پیام خوزستان

آخرين مطالب

استاندار:

فرمانداران خوزستان بر اجرای برنامه کنترل ایدز نظارت کنند اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با بیان اینکه برنامه کنترل عفونت HIV موفق نخواهد شد مگر با مشارکت همه ادارت و سازمان‌های مرتبط، گفت: انتظار می‌رود فرمانداران نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان‌های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.

غلامرضا شریعتی در همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV که امروز (13 آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که نخستین نمودهای HIV در حدود 40 سال پیش گزارش شد، تلاش‌های بسیاری در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی HIV انجام شده است. در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم شده که در پیشگیری از عفونت، مراقبت و درمان افرادی که با HIV زندگی می‌کنند و مهار گسترش ویروس موثر بوده است.
وی افزود: در این راستا رهبران جهان قول داده‌اند تا به هدف 3.3 برای پایان دادن به ایدز تا سال 2030 میلادی در قالب یک تلاش گروهی جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار دست یابند. همچنین اهداف میان‌راهی سه‌گانه 90 – 90 – 90 را وضع کرده‌اند؛ در این برنامه باید تا سال 2020 میلادی، 90 درصد از کسانی که با HIV زندگی می‌کنند شناسایی شوند، 90 درصد آن‌ها درمان دارویی دریافت کنند و ویروس در 90 درصد گروه اخیر سرکوب شود.
به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان تصریح کرد: روز جهانی ایدز امسال درست پیش از قرار 2020 فرا رسیده است بنابراین فرصت مناسبی است تا هم دستاوردها و هم کمبودهای خود را در پیشگیری، درمان و مراقبت HIV بررسی کنیم و بسنجیم.
شریعتی بیان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی شاهد گسترش فزاینده اپیدمی هستیم؛ در حالی که در سال 2015 تعداد مبتلایان جدید در جهان رو به کاهش بوده اما در منطقه ما موارد جدید اچ آی وی، 32 درصد و مرگ و میر مرتبط با ایدز 63 درصد نسبت به سال 2010 افزایش یافته است. همچنین در انجام آزمایش برای رسیدن به نخستین هدف 90 درصدی برای تشخیص مبتلایان به HIV شکاف بزرگی در منطقه دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: در سال 2018 در سطح دنیا از بین 400 هزار نفری که تخمین زده شده با HIV زندگی می‌کنند، تنها 127 هزار نفر (32 درصد) از وضعیت خود آگاهی داشتند، در واقع 273 هزار نفر هنوز از بیماری خود بی‌خبر هستند. اگر خطر سرایت ناآگاهانه ویروس به دیگران را در نظر بگیریم، این دغدغه بزرگی است. همچنین 79 درصد کسانی که با HIV زندگی می‌کنند داروهای ضدویروسی لازم برای نجات جانشان را دریافت نمی‌کنند.
استاندار خوزستان بیان کرد: جمعیت‌های کلیدی که بیشتر تحت تاثیر اپیدمی ایدز قرار گرفته‌اند اغلب از عفونت‌های همزمان نیز رنج می‌برند؛ بیماری‌هایی با راه سرایت مشابه هپاتیت ویروسی B و C، عفونت‌های آمیزشی یا عفونت‌هایی مانند سل که مرتبط با شرایط زندگی این جمعیت‌ها است. افزون بر این، کسانی که با HIV زندگی می‌کنند اغلب نیازهایی در حوزه سلامت دارند که فراتر از آسیب‌پذیری یا ابتلا به HIV است.
شریعتی عنوان کرد: برای پشتیبانی از کشورها در حرکت به سوی پوشش همگانی سلامت و اطمینان از فراموش نشدن هیچ کس، گام‌های بلندی برداشته شده است. پوشش همگانی سلامت به معنای آن است که هر کسی به درمان و مراقبت موثر و ایمن بدون تحمل دشواری مالی دسترسی دارد. مداخلات ما برای پایان دادن به اپیدمی ایدز باید در این چارچوب دیده شود. خدمات مربوط به HIV باید کاملا در نظام خدمات بهداشتی اولیه (PHC) هر کشور ادغام شده باشد.
وی ادامه داد: امروزه، با پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایش و پیدایش آزمایش HIV سریع با حساسیت و ویژگی بالا، آزمایش HIV ساده‌تر از پیش شده است. با در دست داشتن همه این پیشرفت‌ها، راهی برای ما باقی نمی‌ماند جز این که تعهد خود برای پایان دادن به ایدز تا سال 2030 را به جا بیاوریم.
استاندار خوزستان افزود: ادغام خدمات به معنای آن است که نظام سلامت به جای آن که فقط بر عفونت HIV یک نفر تمرکز کند، می‌تواند به نیازهای سلامت هر فرد به شکلی منسجم و جامع پاسخ بدهد. زمان آن است که پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت HIV از انزوا خارج شود. کسانی که با HIV زندگی می‌کنند و آن‌هایی که بیشتر در معرض خطر آن هستند، حق دارند تا مانند دیگران از یک نظام خدمت‌رسانی، یکپارچه و به‌سادگی در دسترس برخوردار باشند.
شریعتی تصریح کرد: جوامعی که با گسترش ایدز مواجه هستند، سازنده‌ترین و پویاترین شهروندان خود را از دست می‌دهند. هنگامی که مردان و زنان جوان بر اثر ابتلا به ایدز، بیمار می‌شوند اغلب از دردهای روحی، انزوای اجتماعی و مشکلات جسمی و اقتصادی رنج خواهند برد. خانواده‌ها نیروی کار خود را از دست می‌دهند، موقعیت اجتماعی‌شان از بین می‌رود، از فقر و بیماری رنج می‌برند، بر اثر نگاه تلخ و بدنام کننده مردم منزوی می‌شوند و حقیقت ابتلا به ایدز را انکار می‌کنند و این در حالی است که خطر گسترش ایدز به دیگران وجود دارد. این افراد نیازمند آسایش و راهنمایی‌های کاربردی هستند.
وی با بیان اینکه کلیه سازمان‌ها و نهادهای متولی برنامه ایدز باید در قالب کمیته‌های استانی و شهرستانی همدل شوند، گفت: با این هماهنگی می‌توانیم جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار در چارچوب چهارمین برنامه ملی استراتژیک ایدز تلاش خود را به ثمر برسانیم.
شریعتی گفت: فرصت برای عمل و تقویت بیماریابی، دسترسی افراد به مراقبت و درمان مناسب، حمایت از بیماران و آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری محدود است و به همین دلیل باید جهت کاهش فاصله بین نیازها و خدمات شتاب یابد.
استاندار خوزستان بیان کرد: باید آموزش‌های لازم را در اختیار گروه‌ها و افراد در معرض آسیب قرار دهیم تا بتوانند از خود در برابر HIV محافظت کنند. همچنین باید تمهیداتی فراهم شود تا کودکان سالم از مادران HIV مثبت به دنیا بیایند و همه افراد HIV مثبت تحت درمان موثر ضد رترو ویروسی قرار بگیرند.
شریعتی تصریح کرد: برنامه کنترل عفونت HIV موفق نخواهد شد مگر با مشارکت همه ادارت و سازمان‌های مرتبط. انتظار می‌رود فرمانداران نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان‌های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/142081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

القسام: حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی، محاسبات دشمن را به هم ریخت

نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد

اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف

ثبت رکورد صادرات از خرمشهر

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

پس لرزه‌های حمله ایران؛ استعفای مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل

عصر ایران: احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

70 اثر موزه شوش مرمت شد

عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

کشف 66 کیلوگرم تریاک در اندیمشک

10 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند

هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است

سخنگوی شاخه نظامی حماس: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد/ احتمالا اسرای دشمن در غزه به سرنوشت رون آراد گرفتار شوند!

تعریض جاده کوشکک در گتوند

کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری

ویدئویی جدید از بنیامین بهادری که ترند شد!

«مست عشق» نیامده حدود 2 میلیارد فروخت

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

«زیرخاکی» و «مردان آهنین» پربیننده‌ترین‌های آخر فروردین

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد