پیام خوزستان

آخرين مطالب

نفس بی نفس سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تهران- آسمان تهران از ابتدای امسال فقط 25 روز هوای پاک را به خود دیده است. اما این روزها وضعیت آلودگی هوا به مرحله کشتار رسیده است و تهرانی ها با دود و سیاهی دست به گریبانند. شاخص کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم گزارش شده و مدارس و دانشگاه ها را به تعطیلی کشانده و همچنین از شهروندان خواسته می شود که از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند

در گزیده ای از گفت و گوی روزنامه رسالت با محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار،‌ می خوانیم: طی روزهای گذشته شاخص آلودگی هوای تهران بیش از 166 بود و حالا پایتخت ایران به عنوان دومین شهر آلوده جهان روزهای نفس گیری را سپری می کند و طبق روال معمول، شورا و شهردار هم در انتظار باد و باران اند؛ البته باران بارید اما پدیده خطرناک آلودگی هوا دست از سر کلانشهر تهران برنداشت و در این مدت، تنها راهکار همیشگی مدیران شهری و دست‌اندرکاران محیط‌زیست در مواجهه با آلودگی هوا تشکیل کمیته و کارگروه ملی بوده که حاصل آن به رسم همیشه، تعطیلی مدارس و محدودیت تردد کامیون‌هاست.
صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با ابراز تداوم پایداری هوا تا روز یکشنبه گفته است: « پیش‌بینی می‌کنیم با ورود سامانه بارشی جدید از اواخر وقت روز دوشنبه، یازدهم آذرماه، ضمن بارش باران، آلودگی هوا نیز برطرف شود.» ضیائیان، شاخص آلودگی هوا را تابع میزان تردد خودروهای سبک و سنگین در سطح شهر عنوان و اعلام کرد: «متاسفانه با وجود اطلاعیه‌های صادرشده سازمان هواشناسی از میزان تردد خودروها در روزهای گذشته چندان کاسته نشد و اگر این ترددها در دو روز آینده نیز ادامه یابد، وضعیت آلودگی بار دیگر برای همه گروه‌ها ناسالم می‌شود. »
پیش تر نیز مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت و گو با تسنیم با اشاره به اینکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین 70 تا 80 درصد آلاینده‌ها را به هوا منتشر می‌کنند گفته بود: «در این شرایط تردد خودروهای تک سرنشین می‌تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق بویژه ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون به حداقل برسد. » وی راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در مسیر برنامه‌های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرده و گفته بود: «در چارچوب این برنامه‌ها، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا ‌باید دنبال شود.»
اما تداوم وضعیت هشدار هوای تهران هر ساله در ماه هایی از پائیز و زمستان این سؤال را ایجاد می کند که راهکارهای پیشنهادی از سوی مسئولین شهری چه قدر اجرا می شود و آیا اساسا راهکارهای درستی هستند؟
سهمیه بندی و گران شدن بنزین بی نتیجه در کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا
محمدرضا محبوب فر در قامت کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار، سهمیه بندی بنزین و گران شدن آن را در بحث ترافیک و کاهش آلودگی هوا بی تأثیر می داند و ادعای روزهای اخیر مسئولین از جمله رئیس شورای شهر تهران را که گفته بود میزان استفاده شهروندان از اتوبوس و مترو پس از افزایش بهای بنزین 15 تا 20 در صد افزایش داشته است و یا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران را که گفته بود پس از اصلاح قیمت ها مصرف بنزین که قبلا میانگین مصرفش در کشور 90 میلیون لیتر در روز بوده است، 30 درصد کاهش داشته است را تکذیب می کند و می گوید برداشت های میدانی خلاف این حرف ها را ثابت می کند. وی در این خصوص به آمار ارائه شده اشاره می کند و بیان می دارد: « قبل از اینکه بنزین سهمیه بندی و گران شود مصرف ماهیانه بنزین در کشور چیزی حدود 95 میلیون لیتر بود. وقتی که بنزین سهمیه بندی و گران شد حتی آمدند آماری دادند که مصرف بنزین در کشور به 106 میلیون لیتر رسیده است یعنی من می خواهم خدمت شما عرض کنم که یکی از اهداف گران کردن و سهمیه بندی بنزین این بود که شاید ترافیک کم تر بشود و آلودگی هوا کاهش پیدا کند ولی متأسفانه این سهمیه بندی نه تنها آلودگی هوا را کم نکرد بلکه بر اساس خود آماری که ارائه شد و به صورت روزانه سنجش می شود، حتی مصرف بنزین نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. »
*جمهور مردم باید علیه مسئولین خاطی اعلام جرم و طلب دیه کنند
محبوب فر معتقد است علی‌رغم راه های مختلفی که مدیران شهریِ تهران برای کاهش آلودگی هوا رفته اند، اما به علت موازی کاری بین دستگاه های مدیریت شهری این راه کارها متأسفانه هنوز به تصمیم واحدی منتهی نشده است. وی همچنین به اختلاف دیرینه ای که در بحث طرح ترافیک در تهران بین شهرداری تهران و پلیس راهور است اشاره می کند و معتقد است این اختلاف خیال تمام شدن ندارد. وی با اظهار ناامیدی از مدیران شهری، پیشنهاد و راه حل برای کاهش آلودگی هوای تهران را مراجعه کردن به جمهور مردم می داند. وی در این خصوص توضیح می دهد: « الان شما در نظر بگیرید آلودگی هوا طبق آمار سازمان های بین المللی سالانه دو و شش دهم میلیارد دلار ضرر و زیان مالی برای شهروندان تهرانی در پی دارد و جدای از این خسارت اقتصادی که آلودگی هوای تهران به خود این شهر و حتی کلیت کشور وارد می کند، تعداد زیادی از شهروندان تهرانی دراثر آلودگی هوا در روزهایی که این آلودگی شدت پیدا می کند و به سمت ناسالم بودن و خطرناک بودن پیش می رود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند و اینها به نوعی دچار بیماری های تنفسی می شوند. لذا با توجه به این خسارت های جانی و مالی و از طرفی اختلاف بین دستگاه های مدیریت شهری در تهران و کم کاری و قصور این دستگاه ها مردم باید علیه مسئولین خاطی اعلام جرم کنند.»
وی معتقد است قانون چنین حقی را برای شهروندان قائل شده است و هر شهروندی می تواند به دلیل نقص عضو و یا مرگی که دولت مستقیم یا غیر مستقیم مسببش هست طبق قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به دادگستری ها مراجعه و علیه خود دولت اعلام جرم بکند.
تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد
این کارشناس محیط زیست می گوید وقتی که بحث آلودگی هوا و بحث کاهش آلودگی هوا مطرح است مسئولین مدیریت شهری در اکثر زمان ها اقدامات تکراری انجام می دهند به عنوان مثال، مدارس را تعطیل می کنند یا از طرفی به امید شرایط اقلیمی هستند که بادی بوزد و یا بارندگی ای اتفاق بیفتد.
وی نقش اقداماتی نظیر تعطیلی مدارس و حتی مراکز آموزش عالی را در کاهش آلودگی هوا در شهرهایی مثل اراک، شیراز، تبریز، اصفهان و تهران بسیار ناچیز و چیزی حدود 10 تا 20 درصد می داند و معتقد است در این شرایط حتی شاهد این هستیم که ترافیک خیابان ها بیشتر هم می شود. وی با اشاره به فرهنگ نادرستی که بین مردم رواج دارد اظهار می دارد: « چرا شهروندان اعلام می کنند که ما در داخل ماشین شخصی خودمان امنیت مان بیشتر از مترو، اتوبوس و تاکسی است ؟ من نمی دانم این فرهنگ ازکجا آمده است؟ این استفاده از خودرو شخصی به صورت یک فرهنگ ملی در آمده . یک فرهنگی که افراد از وسائل حمل و نقل عمومی خیلی کم تر استفاده می کنند .
*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کوتاهی می کند!
این کارشناس با بیان اینکه مسئولیت کنترل آلودگی هوا در شهرها در درجه نخست بر عهده مدیریت شهری شهرهاست و در تهران شهرداری تهران و شورای شهر تهران متولی کنترل آلودگی هوا هستند، به نقش و مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره می کند و خاطر نشان می کند: « وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حتما باید این نقص عضو ها و بیماری هایی که در خصوص آلودگی هوا به وجود می آید و یا مرگ و میر هایی که انجام می شود را به صورت هشدار به مسئولین مدیریت شهری اعلام کند. متأسفانه تاکنون اقدامی از جانب این وزارت خانه صورت نگرفته است. اقدامات فقط در حد همین است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که اگر مثلا شاخص کیفیت هوا در یک شهر مثل تهران، اصفهان، تبریز، اراک و یا هر شهر دیگری فراتر از 200 یا 150 برود وضعیت ناسالم است و ممکن است بیماری هایی ایجاد شود و به گروه های حساس مثل دانش آموزان و سالمندان و بیماران توصیه هایی می کنند که مثلا مدارس تعطیل شود و یا سالمندان و بیماران در منزل بمانند. متأسفانه به همین مقدار بسنده شده است و هیچ اطلاعاتی در این خصوص در دست نیست. »
منبع: روزنامه رسالت

برچسب‌ها
بنزین آلودگی هوا ایران مطالبات مردمی
پروندهٔ خبری
نفسِ تنگ شهرها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/143103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد