پیام خوزستان

آخرين مطالب

سمپوزیوم ملی کاربرد سلول‌های بنیادی در اورولوژی در اهواز برگزار شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز – چهارمین سمپوزیوم ملی کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در اورولوژی و نفرولوژی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

به گزارش ایرنا این سمپوزیوم برای چهارمین بار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در چهار محور متفاوت با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
در این نشست فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن قدردانی از زحمات بنیانگذاران این سمپوزیوم گفت: عملیات اجرایی مرکز جامع سلول های بنیادی در دانشگاه از 2 سال پیش شروع شده است که نیاز به تجهیزاتی خاص دارد.
وی افزود: محورهای سمپوزیوم شامل سلول درمانی در بیماری های حاد، مزمن و ارثی کلیه، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت در کلیه و مجاری ادرار، سلول های بنیادی در درمان اختلالات تولید مثلی، تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر سلول و پزشکی بازساختی می باشد، همچنین این سمپوزیوم ملی دارای امتیاز بازآموزی ویژه اساتید و دانشجویان رشته های آموزشی اورولوژی و نفرولوژی نیز خواهد بود.
ابول نژادیان افزود: نیاز است که درمان های نوینی در زمینه های نفرولوژی و اورولوژی شناخته شود و اساتید دانشگاه تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و آشنایی بیشتری بین فعالان این حوزه در سطح کشوری در زمینه تبادل اطلاعات و ارتباطات صورت گیرد. اگرچه تبادل علم و دانش سلول‌های بنیادی میان اساتید و دانشجویان این دانشگاه و سایر مراکز علمی و آموزشی از طریق این سمپوزیوم انجام می شود.
وی با اشاره به مسابقه ایده برتر و تجلیل از مقام دکتر کجباف زاده افزود: مسابقه ایده برتر با هدف تشویق دانشجویان و علاقمندان به تفکر و ارتباط با اساتید و همچنین پیشرفت علمی آنها از دیگر برنامه های این سمپوزیوم است که شرکت کنندکان می توانند با ارائه ایده‌های خود در زمینه نفرولوژی و اورولوژی ارتباط بیشتری با اساتید برقرار کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مرکز سلول های بنیادی در حال طراحی و شکل گیری است و از همه علاقه مندان، ایده پردازان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان دعوت می شود در ایجاد و پیشبرد اهداف این مرکز سهیم باشند.
در ادامه حجت اله شهبازیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به رغم پیشرفت‌های شگرف در پزشکی استاندارد هنوز برای برخی بیماری‌های مزمن و صعب العلاج درمان مناسبی ارائه نشده، به همین دلیل شاخه جدیدی در علم پزشکی در راستای جستجوی راهکارهای درمانی نوین به نام " پزشکی بازساختی" ایجاد شد.
وی عنوان کرد: در رشته‌های مختلف طب با وجود پیشرفت علم در دهه‌های گذشته، برخی بیماری‌ها هنوز درمان قطعی ندارد و این موجب پیشرفت بیماری و ایجاد یک معضل بهداشتی و اقتصادی برای جامعه است که باید آن را درمان کند. با وجود اینکه در رشته بیماری‌های نفرولوژی پیشرفت‌های بسیار چشمگیر ایجاد و جان میلیون‌ها انسان نجات داده شد ولی عملاً بیماریهایی دراین حوزه هنوز به طور کامل درمان نشده است.
این متخصص نفرولوژی با اشاره به تحولات چشمگیر علم پزشکی افزود: تحول بزرگی همچون دیالیز باعث شده که میلیون‌ها انسان بتوانند با بیماری کلیوی خود سالها دست و پنجه نرم کرده و سال‌ها زندگی کنند. بیمارانی در خوزستان هستند که 25 سال مشغول انجام دیالیز هستند.
شهبازیان در خصوص تحولی دیگر در رشته نفرولوژی یاد آور شد: تحول بزرگ دیگری در رشته نفرولوژی انجام پیوند کلیه بوده است که طول عمر بیماران را افزایش داده و کیفیت زندگی را بهتر کرده هر چند دارای نواقص و و معایبی است که خاص این بیماری است.
وی افزود: درمان دارویی کمک کرده روند بسیاری از بیماری‌ها کم شود ولی نهایتا بیماری‌ها پیشرفت و به جایی رسیده که نیازمند درمان جایگزین است از این بابت محققین معتقدند باید استراتژی های جدید درمانی ابداع شود تا بتوان بسیاری از این بیماری های سختعلاج را درمان کند و یکی از ایده‌هایی که در حال حاضر روی آن کار می‌شود، طب بازساختی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص روش های مختلف در طب بازساختی گفت: 2 جنبه مهم از طب بازساختی، سلول‌درمانی و ژن‌درمانی است. در فرایند سلول‌درمانی، از سلول‌های مختلفی شامل سلول‌های بنیادی جنینی استفاده می شود که از طریق آن می‌توان سلول‌های تازه‌ای با کارکرد طبیعی ایجاد کرد. یک مثال رایج از سلول‌درمانی، پیوند سلول‌های مغز استخوان برای بیماری‌های خونی است.
شهبازیان با بیان این که طب بازساختی دریچه جدیدی برای ایجاد تغییرات در حوزه‌ مراقبت‌های بهداشتی و سلامت است، گفت: طب بازساختی با کمک علوم دیگر مانند مهندسی بافت، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ژنتیک و… جهت بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده و جایگزین کردن سلول‌های از دست‌رفته عمل می‌کند.
وی افزود: در این سمپوزیوم ملی انواع میوپاتی‌های ارثی، روش‌های تشخیص زودرس و راهنماهای توانبخشی و دارودرمانی‌های رایج، همراه با روش‌های جدیدتر شامل سلول‌های بنیادی، ژن‌درمانی، آنزیم‌درمانی و مهندسی بافتی توسط متخصصین، پزشکان و اعضای هیات علمی رشته‌های طب فیزیکی و توانبخشی، نورولوژی، روماتولوژی و ژنتیک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه گفت: 15 درصد مطالعات بالینی در زمینه نفرولوژی و اورولوژی انجام می‌شود که رقم بسیار بالایی است و امیدواریم این میزان در سال های آینده کاهش یابد.
برچسب‌ها
علوم پزشکی خوزستان اهواز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/143062/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی

بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس

بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

راه‌اندازی شرکت تولید خودروی نیسان در خرمشهر

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

بهبود پایداری شبکه برق فوق توزیع منطقه دشت آزادگان

فیلم| افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در 10 سال اخیر

پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

انجام 6 عمل پیوند اعضا در خوزستان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

فرماندهی که در تمامی مسئولیت‌ها موفق بود

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

دستگیری صیادان غیرمجاز ماهی در باغملک

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

عروس امام خمینی(ره) درگذشت