پیام خوزستان

آخرين مطالب

ناگهان چقدر زود دیر می‌شود؛ 12سال از مرگ قیصر گذشت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- 12سال از درگذشت قیصر امین پور شاعر معاصر و غزل سرای ایران گذشت؛ شاعری که عمر خود را صرف خدمت به فرهنگ، شعر و ادب کشور کرد.

بامداد هشتم آبان ماه سال 1386 خبر درگذشت زنده‌یاد قیصر امین پور شاعر معاصر و برجسته ایران درهمه جا پیچید، انگار دیروز بود که این شاعر نامی در جمع شاگردان خود به شعرخوانی و نقد شعر می‌پرداخت.شاعری که دل به این دنیا نبست و همیشه برای رفتن آماده بود و به قول خودش حرف های نا تمام/ تا نگاه می کنی وقت رفتن است/ باز هم همان حکایت همیشگی/ پیش از آنکه با خبر شوی لحظه عزیمت تو ناگزیر می شود/ آی... ای دریغ و حسرت همیشگی، ناگهان چقدر زود دیر می شود.
قیصر با وجود زحمات زیاد برای شعر و ادب کشور به طور قطع اگر در قید حیات بود می توانست خدمات بیشتری به این عرصه و شاگردان بیشتری تربیت کند.
این شاعر غزلسرای ایران دوم اردیبهشت سال 1338 در شهرستان گتوند به دنیا آمد؛ قیصر شاعر، نویسنده، مدرس دانشگاه و از شخصیت‌های برجسته ادبیات در دوران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و رهبر معظم انقلاب بعد از درگذشت وی پیام تسلیتی صادر کردند.
قیصر در سال 1363 در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال 1376 از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد.
در سال 1358، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال 1366 تأثیرگذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال 1363 «در کوچه آفتاب»منتشر کرد.
قیصر امین پور، تدریس در دانشگاه را در سال 1367 و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال 1369 در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال 1368 موفق به کسب جایزه نیمایوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. وی در سال 1382 به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.
وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386) از دیگر آثار این شاعر نام آشنا هستند.
قیصر یکی از مفاخر ملی ایران در حوزه ادبیات است
مشاور استاندار در امور فرهنگی هنری و از هنرمندان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به شخصیت و ویژگی های شعرهای قیصر اشاره و بیان کرد: بی تردید قیصر از مفاخر ملی ایران در حوزه ادبیات است.
رضا کیانی افزود: توجه جدی به قیصر و ارتباط با اندیشه، منظومه فکری و شعر او ذهن و ضمیر ما را به تفکر پیرامون انسان، روانشناسی انسان و ارج نهادن به روح بیداری در کالبد انسان می کشاند.
وی اظهار داشت: بیان مصائب زمانه و در عین حال توجه جدی به بالندگی و امید به صورت خیلی ظریف و هنرمندانه در مواجهه با فراز و فرود روزگار در شعرهای قیصر احساس می شود.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در معرفی قیصر تاکید کرد: باید علاوه بر برگزاری یادمان برای این شاعر فرهیخته، زمینه پژوهش در مورد اندیشه و شعر او بیش از گذشته تقویت شود.
مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی هنری گفت: اندیشه قیصر اندیشه ای انسانی بود و روایت قیصر در مورد انسانی بود که بلور اندیشه او در مواجهه با مصائب روزگار شکل می گرفت.
قیصر امین پور درسال 1378 دچار حادثه رانندگی شد، وی پس از تصادفی در سال 1378 همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود، وی سرانجام در 48 سالگی بامداد سه شنبه هشتم آبان سال 1386 در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.
آرامگاه قیصر شعر انقلاب در مرکز شهرستان گتوند از نمادهای فرهنگی استان خوزستان است که در طول سال پذیرای گردشگران و دوستداران فرهنگ و شعر و ادب از سراسر کشور است.
بنای یادبود آرامگاه قیصر امین پور در هشتمین سالگرد درگذشت این شاعر گرانقدر با زیربنای 2 هزار و 200 متر مربع در مرکز شهرستان گتوند افتتاح شد.
معماری بنای آرامگاه قیصر توسط حسین خسروجردی طراح مطرح کشوری که از دوستان قیصر بود ساخته شده و به صورت بسیارزیبا و تلفیقی از معماری ایرانی اسلامی و برگرفته از شخصیت و آثار این هنرمند فقید بنا شده است.
سنگ مزار قیصر بصورت دایره ای و بر روی سنگ قبر آن گنبدهایی با 2 اندازه بزرگ و کوچک بنا شده است و این گنبدها با کاشی‌کاریهای سبز- فیروزه ای پوشیده و بر روی این کاشی‌کاری اشعار این شاعر مزین شده است.
طراح این بنای زیبا، سنگ قبر قیصر را به مرواریدی تشبیه کرده که در صدف بنای گنبدی آرامگاه است و این مدور بودن قبر، تشبیه قیصر به مروارید است.
تندیس زنده یاد دکتر قیصر امین پور شاعر معاصر بهمن ماه 96 نیز در آیینی با حضور مراد امین پور پدر این شاعر در یکی از میدان های شهر گتوند نصب و رونمایی شد.
میدان شهرداری منطقه 2 تهران واقع در محله سعادت آباد نیز به نام قیصر امین پور نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/137605/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان