت پارکینگ ها هدایت شوند و از آنجا به روی سطح و پلازا بیایند؛ در آن محل تجمیع، برنامه های مختلف تهران و موضوعاتی که می تواند جاذبه گردشگری داشته باشد انجام شود.
• برنامه هایی مانند ویدئو مپینگ هم البته با استقبال بسیاری رو به رو شده است.
بله، دقیقا. در ابتدای دوره مدیریت جدید شهری افراد کمتر نسبت به ادبیات «ویدئو مپینگ» آگاهی داشتند. چندین بار برنامه «ویدئومپینگ» را هم از طریق منابع داخلی و هم از طریق هنرمندان خارجی برگزار کردیم تا با این مفهوم و ظرفیتی که می تواند روی مجموعه بناهای مختلف شهر ایجاد کند آشنایی ایجاد شود. با این اقدام ظرفیتی ایجاد شد تا بتوانیم از طریق آن از «ویدئومپینگ» برای تبلیغات و اطلاع رسانی های شهری و مناسبتی استفاده کنیم و برج آزادی یکی از بناهای خاص برای این موضوع است. در حوزه فناوری اطلاعات و ایجاد مرکز فناوری های هوشمند و مرکز رشد کسب و کارهای شهری جزو اقداماتی بود که توانست جایزه های بین المللی را دریافت کند.
• حالا که صحبت از میدان آزادی شد، اشاره ای هم به آبگرفتگی در این میدان داشته باشیم. میدان آزادی از نقاط آبگیر تهران است که پس از بارش های سنگین تقریبا همیشه شاهد آب گرفتگی در آن هستیم؛ چندی پیش شهردار تهران در نشست معاونان مسئولیت رفع نقاط آبگیر را به شهرداران مناطق داد. شما برای برون رفت از این موضوع چه کردید؟
ما در حوزه سرزمینی خود مسئولیت این مسئله را می پذیریم اما میدان آزادی کارکردی منطقه ای ندارد و کارکرد آن شهری است. این میدان یکی از میادین بزرگ تهران و فصل مشترک سه منطقه 2،5 و 9 است. در سنوات گذشته شکل و فضای ساخت و سازی در ضلع شمالی میدان آزادی از جمله در خیابان محمدعلی جناح به این شکل نبوده است. کانال های آب های سطحی به خیابان محمدعلی جناح وصل شدند و شیب شمال به جنوب آن ها آب سطحی آن را مستقیما به میدان آزادی که حالت تشتک مانند دارد وصل می کند. آب از اضلاع شرق و غرب و شمال به داخل میدان جاری و در آنجا توقف می کند. علیرغم این که این مسئله شناسایی و قبل از شروع بارش ها در تابستان اطلاع رسانی شده و کارهای مطالعاتی برای ایجاد کانال زیرسطحی در زیر میدان آزادی انجام شده اما به دلیل محدودیت های اعتباری امکان اجرای این پروژه وجود نداشت و در حال حاضر در حد مسکن این مشکل را رفع شده تا درصورت تامین اعتبارات مالی این پروژه اجرا شود. البته اجرای این پروژه از طریق مناقصه باید انجام شود و در اختیار منطقه نیست، بنابراین اعتبار برای آن توسط حوزه فنی و عمران مرکز در نظر گرفته شده و یک شرکت موظف به انجام این کار شده است.
• پس اصلاح ساختاری آن به شرکتی واگذار شده و شاهد رفع این آبگرفتگی ها خواهیم بود؟
بله اما قطعا اجرای طرح حداقل به یک سال زمان نیاز دارد اما برای اینکه مشکل تردد و آب گرفتگی را حل کنیم با اقدامات مسکن محور و موقتی آب را از شمال میدان به کانال های ضلع جنوبی هدایت می کنیم. در منطقه آب گرفتگی ناشی از عدم لایروبی کانال ها و نهرها وجود ندارد، ولی وقتی بارندگی از حجم کانال های موجود فراتر باشد نمی توان آن را کنترل کرد و بعضا در اوج بارندگی ها شاهدیم که آب برخی کانال ها مانند کانال ابوذر از سطح کانال فراتر رفته و به داخل کانال ها روانه شد.
• جدا از میدان آزادی در سایر نقاط منطقه چطور؟
120 نقطه به عنوان نقاطی که دچار آبگرفتگی و آب ماندگی می شدند شناسایی و مشکل آن ها برطرف شد، بنابراین در بارندگی های معمول دچار مشکل نیستیم ولی در پل «کن» به دلیل جابجایی که در شنزارهای ضلع جنوب و شمال اتفاق افتاد شیب طبیعی پل کمی به هم ریخته و حساسیت هایی در محور مسیر رودخانه خروشان و طغیانگر کن وجود دارد و این اثر در بخشهای دیگر مانند محدوده پایگاه یکم شکاری و فرودگاه و حاشیه منطقه 21 و 9 می تواند مشکل به وجود بیاورد. با این حال سعی کردیم با لایروبی های مستمر مقاطعی که در اختیار منطقه هست را کنترل دینامیکی کنیم و اجازه ندهیم با افتادن تنه درخت و یا زباله در آن گرفتگی به وجود بیاید. البته باید بپذیریم که رژیم طبیعی این رودخانه طغیانگر و قابل پیش بینی نیست. همچنین قطع شدن آب های سطحی زیر پل شیر یکی از مسائلی است که مشکل ایجاد کرده که با چاه های جذبی در صدد مدیریت آن برآمدیم ولی این کار اساسی نیست و اگر بارش زیاد باشد می تواند آب گرفتگی و آب ماندگی به وجود بیاورد، بنابراین باید برای این نقطه هم پروژه ای تعریف شود تا اتصالی که قطع شده دوباره برقرار گردد.
