پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابو:

ناهماهنگی میان صادرکنندگان، بزرگترین تهدید برای گاز در 5 سال آینده است وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف در مالابو بزرگترین تهدید برای گاز را در پنج سال آینده رقابت شدید موجود در بازار و وجود ناهماهنگی میان صادرکنندگان گاز و همچنین رقابت با انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمحمد حسین عادلی روز چهارشنبه (ششم آذرماه) پس از افتتاحیه دومین سمینار بینالمللی گاز در مالابو در یک نشست تخصصی با عنوان «گاز طبیعی، انرژی و تحقق اهداف توسعه پایدار»، اظهار کرد: گاز زمانی سوخت داخلی بود و بیشتر کشورهای تولیدکننده و مصرف داخلی داشت، اما به‌تدریج این سوخت به یک کالای بین‌المللی تبدیل شد و اکنون به‌ویژه در دهه اخیر به یک سوخت بسیار مناسب جهانی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی جهان در حال افزایش است، تصریح کرد: به موازات، گاز سهم زغال سنگ و نفت را در سبد انرژی جهان می‌گیرد بر اهمیت راهبردی آن اضافه می‌شود، در واقع همان اهمیتی که نفت در دهه‌های گذشته داشت امروز گاز طبیعی به تدریج پیدا می‌کند.
دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه گاز در دهه اخیر دچار تحولات خیره‌کننده‌ای شده است، افزود: در درجه نخست، تولید گاز با افزایش فوق‌العاده همراه شده و تجارت آن به شدت بین المللی شده است، گاز پیش از این به صورت خط لوله صادر میشد، اما اکنون حدود 35 درصد گاز به صورت گاز مایع یا ال‌ان‌جی صادر می‌شود.
عادلی با اشاره به اینکه قیمت گاز دچار دگرگونی شگرفی شده است، یادآور شد: در سال 2014 قیمت گاز در منطقه شرق دور در محدوده ژاپن و کره جنوبی در حدود 20 دلار برای یک میلیون بی‌تی‌یو بود در حالی که امروز به زیر 10 دلار سقوط کرده و قیمت آن در دیگر مناطق در محدوده 12 دلار بود در حالی که اکنون به طور میانگین حدود چهار دلار شده است.
وی مهمترین تحول گاز را انقلاب شیل یا تولید گاز شیل در آمریکا که محصول تحول فناورانه است دانست و گفت: در نتیجه این انقلاب، آمریکا از یک واردکننده به یک صادرکننده تبدیل شده است، ورود آمریکا به جرگه تولیدکنندگان بزرگ و صادرکنندگان، شدت راهبردی گاز را افزایش داده است.
دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: هماکنون آمریکا رقابت شدیدی با بقیه صادرکنندگان برای گرفتن سهم بازار گاز نه تنها در آمریکای جنوبی بلکه در اروپا و آسیا می‌کند. صادرکنندگان سنتی مانند قطر بخشی از سهم بازار خود را در آسیا از دست دادند و مجبورند در اروپا و آمریکای جنوبی به دنبال بازار باشند.
اثر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر تجارت ال‌ان‌جی
وی به جنگ تجاری آمریکا و چین اشاره کرد و با بیان اینکه این جنگ بر تجارت ال ان جی بین آن دو کشور اثر منفی گذاشته است، افزود: اروپا که محل منازعه گاز روسیه و آمریکاست در صدد متنوع کردن انرژی خود است، خط لوله نورداستریم محل نزاع آمریکا، روسیه و اروپاست.
عادلی با تاکید بر اینکه گاز و بازار آن محل نزاع استراتژیک واقع شده است، اظهار کرد: از طرف دیگر دارندگان فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از نهضت جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در رقابت با گاز قراردارند و رقابت راهبردی دیگری بین گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد.
رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف در مالابود به نیاز آفریقا به گاز هم اشاره کرد و گفت: گاز برای آفریقا هم برای سوخت‌رسانی و گرمایش و سرمایش و هم برای اشتغال و صنعتی شدن و توسعه اقتصادی می‌تواند مفید باشد.
به گفته وی، کشورهای تولیدکننده گاز نه تنها باید از طریق صادرات گاز و داشتن سهمی در تجارت جهانی گاز در دنیا نفوذ خود را گسترش دهند بلکه با فرآورش آن در داخل می‌توانند ارزش افزوده به دست آورده و سبب اشتغال بیشتر شوند و به توسعه اقتصادی کمک شایانی کنند.
دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز مهمترین فرصت برای گاز را در پنج سال آینده «قیمت» آن دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت گاز همچنان در این حد رقابتی و پایین بماند و تولید گاز در حد بالایی باشد و گاز فراوان باشد بنابراین پنج سال را فرصت طلایی برای گسترش استفاده از گاز باید تلقی کرد و باید تلاش کرد که استفاده از گاز بیشتر گسترش یابد و همهگیر شود.
سان ژیانگ‌شن، دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی، استوارت الیوت، مقاله نویس ارشد گاز و گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) حوزه اروپا در موسسه گلوبال پلاتس، ژاکلین اونالو، مدیر و موسس موسسه جولت اینترنشنال، ملام ملا کلو کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه، لارس اریک اوتوت، مدیرکل وزارت نفت و انرژی نروژ، جورج هوسی، مدیرعامل شرکت ملی نفت کنگو، معاون اکتشاف و تولید شرکت برزیلی یی‌ان‌اچ از دیگر سخنرانان نشست تخصصی «گاز طبیعی، انرژی و تحقق اهداف توسعه پایدار» در روز چهارشنبه بودند.
دومین سمینار بین المللی گاز با سخنرانی گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی و یوری سنتورین، دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در شهر مالابو گینه استوایی آغاز به‌کار کرد؛ فرانچسکو پاسکوال اوباما ایسوئی، نخست وزیر گینه استوایی و شهردار مالابو از سخنرانان رسمی این سمینار بودند.
پیش از نشست تخصصی «گاز طبیعی، انرژی و تحقق اهداف توسعه پایدار»، یک نشست تخصصی با عنوان «بحث و گفت‌وگوی وزیران: گاز در تحولات ژئوپولیتیک» با حضور گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی، محمد بن حمد الرمحی، وزی نفت و گاز عمان، تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه، محمد اکراب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا، برگزار شد.
پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا (جمعه، هشتم آذرماه) برگزار میشود، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری نماینده دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در این نشست خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/140016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت

طوفان الاقصی اعتماد رژیم اشغالگر به ارتش و سیستم امنیتی و نظامی خود را از بین برده است

خبر خوب درباره پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

هرروز یک سری مشکل هست!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

بازدید السنوار از میدان های جنگ

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

وزیر ورزش: هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد/ 1200 میلیارد برای بازسازی آزادی

حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد

دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود

برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر

جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی با گذشت 200 روز در غزه به هیچ هدفی دست نیافته‌است