تحصیل سه هزارو364 دانشآموز کم توانذهنی در خوزستان
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - اهواز – ایرنا – رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: سه هزارو364 دانشآموز کم توانیذهنی در سال تحصیلی 99-98 در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس استثنایی خوزستان تحصیل میکنند.
علی ممبینی روز چهارشنبه در همایش ملی کودکان استثنایی از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناسی در سرسرای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیانکرد: کتاب، محتوای آموزش و روش آموزش آنها با دانشآموزان عادی متفاوت است.
وی افزود: در سال تحصیلی جاری 178 دانش آموز آسیبدیده بینایی در مدارس استثنایی و 215 دانشآموز به صورت طرح آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی در کنار سایر دانشآموزان تحصیل میکنند.
ممبینی ادامه داد: همچنین 579 دانشآموز آسیبدیده شنوایی در مقاطع مختلف در مدارس استثنایی و 424 نفر در کنار دانشآموزان عادی در قالب طرح یاد شده در حال آموزش هستند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: همچنین سه هزار و چهاردانشآموز با مشکلات ویژه یادگیری تشخیص داده شد و226 دانشآموز اوتیسم در خوزستان وجود دارد که آمار به نسبت بالایی است.
وی در خصوص طرح سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بد ورود به دبستان و پیش دبستانی خوزستان ادامه داد:گفت: از جمله اهداف این طرح تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه و برنامهریزی برای ارایه خدمات توانبخشی و تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای همه دانشآموزان پایه اول است.
ممبینی در خصوص نتایج کلی طرح سنجش بیان کرد: در خوزستان در سال تحصیلی جاری 110 هزار و 562 نفر نوآموز ارزیابی شدند که از این تعداد 91 هزار و 660 نفر بدون مشکل شناخته و به مدارس عادی اعزام شدند و 2 هزار و 337 نفر مشکوک به مشکل و به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به مشکلات کودکان استثنایی گفت: نامناسب بودن فضاها و معابر شهری، مناسب نبودن امکانات ورزشی، هزینه سنگین دارویی، توانبخشی و آموزشی، مشکل بیکاری و توسعه نیافتن مدارس استثنایی در روستاها از جمله این مشکلات است.
به جای عنوان کودکان استثنایی، کودکان با استعدادهای خاص استفاده شود
رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خوزستان نیز در خصوص به کار بردن اصطلاح کودکان استثنایی گفت: چرا اصطلاح کودکان استثنایی را استفاده میکنیم؟ بهتراست به جای این برچسب که در هیچ جای دنیا وجود ندارد عنوان کودکان با استعدادهای خاص را به کار گیریم.
یوسفعلی عطاری افزود: همه انسانها استعداد دارند و امید است گروه روانشناسی، و متخصصان این حوزه برای حل این مساله چارهای بیندیشند.
وی با اشاره به تفکیک بودن مدارس به نامهای دولتی و خصوصی گفت: وزارت آموزش و پرورش بهتر است با استفاده از متخصصان این موضوع از عنوان های مناسبتری برای مدارس استفاده کند تا تبعیضی ایجاد نشود.
مدیرگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: خدمت کردن به کودکان استثنایی برای همه افراد جامعه یک وظیفه است و نباید از منظر ترحم باشد.
عسگر آتش افروز بیان کرد: بسیاری از اختراعات برای افراد مسن و بیمار به لطف کودکان استثنایی صورت گرفته است.
وی بر مداخله زودهنگام برای شناسایی و درمان این کودکان اشاره کرد و افزود: پیشگیری از بروز این بیماری در نوزادان پیش از بارداری و در صورت بروز، شناسایی، کنترل به موقع و درمان لازم است.
آتش افروز ادامه داد: آموزش به خانواده ها و توانمندی آنها باعث میشود تا حدود زیادی در مقابل رفتاهای این کودکان واکنش مناسب نشان داده شود تا اثرات اختلالات آنها به حداقل برسد.
دبیر علمی همایش نیز گفت: هدف این همایش ارایه دستاوردهای علمی، پژوهشی مرتبط با موضوع کودکان استثنایی و گردآوری فرزانگان، دانشمندان، متخصصان و دانشجویان این رشته از سراسر کشور است.
منیژه شهنی ییلاق ادامه داد: 150 مقاله از دانشگاه های کشور به این همایش ارسال شد که 24 مقاله برای ارایه شفاهی و 30 مقاله به صورت پوستر انتخاب شد.
برچسبها
سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی خوزستان همایش دانشآموزان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/138661/