پیام خوزستان

آخرين مطالب

تاکید بر استقلال صنعتی کشور

صنعت نفت از قطعه‎سازی صرف به بومی‎سازی تجهیزات پیچیده رسیده است وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بومی‎سازی بیش از 12 هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت اشاره کرد و گفت: امروز این صنعت با حمایت‌های مسئولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت کارکنان، به ویژه با تاکیدهای مداوم وزیر نفت، از قطعه‌سازی صرف به مرحله بومی‌سازی تجهیزات پیچیده نفتی رسیده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، احمد محمدی امروز (جمعه، 22 آذرماه) در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری گفت: مایه خرسندی است که نمایشگاه صنعت نفت اهواز به محفلی برای گردهمایی سالانه همه سازندگان و شرکت‌ها اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ، صاحبان صنایع کوچک و بزرگ و شرکت‌های صاحب برند و صاحب نام تبدیل شده است.
وی خوزستان را به عنوان مرکز صنعت نفت ایران و خاورمیانه، شایسته برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت دانست و افزود: البته به زیرساخت‌هایی نیاز است تا استان خوزستان و شهر اهواز بتوانند از همه صاحبان صنایع و صنعت‌گران این حوزه بسیار مهم یعنی صنعت نفت پذیرایی کنند. در کنار بخش دولتی می‌توان خوزستان را به قطبی برای برگزار کردن دائمی نمایشگاه‌های نفت تبدیل کرد. باید به سویی پیش رویم که نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت و انرژی را در این استان برگزار کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب به اقدام‌های عظیم بخش خصوصی در زمینه داخلی‌سازی اقلام مورد نیاز صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: در بعضی قسمت‌ها به دانش تجهیزات پیچیده‌تری که هنوز فرصت بومی‌سازی آنها فراهم نشده است نیاز داریم و امیدواریم با شتاب سال‌های اخیر کشور در توسعه روند بومی‌سازی اقلام و تجهیزات، بتوانیم به استقلال صنعتی که حق کشور ماست و از سوی مقام معظم رهبری به درستی و هوشمندانه به عنوان شعار سال‌های اخیر با عناوین رونق تولید، حمایت از ساخت داخل و خوداتکایی معطوف شده است، دست یابیم. ما نیز باید با حداکثر توانی که در داخل کشور داریم به این سمت و سو حرکت کنیم تا به استقلال صنعتی برسیم.
داستان چگونگی وابستگی صنعت نفت ایران به خارج از کشور
وی به مرور تاریخچه صنعت نفت در مسجدسلیمان پرداخت و اظهار کرد: بیش از یک‌صد سال پیش در کارگاه مسجد سلیمان به واسطه اینکه نفت به عنوان یک کالای تجاری متولد شده بود بسیاری از کالاهای پرمصرف و قطعات مورد نیاز را تولید کرده و به کار می‌گرفتند اما پس از بازگشت دوباره کنسرسیوم‌ها و حضور پررنگ‌ترشان به ویژه در دهه 30 شمسی، در زمانی که آنها متوجه شدند از زنجیره ارزش و تولید شکل گرفته در جنوب ایران و منطقه مسجدسلیمان منتفع نمی‌شوند در حالی که برخی از این اقلام را می‌توان به خارج کشور منتقل کرد تا نفع 100 درصد این ارزش افزوده و زنجیره تولید شامل حال خودشان باشد، به تدریج اقدام به خارج کردن کارگاه‌هایی که وظیفه تولید و تعمیر را به عهده داشتند کرده و صنعت نفت ایران اندک اندک به خارج کشور وابسته کامل شد.
محمدی با بیان اینکه وابستگی صنعت نفت ایران به خارج تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هوشمندی مسئولان ارشد نظام و کشور و نیز دولت‌هایی که به طور مستمر ادامه جریان حرکت به سوی خودکفایی و خوداتکایی را پیگیری می‌کردند، به تدریج ساخت قطعات تجهیزات پیچیده پرکاربرد صنعت نفت در داخل کشور آغاز شد. این اقدام از قطعه‌سازی آغاز شد و اکنون به مرحله ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات پیچیده و مهم صنعت رسیده است، ماشین‌آلاتی که پیش از این از خارج کشور وارد می‌شد به همت شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی نفت ایران داخلی‌سازی شده و به دست توانمند بخش خصوصی و صنعتگران داخلی در کشور تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دستیابی به این هدف از ساخت کارگاه‌های کوچک قطعه‌سازی در کنار همه بخش‌های صنعت نفت در جنوب کشور آغاز شد، اظهار کرد: اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم صنعت نفت با حمایت‌های مسئولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت بلند کارکنان صنعت نفت به ویژه با تاکیدات مداوم مهندس زنگنه، وزیر نفت، از قطعه‌سازی به مرحله بومی‌سازی تجهیزات مهم رسیده است؛ به عنوان مثال دو مورد از توربین‌های پرمصرف صنعت نفت، برخی پمپ‌های درون چاهی که برای جلوگیری از افت تولید و رساندن نفت به پالایشگاه‌های فرآورشی باید به کار گرفته شوند، سنسورهای پیچیده‌ای که به دست جوانان خوزستانی با چند سال کار مداوم بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده‌اند و بسیاری قطعات و کالاهای دیگر مانند مواد شیمیایی، همه به دست پرتوان بخش خصوصی بومی‌سازی شده‌اند. این هدف جز با همراهی بخش خصوصی و راهبردهای عالی نظام و کشور میسر نمی‌شد.
راه‌اندازی شهرک انرژی در استان خوزستان