• یکی از معایب بافت فرسوده و تراکم جمعیت مشکل پارکینگ و ایجاد ترافیک در خیابان ها و معابر است، موضوعی که در منطقه9 به مشکلی اساسی تبدیل شده است، آیا برای این موضوع هم تدابیری دیده شده؟
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید، برای تامین پارکینگ ها برنامه ریزی شده و امیدواریم برای اواخر سال و سال 99 نهضت پارکینگ سازی در منطقه دایر و از ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد برای تامین پارکینگ ها استفاده شود. شاید این مسئله بتواند الگویی برای شهر تهران در آینده شود و کمبود پارکینگ در تهران را با یک روشی مدل سازی شود تا جذب سرمایه کند و از طریق بخش خصوصی و ورود سرمایه گذار و سازنده این نهضت را در سطح شهر گسترش دهیم تا به تسهیل رفت و آمد، پارک حاشیه ای و تامین پارکینگ های منازلی که در حال ساخت هستند کمک کنیم.
• ورود شما به این حوزه چگونه خواهد بود؟
پارکینگ های مکانیزه و ابنیه ای که به صورت مشارکتی احداث شده باشند را در اولویت قرار دادیم. در همه پروژه هایی که در حال احداث است حتما باید به اندازه پروژه و حتی مازاد برآن ظرفیت پارکینگ ایجاد شود اما برای جبران کسری های پارکینگی که در سطح شهر وجود دارد نهضت پارکینگ سازی را دنبال می کنیم و پیشنهاداتی داریم برای این موضوع که به حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کردیم. مسئله اساسی که در این رابطه وجود دارد بحث سند پارکینگ های طبقاتی است که باید مسائلش را با اداره ثبت حل کنیم. اگر ما بتوانیم برای هر یونیت و واحد پارکینگی سند مستقل تنظیم و تهیه کنیم و این قابلیت نقل و انتقال برای املاک یا برای سرمایه گذار وجود داشته باشد، مشکل سرمایه گذاری در این بخش برطرف می شود. پیشنهاداتی را به شهرداری تهران ارائه کردیم که کلیات آن پذیرفته شده و منتظریم که دستورالعمل های اجرایی آن ابلاغ شود تا ما بتوانیم از این ظرفیت برای پارکینگ سازی استفاده کنیم.
• در همین راستا یکی از مواردی که می تواند از میزان ترافیک در منطقه پرتراکم 9 بکاهد کاهش فاصله بین جایگاه های سوخت است و برای این کار احداث پمپ بنزین های کوچک مقیاس در دستور کار قرار گرفته است. وضعیت منطقه 9 از نظر احداث این جایگاه ها چگونه است؟
اولین پمپ بنزین کوچک مقیاس در شهر تهران در منطقه 9 افتتاح شد. پنج نقطه را برای احداث این نوع پمپ بنزین ها پیشنهاد شد اما چون این املاک شخصی هستند مورد توافق قرار نگرفت. مکان هایی هم که امکانش وجود داشت مانند خیابان آزادی پمپ بنزین از قبل وجود داشت و در مکانهای دیگری که پیشنهاد شد تنها یکی از آن ها مورد موافقت قرار گرفت که در پایگاه یکم شکاری احداث کردیم که برای 20 هزار خانواده ای که در آن محور زندگی می کنند خدمت رسانی می کند. همچنین در احداث پمپ بنزینی در خیابان آزادی با شرکت نفت مشارکت کردیم که به پمپ بنزین های «آی گس» معروف است. در این پمپ بنزین ها گازها و بخارات بنزین مکش می شود و دوباره تبدیل به بنزین شده و به مخزن برمی گردد؛ در واقع در آن هدررفت بنزین نداریم و طرحی محیط زیستی است و شرکت نفت سرمایه گذاری کرده و ما در حوزه مجوزهای مربوط به پمپ بنزین کمک کردیم تا بتوانند در نقاط دیگر از این پروژه استفاده کنند.
• و سخن پایانی؟
نگاه ما به پروژه ها مبتنی بر شعار تهران شهری برای همه و تقویت زیرساخت های فرهنگی اجتماعی بوده است، در حوزه های فرهنگی اجتماعی، هم در برنامه های مناسبتی و هم در حوزه های خاص فعالیت های ویژه و مختلفی انجام شد؛ چه در حوزه ای که نگاه شهردار تهران برای ارائه خدمات به ناتوانان و کم توانان است یعنی مناسب سازی بوستان ها و معابر و چه در حوزه هایی که مناسبتی هستند مانند ایام دفاع مقدس و 22 بهمن که منطقه 9 منطقه پایلوتی در این زمینه ها است.
در حال حاضر 40 پروژه مهم در دست اقدام در منطقه 9 وجود دارد که حدود نیمی از آن تا پایان سال افتتاح خواهد شد. جدا از مواردی که عنوان شد، کلینیک درمانی برای مردم و پرسنل در حال آماده سازی است، دو بازار میوه و تره بار و بازار گل و گیاه غرب تهران نیز تا پایان سال راه اندازی می شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حواشی یک رخداد فرهنگی

دیدار سفیر کرواسی با شهردار تهران

افتتاح 3 ایستگاه مترو در صورت تزریق پول اوراق مشارکت

شناسایی مکان‌هایی برای ایجاد «آرامستان جدید» در 3 بخش تهران

150 قلاده سگ در پناهگاه ها و مناطق امن رهاسازی شدند

هنوز 3 هزار ساختمان بلندمرتبه ناایمن در تهران وجود دارد

فعالیت شبانه روزی 14 هزار نیروی شهرداری در زمان بارش برف

معابر باز است

سه هزار میلیارد تومان اعتبار، سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه 99 شهرداری

آماده باش مسئولان شهرداری برای مقابله با یخبندان امشب

اقدامات مناطق شهرداری تهران برای جلوگیری از یخ زدگی معابر

هاشمی: قول مساعد رئیس بانک مرکزی برای تامین اعتبار خرید اتوبوس

آماده باش مسئولان شهرداری برای مقابله با یخبندان امشب/ علاوه بر معابر اصلی، برفروبی پیاده روها هم در دستور کار است

کاهش 9 درصدی ترافیک صبحگاهی در یکشنبه برفی

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی معابر

تصویب لایحه متمم بودجه از بی‌انضباطی مالی جلوگیری خواهد کرد

جامعه، نیازمند امید

کاهش 9 درصدی ترافیک صبحگاهی در یکشنبه برفی/بیشترین و کم ترین یخ زدگی معابر در مناطق 1 و 19

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی معابر/استقرار هزار و 350 دستگاه ماشین آلات برف روبی در پایتخت

آماده باش مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران در پی بارش برف

استقرار 222 دستگاه ماشین آلات خدمات شهری در سایت‌های برف روبی مناطق 22 گانه

شهرداری تهران تنها در برگزاری جشنواره فجر مشارکت کرده است

افزایش شفافیت و بهبود شاخص‌های مالی شهرداری برای نخستین بار

آیین شب شعر بین‌المللی مقاومت غزه

علیپور: تلاش شبانه روزی برای پیشگیری از یخ زدگی معابر با ماشین آلات نمک پاش

پروژه‌های زیرگذر کوی نصر و تونل- زیرگذر استاد معین در موعد مقرر تحویل شهروندان خواهند شد

دولت به تعهدات خود درمورد اوراق مشارکت مترو عمل نکرد

پرداخت عوارض شهرداری جزو تعهدات مالک پلاسکو است

شهرداری تهران تنها در برگزاری جشنواره فجر مشارکت کرده است/بررسی متمم بودجه 98 در جلسه هم اندیشی

آماده باش مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران در پی بارش برف/ استقرار هزار و 350 ماشین برف روبی در پایتخت

آموزش در مدارس باعث می‌شود به جای ترس از زلزله اعتماد به نفس پیدا کنیم

70درصد مدارس تهران بالای 20 سال عمر دارند

موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی افتتاح شد

آموزش در مدارس باعث می شود به جای ترس از زلزله اعتماد به نفس پیدا کنیم/ ضرورت فرهنگسازی درباره پسماند و محیط زیست میان دانش آموزان

روایت حناچی از ساخت پل خیبر در دوران دفاع مقدس

نباید از کنار روش‌هایی که جذب سرمایه گذار را میسر می‌کند به راحتی بگذریم

خرید هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت از محل ارز حاصل از صادرات نفت

خرید هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت از محل ارز حاصل از صادرات نفت/نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در منطقه 2

تهران فاقد داکت‌های مخابراتی و الکترونیکی است

داستان خانه‌های لاله زار

ایجاد یادمانی برای جان باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین در پایتخت

به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراین

تهران فاقد داکت های مخابراتی و الکترونیکی است/وجود دو هزار و 500 دکل ثابت ماکروویو در پایتخت

5 گرمخانه مجهز در پایتخت ساخته می‌شود

5 گرمخانه مجهز در پایتخت ساخته می شود

زندگی به محله قدیمی نفرآباد باز می گردد

شارژ کارت بلیط‌های خبرنگاری از اول بهمن ماه

34 درصد خانواده‌های تهرانی مایحتاج خود را از میادین میوه و تره بار تهیه می‌کنند

زندگی به محله قدیمی نفرآباد باز می گردد/تاکید بر اجرای پروژه های زیست محیطی

محدوده پایانه تاکسیرانی مترو قلهک ایمن سازی شد