پیام خوزستان

آخرين مطالب

علیپور در برنامه «تهران 20»:

منشا بوی نامطبوع در پایتخت، آرادکوه نیست/یکی از اهداف طرح «کاپ» تفکیک حداکثری پسماند است شهرداری تهران

منشا بوی نامطبوع در پایتخت، آرادکوه نیست/یکی از اهداف طرح «کاپ» تفکیک حداکثری پسماند است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرنوشت: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با حضور در برنامه «تهران 20»، از منشا بوی نامطبوع در تهران و طرح کاپ گفت.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، صدرالدین علیپور در برنامه تهران 20 در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و تصور می کنم گزینه های مختلفی در خصوص بوی تهران مطرح است، اما چون دیگر متولیان این امر در این برنامه حضور ندارند، نمی توانم یک طرفه نظری بدهم.
وی با اشاره به اینکه به دلایل متفاوتی این موضوع به آرادکوه و پسماند مرتبط نیست، افزود: آرادکوه بیش از 50 سال قدمت دارد و هر روز در این مکان زباله تخلیه می شود. در دو سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال و وارونگی دما رخ داده است. همین طور در این روزها غلظت گودگرد هوا بیش از 30 درصد بود، افزایش مازوت و گازوئیل داشتیم و سرعت باد در کم ترین میزان خودش قرار داشت. بنابراین بوی نامطبوع ارتباط مستقیمی با منابعی که گوگرد تولید می کنند، دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: آرادکوه به عنوان یکی از گزینه های منشا بوی نامطبوع اعلام شده است که با دلایل علمی می توانم توضیح دهم که اگر منشا آرادکوه بود باید بیشترین میزان استشمام بو را در اطراف آرادکوه داشته باشیم.
فرضیه های مختلف انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد می کند
علیپور با تاکید بر اینکه تمامی شهروندان از مناطق مختلف فرضیه انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد می کنند، عنوان کرد: بیشترین تماس ها از مناطق 1، 2، 5 و 6 بوده است. در حالی که از مناطق 16، 17 و 18 که به آرادکوه نزدیک هستند، تماسی نداشتیم. از لحاظ علمی اگر منشا بو آرادکوه بود باید استشمام بو در نزدیکی این مکان بیشتر باشد.
وی ادامه داد: اگر منشا این بو فرایندهای تخریب و تجزیه مثل پسماند و فاضلاب باشد، باید میزان بو در تابستان بیشتر باشد، اما این اتفاق در آغاز فصل سرد و در روزی که بیشترین غلظت گوگرد و ذرات معلق وجود دارد رخ می دهد. در آرادکوه فرایندی نداریم که گوگرد تولید کند. تولید گوگرد ارتباط مستقیمی با سوخت های سنگین دارد و ارتباط دادن این موضوع به آرادکوه در زمانی که باد در کمترین سرعت خود است، در فاصله 35 کیلومتری از شهر امکان پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نصب دستگاه سنجش بو در نزدیکی آرادکوه خبر داد و گفت: آرادکوه در محلی احداث شده که خلاف جریان باد به سمت شهر تهران است. پایین بودن لایه حرارتی و بالابودن گوگرد نشان دهنده این است که منشا بو آرادکوه نیست. البته اینها همه فرضیه است و سازمان محیط زیست باید کارگروه بی طرفی را تشکیل دهد تا این مسئله را بررسی و نتایج را اعلام کند.
علیپور با اشاره به بررسی منشا بوی نامطبوع در استانداری عنوان کرد: در دو کارگروهی که در استانداری داشتیم سازمان های مختلف حضور پیدا کردند. در این کارگروه ها منشا بو بررسی شد، اما چون بو قطع می شود باید بررسی شود که در زمان انتشار بوی نامطبوع چه اتفاقی رخ داده است.
وی در خصوص جانمایی آرادکوه تصریح کرد: بیش از 55 سال پیش یک تیم خارجی برای مکان یابی محل دفن زباله به تهران آمدند و این مکان یابی دو سال طول کشید. چرا که مکان انتخابی باید خلاف جریان باد به سمت شهر باشد، خاک نفوذ ناپذیر داشته و به آب های زیرزمینی نفوذ نداشته باشد و به همین دلیل آرادکوه مناسب ترین مکان بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روش مدیریت پسماند در دنیا تغییر کرده است، گفت: باید راهکارهایی ارائه دهیم که از مبدا کاهش پسماند داشته باشیم. طبق دستاوردهای جهانی باید سرمایه گذاری بیشتر و تفکیک از مبدا انجام شود. همچنین باید پسماند خشک جدا شود تا بتوانیم پسماند تر را با کیفیت بالاتر به کمپوست تبدیل کنیم. اساسا پسماندی را دفن نکنیم و اگر ریجکتی باقی ماند با زباله سوز به انرژی تبدیل کنیم.
علیپور با اشاره به اینکه طرح «کاپ» که مخفف کاهش پسماند است را در شهر تهران آغاز کرده ایم، عنوان کرد: مطالعات جهانی در خصوص مدیریت پسماند را مطالعه کردیم که در این مطالعات گام اساسی تغییر فرم مخازن است. این مخازن زباله گردی و راه افتادن شیرابه در خیابان ها، آلودگی و ... را هم به دنبال دارد.
وی افزود: در گذشته شهروندان پسماندهایشان را جلوی در خانه قرار می دادند، اما مخازن کنونی این عادت را از بین برده و امروزه شهروندان هر ساعتی، هر نوع و مقدار پسماند را در این مخازن می ریزند. این اتفاق باعث شده نتوانیم پسماند عالی را به کمپوست بهتری تبدیل کنیم و دفن کمتری داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولین گام طرح «کاپ» مربوط به مخازن است، بیان کرد: مخازن اختصاصی خشک و تر را در ساختمان های بلندمرتبه، شهرک ها، مجتمع های مسکونی و ادارات قرار دادیم و شهروندان می توانند در ازای تحویل پسماندهای خشک مبلغی دریافت کنند. به دنبال این تفکیک پسماندهای تر هم ناخالصی کمتری دارند و برای تبدیل به کود مناسب تر هستند.
ایجاد 200 ایستگاه تفکیک پسماند در اماکن پرتردد
علیپور با اشاره به اینکه هم اکنون کود موردنیاز فضای سبز مناطق 22 گانه خریداری می شود، عنوان کرد: در گام بعدی حدود 200 ایستگاه تفکیک در اماکن پرتردد خواهیم داشت. در ساختمان های دیگر هم مخازن تفکیک زباله توزیع می شود و در نهایت شهروندان می توانند با اپلیکیشن پسماندهای خشک را تحویل داده و وجهی در قبال آن دریافت کنند. سازمان پسماند پس از این مرحله فقط پسماند تر را جمع آوری و آن را تبدیل به کمپوست با کیفیت می کند.
وی در خصوص کنترل تولید زباله در دو سال گذشته گفت: در این مدت کاهش محسوسی در میزان زباله های جمع آوری شده داشتیم. پیش از این روزانه حدود 7 هزار و 500 تن زباله جمع آوری می شد و این میزان در دو سال گذشته به 5 هزار و 700 تن کاهش پیدا کرده است. این اتفاق با کم کردن پسماند حجیم مانند لاستیک، شیشه و ... رخ داده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز عنوان کرد: مدیریت این نوع پسماندها با وزارت بهداشت است، اما به این دلیل که زیر ساخت و محل دفن آن برای وزارت بهداشت وجود ندارد، شهرداری به کمک آن ها آمده است و از ظرفیت پیمانکاری خود استفاده می کند. سایت جداگانه ای هم برای دفن بهداشتی این پسماندها وجود دارد. شهرداری در خصوص عدم تفکیک پسماند بیمارستانی نمی تواند ورود کند، اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست می توانند برخورد قانونی داشته باشند و حتی درمانگاه ها و بیمارستان هایی که این مسائل را رعایت نمی کنند، پلمپ کند.
امکان راه اندازی زباله سوز ویژه پسماندهای پزشکی در صورت همکاری وزارت بهداشت
علیپور ادامه داد: در دنیا پسماندهای پزشکی با توجه به اینکه در اتوکلاو بی خطر می شوند، پسماند عادی محسوب نمی شوند. برای از بین بردن این زباله ها یا از زباله سوزهای جداگانه استفاده می کنند یا به طور بهداشتی دفع می شوند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم برای از بین بردن زباله های بیمارستانی از زباله سوز استفاده شود. اما در حال حاضر برای حمل و نقل پسماند پزشکی کمتر از 1000تومان دریافت می کنیم. در حالی که در شهرهای مشابه تهران برای حمل و نقل دو برابر این قیمت دریافت می شود. اگر وزارت بهداشت این رقم را واقعی تر کند، این امکان را داریم که یک زباله سوز جداگانه راه اندازی کنیم.
وی عنوان کرد: یکی از برنامه های طرح کاپ این است که تفکیک حداکثری انجام دهیم. باقی مانده مواد عالی را فشرده و شیرابه آن را تصفیه کنیم. اگر تمام این مراحل به طور دقیق پیش برود در تهران حدود 1500 تن پسماند باقی می ماند. برای این مقدار می توانیم یک زباله سوز 1500 تنی راه اندازی کنیم که مقدار پسماند باقی مانده هم دفع نشود. همین طور از این طریق می توانیم 25 مگاوات برق هم تولید کنیم.
شهرداری ها از نظر قانونی وظیفه ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در این خصوص با چند شرکت خارجی مذاکره داشتیم. سهم شهرداری برای راه اندازی زباله سوز 10 درصد است. باقی هزینه ها باید از محل فروش برق تامین شود. مدتی پیش با توجه به افزایش قیمت دلار این قرارداد برای شرکت های خارجی به صرفه نبود. در پیگیری هایی که اخیرا توسط شهرداری ها انجام شده است، این رقم برای هر کیلو وات به 1000 هزار تومان رسید. برخی از شرکت ها با این رقم اعلام آمادگی کرده اند. می توانیم با این مشارکت یک فاز جدید 600 تا 1000 تنی راه اندازی کنیم البته اگر وزارت نیرو افزایش قیمت برق تولیدی را تضمین کند می توانیم اجرای این طرح را آغاز کنیم.
علیپور با بیان اینکه حدود 54 هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران داریم، تصریح کرد: علاوه بر اینکه امکان کنترل تفکیک این مخازن توسط افراد مختلف وجود ندارد، شهرداری ها از نظر قانونی وظیفه ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند. چنانچه پیمانکاران شهرداری در تفکیک پسماندها از افرادی با زیر سن قانونی استفاده کنند به طور حتم با آن ها برخورد خواهیم کرد. اما باید این مواجهه را از بین ببریم و به همین دلیل در طرح کاپ از مخازنی که مالکیت دارند استفاده می کنیم تا بتوانیم پسماندها را مدیریت کنیم و زباله گردی را از بین ببریم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حواشی یک رخداد فرهنگی

دیدار سفیر کرواسی با شهردار تهران

افتتاح 3 ایستگاه مترو در صورت تزریق پول اوراق مشارکت

شناسایی مکان‌هایی برای ایجاد «آرامستان جدید» در 3 بخش تهران

150 قلاده سگ در پناهگاه ها و مناطق امن رهاسازی شدند

هنوز 3 هزار ساختمان بلندمرتبه ناایمن در تهران وجود دارد

فعالیت شبانه روزی 14 هزار نیروی شهرداری در زمان بارش برف

معابر باز است

سه هزار میلیارد تومان اعتبار، سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه 99 شهرداری

آماده باش مسئولان شهرداری برای مقابله با یخبندان امشب

اقدامات مناطق شهرداری تهران برای جلوگیری از یخ زدگی معابر

هاشمی: قول مساعد رئیس بانک مرکزی برای تامین اعتبار خرید اتوبوس

آماده باش مسئولان شهرداری برای مقابله با یخبندان امشب/ علاوه بر معابر اصلی، برفروبی پیاده روها هم در دستور کار است

کاهش 9 درصدی ترافیک صبحگاهی در یکشنبه برفی

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی معابر

تصویب لایحه متمم بودجه از بی‌انضباطی مالی جلوگیری خواهد کرد

جامعه، نیازمند امید

کاهش 9 درصدی ترافیک صبحگاهی در یکشنبه برفی/بیشترین و کم ترین یخ زدگی معابر در مناطق 1 و 19

انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی معابر/استقرار هزار و 350 دستگاه ماشین آلات برف روبی در پایتخت

آماده باش مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران در پی بارش برف

استقرار 222 دستگاه ماشین آلات خدمات شهری در سایت‌های برف روبی مناطق 22 گانه

شهرداری تهران تنها در برگزاری جشنواره فجر مشارکت کرده است

افزایش شفافیت و بهبود شاخص‌های مالی شهرداری برای نخستین بار

آیین شب شعر بین‌المللی مقاومت غزه

علیپور: تلاش شبانه روزی برای پیشگیری از یخ زدگی معابر با ماشین آلات نمک پاش

پروژه‌های زیرگذر کوی نصر و تونل- زیرگذر استاد معین در موعد مقرر تحویل شهروندان خواهند شد

دولت به تعهدات خود درمورد اوراق مشارکت مترو عمل نکرد

پرداخت عوارض شهرداری جزو تعهدات مالک پلاسکو است

شهرداری تهران تنها در برگزاری جشنواره فجر مشارکت کرده است/بررسی متمم بودجه 98 در جلسه هم اندیشی

آماده باش مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران در پی بارش برف/ استقرار هزار و 350 ماشین برف روبی در پایتخت

آموزش در مدارس باعث می‌شود به جای ترس از زلزله اعتماد به نفس پیدا کنیم

70درصد مدارس تهران بالای 20 سال عمر دارند

موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی افتتاح شد

آموزش در مدارس باعث می شود به جای ترس از زلزله اعتماد به نفس پیدا کنیم/ ضرورت فرهنگسازی درباره پسماند و محیط زیست میان دانش آموزان

روایت حناچی از ساخت پل خیبر در دوران دفاع مقدس

نباید از کنار روش‌هایی که جذب سرمایه گذار را میسر می‌کند به راحتی بگذریم

خرید هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت از محل ارز حاصل از صادرات نفت

خرید هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت از محل ارز حاصل از صادرات نفت/نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در منطقه 2

تهران فاقد داکت‌های مخابراتی و الکترونیکی است

داستان خانه‌های لاله زار

ایجاد یادمانی برای جان باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین در پایتخت

به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراین

تهران فاقد داکت های مخابراتی و الکترونیکی است/وجود دو هزار و 500 دکل ثابت ماکروویو در پایتخت

5 گرمخانه مجهز در پایتخت ساخته می‌شود

5 گرمخانه مجهز در پایتخت ساخته می شود

زندگی به محله قدیمی نفرآباد باز می گردد

شارژ کارت بلیط‌های خبرنگاری از اول بهمن ماه

34 درصد خانواده‌های تهرانی مایحتاج خود را از میادین میوه و تره بار تهیه می‌کنند

زندگی به محله قدیمی نفرآباد باز می گردد/تاکید بر اجرای پروژه های زیست محیطی

محدوده پایانه تاکسیرانی مترو قلهک ایمن سازی شد