پیام خوزستان

آخرين مطالب

استاندار خوزستان تاکید کرد:

لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده در خوزستان، گفت: احیای نهر مالح، احیای مسیر قدیمی سد دز و احداث سد بختیاری در این زمینه تاثیرگذار هستند.

غلامرضا شریعتی در همایش ملی "سیلاب 98_97 اگر تکرار شود" که امروز (20 آبان ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رفت مسئولین مختلف از این همایش استقبال بیشتری می‌کردند تا همان طور که از نامش پیدا است اگر این سیلاب تکرار شود، بدانیم چه اقدامی انجام دهیم؛ نه اینکه پس از وقوع سیل برای اقدامات تصمیم بگیریم. اگر از این همایش استقبال شود به کشور توسعه یافته‌ای تبدیل می‌شویم که از چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کنیم؛ نه پس از وقوع حادثه تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ شود.
وی افزود: در سیلاب بی‌سابقه 98 - 97 خوزستان، استانداری خوزستان سه رویکرد و یا اولویت را در دستور کار قرار داد؛ اولویت اول ما تلاش جهت کاهش تلفات جانی بود و همواره در دستوراتی که از سوی دولت داشته‌ایم بر این امر تاکید شد. هدف ما این بود که شرایط مدیریت شود تا خطر و خسارات سیلاب به حداقل برسد.
به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین اولویت دوم ما پایداری سدها و پیشگیری از آسیب دیدگی و شکسته شدن سدها و مدیریت رهاسازی آب بود؛ به گونه‌ای که پایداری و ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شود. در صورت عدم اتخاذ چنین رویکردی، امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار و غیرقابل کنترل وجود داشت و موجب خسارت بی‌سابقه می‌شد.
شریعتی ادامه داد: اولویت سوم ما نیز مدیریت ریسک بود. ما در مدیریت ریسک تلاش کردیم، پایین‌دست را مورد توجه قرار دهیم و رهاسازی آب تا حد امکان به گونه‌ای باشد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی را برای پایین‌دست ایجاد کند. در این زمینه نقش سدها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان بر کسی پوشیده نیست.
وی بیان کرد: در سیل سال 1302 حدود سه‌چهارم دشت خوزستان را آب فرا گرفته بود. سیلاب‌های سال 1307، 1316 و 1328 هم هر کدام به نوبه خود بدون سدهای فعلی خسارت‌های زیادی وارد کردند که از میزان واقعی خسارت‌ها آن‌طور که باید و شاید اطلاعی در دست نیست اما در اطلاعات یکی از سیلاب‌ها ثبت شده است که راه‌آهن اهواز - خرمشهر به مدت 100 روز مسدود شده بود.
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: بنابراین خدا را شاکریم که با همت سردار سازندگی، با ساخت سدها و با این حجم از سیلاب‌ها، تلفات و خسارت‌ها به حد زیادی کاهش یافت، به نحوی که حتی یک فوتی ناشی از سیلاب در خوزستان نداشتیم.
وی عنوان کرد: در سیل سال 1347شرایط سختی رخ داد. حداکثر دبی رودخانه کرخه به 1500 متر مکعب بر ثانیه رسید و کل آورد آب این رودخانه یک میلیارد متر مکعب بود، در حالی که در سیل اخیر آورد رودخانه کرخه 3 میلیارد متر مکعب، دبی ثبت‌شده به صورت روزانه 5200 تا 5300 متر مکعب بر ثانیه و دبی ثبت‌شده در پیک 8200 متر مکعب بر ثانیه بود.
شریعتی، با بیان اینکه سال آبی از مهر هر سال تا مهر سال بعد است، تصریح کرد: حجم سیلی که وارد خوزستان شد، نشان‌دهنده بزرگی موضوع است؛ آورد رودخانه‌های خوزستان در یک سال آبی نرمال 28 میلیارد متر مکعب است در حالی که آورد رودخانه‌های استان تا پایان سال آبی گذشته، حدود 52 میلیارد متر مکعب بود؛ بنابراین این شرایط، کار مدیریت آب را سخت کرد.
به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها باید بسیاری مناطق تخلیه می‌شدند اما سعی شد کمترین جابه‌جایی و تخلیه انجام شود و یک کار جهادی با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح و مردم انجام شد. اقداماتی مانند پخش سیلاب و ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا بتوانیم آن سه اولویت خود را در سرلوحه کار داشته باشیم و در واقع تلفات نداشته باشیم، سدها پایدار باشند، به زیرساخت‌های شهری آسیبی نرسد و خسارت کشاورزی هم به حداقل برسد.
وی ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که سیل برای ما داشته است، حجم زیادی از آب‌ها به کانون‌های ریزگرد هدایت شده و وضعیت این مناطق نیز بهبود یافته است. همچنین محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب‌ها، در نتیجه سیلاب اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده و آب موجب احیای آن‌ها شده است. همچنین این سیلاب موجب تجدید منابع آب‌های سطحی، زیرزمینی و آبیاری جنگل‌ها و تثبیت خاک شد.
شریعتی بیان کرد: در مدیریت سیلاب اخیر محدودیت‌هایی داشتیم، از جمله اینکه سد دز با قدمت 56 سال احداث شده و با این وضعیت ما نیاز به مدیریت سد داشتیم. سد گتوند نیز مشکلات خاص خود را داشت و سد کرخه نیز بیش از چهار میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب را تجربه نکرده بود اما باید تا 6.2 میلیارد متر مکعب آب را تحمل می‌کرد.
وی عنوان کرد: با وجود این محدودیت‌ها، به کمک تیم‌های کارشناسی، مشاورینم و وقت قابل ملاحظه‌ای که شورای تامین خوزستان به این کار اختصاص داد، تصمیمات نهایی را اتخاذ کردیم. همچنین با حمایت‌های رئیس جمهور در رأس دولت، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر نیرو توانستیم کارها را در حد توان به انجام برسانیم.
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده در خوزستان، گفت: احیای نهر مالح در حوضه کارون می‌تواند کانال سیلاب‌بر بسیار خوبی باشد و ما را بیمه کند. اگر مسیر قدیمی سد دز نیز احیا شود، این مسیر می‌تواند به عنوان یک کانال سیلاب‌بر کمک و حجم زیادی از آب را هدایت کند. احداث سد بختیاری نیز می‌تواند قابلیت مدیریت سیل حوضه آبریز سد دز را بالا ببرد. در نهایت باید موضوع بیمه سیل هم برای جبران خسارت در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و زیربنایی در کشور جا بیفتد.
شریعتی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در خوزستان بسیج شدند تا وعده‌های دولت در بحث بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سیلاب خوزستان محقق شود و دولت بتواند به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند.
وی عنوان کرد: در خطبه‌های نماز عید فطر، مقام معظم رهبری مطالبی را درباره فراموش نکردن سیل‌زدگان و توجه به آن‌ها بیان کردند. البته توجه دائم و ویژه، در استان خوزستان بوده است و مرتب مسئولان مختلف از مناطق سیل‌زده بازدید داشته‌اند اما نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند نشان از دغدغه ذهنی ایشان درخصوص مناطق سیل‌زده و خصوصا خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای طاقت‌فرسای آن دارد و این بیانات وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
شریعتی بیان کرد: امید است همایش ملی "سیلاب 98-97 اگر تکرار شود"، به تحلیل علمی و فنی این رخداد و ارائه راهکارهایی خردمندانه برای مدیریت موارد مشابه احتمالی در آینده و حداقل‌رسانی خسارت وارده منجر شود.
به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان بیان کرد: باوجود قول و نامه مکتوب وزیر نیرو به رئیس جمهور برای تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اما این کار در دفاتر کارشناسی وزیر نیرو مانده است، که امیدواریم از این روند خارج و ظرف یک هفته آینده اختصاص آب مورد نیاز برای اجرای فاز دوم این طرح انجام شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/138520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت