پیام خوزستان

آخرين مطالب

برای روز کودک؛ کبوتری با بال‌های زیتونی علمي

برای روز کودک؛ کبوتری با بال‌های زیتونی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- این یادداشت شامل چهار گفتار است و در آن تلاش شده تا مخاطبان بر موضوع کودک تامل کنند و به خودشناسی در این زمینه بیندیشند.

گفتار اول ـ آینده در تسخیر کودکان


بر اساس آنچه حقوق بین المل تعریف می کند، به هر انسان که سنی کمتر از 18 سال داشته باشد، کودک گفته می شود. این مهم به معنای آن است که افراد تا پیش از این سن و در دوره ای که به عنوان کودک شناخته میشوند، باید از حمایتهای ویژهای برخوردار باشند و به نوعی در جوامع، میان آنها و بزرگسالان تفاوتی در نظر گرفته شود تا بتوانند رشد کنند، استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و به سنی برسند که برای خود تصمیم بگیرند و مستقل شوند.


در جوامع امروزی که انسان، به سرعت در حال تغییر است و شاید بتوان گفت که هیچ زمانی را برای شناخت خود و ارزش های انسانی به منظور بهبود شرایط اجتماعی و زیستن مصالمت آمیز انسان ها در کنار یکدیگر ندارد، کودکان تنها سرمایه هایی هستند که می توانند از دوره طلایی کودکی خود به عنوان یک فرصت استفاده کرده و در راهی گام بردارند که نتیجه آن شناخت از خود به عنوان یک انسان و توجه به ارزش های انسانی است. گام برداشتن در مسیر شناخت انسانی در این دوره می تواند نجات بخش آینده جهانی باشد که کودکان امروز، در فردایی نزدیک آن را به دست خواهند گرفت.


اینکه در جوامع بشری شرایطی فراهم شود تا یک کودک فارغ از روزمرگی های زندگی و به دور از هیاهوی مدرنیته بتواند در راه شناخت خود به عنوان یک انسان گام بردارد، مساله ای است که تحقق آن نیازمند پیش زمینههایی در حوزه های مختلف است. این پیش زمینه‌ها ‌ در دوران کودکی می توانند بستر را به شکلی فراهم کنند تا کودک به آنچه مطلوب آینده جهان و هستی انسان است دست پیدا کند، آیندهای که از آن کودکان است، اگر بزرگترهای دوران بگذارند.


اگر در هر دوره، کودکان بتوانند جاه طلب تر از کودکان نسلهای پیشین خود عمل کرده و آیندهای را رقم بزنند که دغدغه های آن با دغدغه های گذشته آن جامعه متفاوت باشد، قطعا روزی فرا خواهد رسید که کودکان با آسودگی خاطر در جوامع خود زندگی و کودکی می کنند و کمتر در گیر و دار مشکلات بزگترها دچار آسیب می شوند. از این رو آینده ای که از آن سخن به میان می آوریم می تواند با گذشت زمان چهره ای متفاوت به خود بگیرد و کودکان هر عصر زمینه ساز آینده ای باشند که یک پله جلوتر از آینده نسلهای گذشته خواهد بود. این مساله به معنای آن است که باید شرایطی فراهم شود تا دغدغههای جوامع برای کودکان در هر دوره تغییر و به دغدغههای بزرگتری تبدیل شود، شرایطی که تاکنون رقم نخورده و نیازها و دغدغههای کودکان جهان در همان سطح ابتدایی باقی مانده است.


فراهم کردن بستر و زیرساخت های مناسب در جهت فرصت دادن به کودکان برای شناخت خود و ارزشهای انسانی در جوامع می تواند زمینه ساز تحقق آینده ای باشد که حال از آن حرف به میان میآوریم و در رویای رسیدن به آن هستیم. جهانی را که در آینده، کودکان میسازند قطعا اگر با اندیشه و آموزههای کودکانه شکل بگیرد و به دور از دخالت بزرگترها باشد، جهانی خواهد بود که در آن رنگ ها با همه سخن میگویند، بزرگ و کودک لبخند به لب دارند و شاد خواهند بود و از همه مهمتر صلح در آن موج خواهد زد. آینده را میتوان از حال تغییر داد، پس باید مجالی به کودکات داد تا در مسیر شناخت انسان گام بردارند و انسان به بار بیایند و بزرگ شوند.


گفتار دوم ـ دفن کودکی زیر آوار جنگ


اگر به «اعلامیه حقوق کودک‏» که در سال 1924 و پس از جنگ جهانی اول تنظیم شد، نگاه کنیم درمی‌یابیم که بیشترین دغدغهها در آن زمان در زمینه تغذیه، بهداشت و مسکن برای کودکان جنگ‏زده و آواره و حمایت آنان در برابر آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از جنگ بود. از آن زمان تا به حال حدود یک قرن میگذرد اما باید گفت که این دغدغهها برای کودکان در بسیاری از جوامع بشری همچنان پابرجا هستند زیرا همچنان سایه جنگ بر جهان سنگینی میکند و دست از سر زمین برنداشته است.


اینکه کودکان با گذشت این همه سال همچنان با دغدغههایی این چنینی در جوامع خود مواجه هستند، نتیجه جنگ بزرگترها در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... است. از زمانی که این جنگها میان جوامع بشری آغاز شده است، کودکان در سراسر جهان با مخاطرات فراوانی مواجه شدهاند و از این رو کودکی آنها نیز به خطر افتاده است زیرا در زمانی که شرایط ابتدایی مناسبی برای زیست وجود نداشته باشد و شخص از حتی حقوق اولیه خود نیز محروم باشد، قطعا زمینهای برای رشد و توسعه او فراهم نخواهد شد و حتی فرصتی برای آرامش ذهنی به منظور یافتن خود انسانی به دست نخواهد آورد و با دردهایی بزرگ می شود که در آینده خود جرقهای برای آغاز جنگ خواهند بود.


هر ساله در سراسر جهان کودکان بسیاری قربانی جنگ میشوند و در این راه جان خود را از دست می دهند. این کودکان در جنگهایی قربانی می شود که نه آن را آغاز کرده اند و نه حتی درکی از آن دارند. این مساله به عنوان یک دغدغه جهانی باید در دستور کار سازمانهای بینالمللی قرار بگیرد تا بتوانند مانع دفن کودکی کودکان زیر آوار جنگ شوند زیرا در این زمینه فقط کودکانی که کشته میشوند، قربانی جنگ نیستند بلکه کودکانی که در جنگ ها حضور دارند و حتی از آن جان سالم به درمیبرند نیز قربانی جنگ به شمار میآیند زیرا آنها کودکی خود را در درون جنگها از دست دادهاند. 


گفتار سوم ـ کودک، صلح و دیگر هیچ


صلح یعنی فکر کردن به کودکان و این چیزی است که این روزها همه آن را از یاد برده‌اند. امروز جنگ سر تا پای زندگی انسان‌ها را فرا گرفته است و به گوشه کنار زندگی بزرگ و کوچک سرک می‌کشد. همه با هم می‌جنگند، از پدر با مادر تا کشور با کشور و این مساله زمینه ساز شکستی به نام دفن کودکی کودکان زیر آوار جنگ است. وقتی بزرگترها زندگی را از یاد برده‌اند و با زمین و زمان می‌جنگند تا زنده بمانند، کودکان ناخواسته در خط مقدم شکست قرار می‌گیرند و قائله را می‌بازند. جنگ بزرگترها هیچگاه پیروز ندارد و اگر قرار باشد تا در این جنگ‌ها کسی شکست بخورد، آن افراد شکست خورده کودکان هستند.


وقتی جنگی آغاز می‌شود، کودکان بدون آنکه بخواهند جزیی از آن جنگ می‌شوند، آسیب می‌بینند، درد می‌کشند و شسکت می‌خورند. کشتار کودکان به ثورت خواسته یا ناخواسته در جنگها زمینه ساز کشیدن ترمز توسعه و رسیدن به آیندهای است که کودکان آن را رقم خواهند زد. این موضوع به عنوان یک تهدید و شکست برای جامعه جهانی آینده به حساب خواهد آمد اگر که تابلوی ایست را به جنگها در سراسر دنیا نشان ندهد.


جهانی که پیوسته به دنبال صلح و آزادی است، امروز درگیر جنگ‌هایی شده که حتی بزرگترها نیز از آن می‌ترسند. این جنگها کودکان را پاک فراموش میکنند و آیندهای را که باید به دست آنها ساخته شود زیر پا میگذارند. در این زمینه باید گفت که تنها کلید رسیدن به صلح جهانی بسترسازی برای توجه ویژه به کودکان و پایان دادن به جنگ‌هایی است که کودکان بازنده اصلی آنها هستند.


کودکان باید بازی کنند، سرگرم شوند، یاد بگیرند و توسعه دهند و از جنگ‌ها در امان باشند. نهادهای اجتماعی بین‌المللی در این زمینه می‌توانند نقش بسیار موثری را داشته باشند و از کودکان حمایت کنند تا اعتماد به نفس خود را به دست آورند و با روابط مثبت با همسالان و خانواده‌ها، جوامع گسترده‌تری را ایجاد کنند و زمینه ساز ساخت آینده بشریت باشند، آیندهای که اگر روزی توسط کودکان شکل بگیرد، قطعا بدون جنگ و سرشار از صلح خواهد بود تا هیچ کودکی زیر آوار جنگ دفن نشود.


کودکان تنها امید آینده این جهان خشن هستند. آنها می‌توانند آینده خود را شکل دهند و به جوامع بشری کمک کنند. از این رو تحقق آرزوی صلح جهانی و رویای آنکه برای یک روز هم که شده قلب فلزی ماشین‌های جنگی دنیا از کار بایستد، تنها با فراهم کردن زمینه برای رشد کودکان و دعوت آنها به تفکر برای شناخت خود و ارزشهای انسانی ممکن خواهد بود. 


گفتار چهارم ـ کبوتری با بال‌های زیتونی


کودکان امروز میتواند تحقق بخش رویای جهانی سرشار از صلح باشند و در این راه گام بردارند. کودکان برای ساخت چنین آیندهای که آرزوی جهان سراسر درگیر با جنگ است، نیازمند بسترهایی هستند تا بتواند در دوران طلایی کودکی، خود را به عنوان یک انسان بشناسند و ارزشهای انسانی را بر هر مسالهای برتر بدانند. کودکان در قالب یک انسان میتوانند با شناخت خود، جامعه جهانی تا دندان مسلح را به صلح دعوت کنند و به روی جهان لبخند بزنند. در این راه پایان جنگ‌هایی که بزرگترها با یکدیگر دارند، می‌تواند آغازگر زندگی کودکانی باشد که صلح را به جهان هدیه می‌دهند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لزوم گسترش اصول به‌زراعی میان کشاورزان خوزستان

مرکز خیریه درمانی دزفول 452 بیمار سرطانی جدید را زیرپوشش گرفت

60 خوابگاه جدید وزارت علوم راه اندازی شد

پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد دزفول

برگزاری استارتاپ فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه آزاد آبادان

برای روز کودک؛ کبوتری با بال‌های زیتونی

برنامه‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای زائران دانشگاهی اربعین

باید برنامه‌های اربعین را مردمی و با شور حسینی ادامه دهیم

دانشگاهیان بر گسترش و بازتاب حرکت اربعین همت گماشته‌اند

اربعین می‌تواند هویت‌ساز جوانان باشد

لزوم ثبت اربعین توسط اهل هنر

اختصاص وام و موجه شدن غیبت برای دانشجویان مسافر اربعین

انتشار فراخوان نخستین آئین اعطای تندیس استانی فداکاری به دانشجویان خوزستان

روند مبارزه با آفت ملخ باید همچنان ادامه داشته باشد

برگزاری کنفرانس ملی مهندسی مواد، متالورژی و معدن ایران در دانشگاه چمران اهواز

جوامعی که کودکان را به اندیشیدن دعوت می‌کنند پیشرفت خواهند کرد

استاندار خوزستان در آیین افتتاح همزمان 254 پروژه آموزشی : آموزش و پرورش محور اصلی توسعه در استان است

اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند طرح‌های دانش‌بنیان است

خوزستان از جذب دانشجویان مستعد ناتوان مانده است

برای جلوگیری از خروج استعدادها از کشور باید حس مفید بودن را به آن‌ها انتقال داد

دیدار مسئولان با اهالی و دانش‌آموزان عشایری خوزستان برای ادامه تحصیل

آمادگی سازمان فضایی کشور برای همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشگاه شهید چمران اهواز باید محور توسعه منطقه و استان باشد

کجای "عدالت آموزشی" ایستاده‌ایم؟

ترک تحصیل دانش آموزان خوزستانی به دلیل کمبود امکانات آموزشی پذیرفتنی نیست

برچیدن همه مدارس کپری و چادری در گتوند

برگزاری همایش زمین‌شناسی اقتصادی ایران در دانشگاه شهید چمران اهواز

بهره‌برداری از مدرسه 9 کلاسه در اندیمشک

اقلامی که فروش آن‌ها در بوفه مدارس ممنوع است

سنجش سلامت بیش از 84 هزار نوآموز خوزستانی تاکنون

آغاز فعالیت خوابگاه‌های دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از 29 شهریورماه

پذیرش حدود 190 نفر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی دزفول+ جزئیات ثبت‌نام

آغاز ثبت‌نام اینترنتی پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران از 27 شهریور

دانشگاه شهید چمران در میان موسسه‌های برتر جهان

رتبه دانشگاه شهید چمران، به عنوان اولین سرمایه فرهنگی ایران و جهان

برپایی کلاس درس در بیمارستان

آمادگی دانشگاه جندی‌شاپور دزفول برای پذیرش دانشجویان

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان ابقا شد

75 کلاس ابتدایی در شوش بدون معلم هستند

توانمندی جهاددانشگاهی در انجام پروژه‌های متعدد در بخش ساخت قطعات صنعت نفت

افتتاح 2 مدرسه در شوشتر پیش از آغاز سال تحصیلی

راه‌اندازی کلاس‌های درس استثنایی برای اولین بار در مناطق عشایری خوزستان

آغاز ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود دانشکده علوم‌پزشکی شوشتر از سه‌شنبه

برگزاری کنگره ملی علوم زراعت در دانشگاه منابع طبیعی خوزستان

15 مهر، آخرین مهلت شرکت در مسابقه ملی عکس "سیلاب"

استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی با هدف خودکفایی در صنعت نفت

هیچ دانش‌آموزی در مناطق سیل‌زده خوزستان بدون مدرسه نخواهد ماند

قبولی بیش از 70 درصد دانش‌آموزان عشایری خوزستان در کنکور

سنجش سلامت 55 درصد نوآموزان عشایری در خوزستان

آغاز ثبت‌نام در سامانه پایش حمل و نقل دانش‌آموزی