محمدی با اظهار امیدواری نسبت به ایجاد شهرک انرژی در استان خوزستان، گفت: آرزو دارم این شهرک راه‌اندازی شود تا شرکت‌های صاحب‌نامی که در جنوب و جنوب غرب کشور رشد یافته و صاحب برند شده‌اند بتوانند بخشی از خط تولید خود را به آنجا منتقل کنند. این کار نه تنها به صنعت نفت کمک می‌کند تا اگر قطعه‌ای نیاز به تعمیر و بازساری داشته باشد صنعت‌گران در نزدیکی آن بخش حضور داشته باشند، می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج کشور را نیز به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه هدف یادشده با همراهی همه بخش‌های مرتبط با بخش صنعت نفت و انرژی قابل تحقق است، گفت: باید به سویی گام برداریم تا خوزستان که زادگاه نفت است بتواند به جایگاه واقعی خود برسد. ما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم اما برای تحقق آن باید یاریگر هم باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی باید بدانند که خواسته و نیاز صنعت نفت چیست و کمبودها و نقایص در کجاست، با این رویکرد می‌توان با شتاب بیشتری به سوی وضعیت مطلوب حرکت کرد.
استقلال صنعتی حق کشور است
وی درباره اقلام بومی‌سازی شده صنعت نفت توضیح داد: تاکنون بیش از 12 هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت بومی‌سازی شده و با دستور وزیر نفت مبنی بر اجباری شدن تولید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور، بخش عمده 10 گروه کالاهایی اساسی را نیز بومی‌سازی کرده‌ایم. این اقدام کمک به بخش خصوصی است تا اقلام یادشده به مرحله تولید انبوه رسیده و وارد صنعت نفت شوند، افزون بر این در بخش تولید 12 هزار قلم کالای بومی‌سازی شده صنعت نفت، بیش از 2 هزار و 500 قلم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نوظهور تولید شده است که با رغبت و پشتکار در این صنعت افتخارآفرینی می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه نیاز صنعت نفت باید به صورت شفاف به صنعت‌گران عرضه شود، اظهار کرد: بیش از 7 هزار و 500 قطعه، کالا و تجهیزات در قالب یک لوح فشرده به سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه خواهد شد تا نیازهای صنعت را بدانند.
وی ادامه داد: شرح نیازمندی‌های این صنعت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود تا با همکاری آنان و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های داخلی، به سمت استقلال صنعتی گام برداریم؛ استقلال صنعتی حق کشور است.
اشتغال‌زایی و مسئولیت اجتماعی نهفته در طرح‌های وزارت نفت
به گفته محمدی، وزارت نفت دو طرح مهم در دست اقدام دارد که شامل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید است. بر این اساس طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با هزینه تقریبی 1.2 میلیارد دلار اجرا خواهد شد که حدود 80 درصد آن مربوط به استان خوزستان است و در اسناد و شرح خدمات و پیمان این طرح تاکید شده که واردات کالاهای بومی‌سازی شده از خارج کشور ممنوع است. این طرح، اشتغال، منافع زیست محیطی و ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید نفت توضیح داد: در طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید که در مناطقرنفت‌خیزرجنوب با عنوان طرح 28 مخزن شناخته می‌شود نیز حداکثرسازی استفاده از تجهیزات ساخت داخل به دستور وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران هدف‌گذاری شده است. این یک طرح ایرانی است که در صنعت نفت با این حجم و گستردگی بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: طرح یادشده در مناطق نفت‌خیز جنوب طراحی و نهایی شده سپس با تهیه اسناد مناقصه در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار داده شده است تا آن را با کالای ایرانی و نیروی کار ایرانی اجرا کنند. در این طرح به بهره‌مندی از حضور نیروهای بومی جنوب توجه خاص شده است.
محمدی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد، در این باره اظهار کرد: چهار درصد از صورت وضعیت‌های طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید، صرف امور مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه‌یافته با همراهی مسئولان استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد زیرا افزون بر مناطق نفت‌خیز جنوب، در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت نفت فلات قاره نیز این طرح‌ها اجرا می‌شوند. در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز 6 بسته از این طرح آغاز به کار کرده است.
وی همراهی بخش دولتی و خصوصی را تنها راه دستیابی به خودکفایی و خوداتکایی دانست و گفت: این دو طرح (جمع‌آوری گازهای همراه مشعل و طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید) از آنجا که زنجیره‌ای از کار را هدف‌گذاری کرده‌اند بنابراین پایه‌گذار زنجیره اشتغال پایدار و مولد هستند.
وی درباره برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی به عنوان یک قله هدف‌گذاری شده برای نمایشگاه سال آینده است، در این راستا تعدادی تفاهم‌نامه، قرارداد و موافقت‌نامه در این نمایشگاه با بخش‌خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی امضا خواهد تا در مدتی که تا نمایشگاه بعدی پیش رو داریم بخشی از راه هدف‌گذاری شده را با یاری هم پیموده و هر روز به سوی استقلال صنعتی و خودکفایی حرکت کنیم.
یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری 22 تا 25 آذرماه امسال با همکاری شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی خوزستان برگزار می‌شود. ساعت کار نمایشگاه از ساعت 9 تا 17 خواهد بود و تمهیدات لازم برای ارائه توضیحات و آشنایی مراجعه‌کنندگان با این صنعت از سوی کارشناسان مجرب پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/143216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت