پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:

ابتلای بیش از 500 هزار خوزستانی به فشار خون بالا گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در بررسی سال 95 تنها 51 درصد مردم خوزستان از وضعیت فشار خون خود آگاهی داشتند و از این تعداد نیز 33 در صد مراقبت گرفته بودند، گفت: با توجه به جمعیت 4 میلیون و 700 هزار نفری خوزستان، انتظار می‌رود بیش از 500 هزار نفر در خوزستان مبتلا به فشار خون بالا باشند.
  دکتر مهدی حسینی زاده در نشست خبری که  در خصوص طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، بررسی خدمات ارائه شده دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سیل اخیر و پویش ملی بهار همدلی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با هشدار مسئولین در رابطه با احتمال وقوع سیل، بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی فعالیت‌های خود جهت مراقبت از جمعیت را آغاز کردیم. به طور مثال ابتدا مادران باردار از حیطه خطر به مناطق امن انتقال یافتند. همچنین برای کودکان و سالمندان برنامه‌ریزی لازم انجام شد.
وی افزود: خوشبختانه در زمان وقوع سیل در هر منطقه‌ای که سیل رخ داد، تیم سلامت ما حضور یافت و خدمات بهداشتی را ارائه دادند. زمانی که سیل رخ داد، اکوسیستم به هم خورد و ما وظیفه داشتیم دنبال جمعیت برویم و در روستاها یا محل‌های اسکان روستاییان خدمات لازم را ارائه دهیم.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به طور مثال برای مادران بارداری که در مناطق سیل‌زده ماندند، به صورت روتین ویزیت یک ماه یا چند ماه را انجام دادیم و تیم سلامت ما شامل پزشک، ماما و کارشناس بهداشت محیط فعالیت خود را در این زمینه انجام دادند.
حسینی زاده تصریح کرد: در محل‌های اسکان سیل‌زدگان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هفت هزار و 115 مورد ویزیت ماما، بیش از 33 هزار مورد ویزیت پزشک و 8 هزار مورد خدمات پرستاری ارائه شده است.
وی افزود: همچنین بیش از 6 هزار کودک ویزیت و بیش از 10 هزار کودک تحت مراقبت قرار گرفتند. بیش از 2 هزار سالمند نیز توسط پزشک ویزیت و بیش از 3 هزار سالمند مراقبت شدند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تا 28 اردیبهشت ماه 2 هزار و 973 نفر مبتلا به فشار خون توسط پزشک ویزیت شدند. همچنین در این مدت بیش از 3 هزار بیمار فشار خون مراقبت شدند.
حسینی‌زاده با اشاره به توزیع اقلام مورد نیاز بین سیل‌زدگان، گفت: تا 28 اردیبهشت ماه 39 هزار و 680 مکمل، بیش از 4 هزار بسته نوار بهداشتی، بیش از 5 هزار بسته پوشک بچه و بیش از 2 هزار قوطی شیر بین سیل‌زدگان توزیع شده است.
وی عنوان کرد: همچنین در این مدت 484 نفر مشکوک به بیماری‌های واگیر و بیماری‌های سندرمیک شناسایی شده‌اند. در این مدت نیز 568 مورد سندرم اسهال حاد آبکی، 38 سندرم مسمومیت غذایی و هشت مورد طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا داشته‌ایم.
حسینی‌زاده ادامه داد: در این مدت 568 مورد نمونه‌برداری از نظر التور و 14 مورد نمونه‌برداری از نظر مالاریا انجام شده است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در زمان وقوع سیل، مردم در محل‌های اسکان اضطراری زندگی می‌کردند که عواقب این تجمع‌ها، بیشتر در حوزه مسائل بهداشتی و بیماری‌ها است. از نخستین گروه‌هایی که در اردوگاه‌ها حضور پیدا کردند و خدمات ارائه دادند، تیم‌های سلامت بودند و در اردوگاه‌ها، حتی اقدام به ایجاد حمام کردیم.
وی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم حتما در اردوگاه‌ها آب بسته‌بندی ارائه شود و تا زمانی که مرکز بهداشت خوزستان اعلام نکند که شرایط آب جهت استفاده مناسب است، همچنان آب بسته‌بندی توزیع می‌شود.
حسینی‌زاده تصریح کرد: علیرغم اینکه وقوع سیل با زمان پیک التور (شرایط رشد بیماری وبا) رخ داد اما با اقدامات انجام شده، خوشبختانه هیچگونه موارد وبا یا التور در مناطق سیل‌زده نداشتیم. همچنین اگر موارد اسهالی وجود داشته، بلافاصله نمونه‌برداری انجام و درمان شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: 26 هزار مورد کلرسنجی در مناطق سیل‌زده و حدود 4 هزار مورد نمونه‌برداری میکروبی از آب محل کمپ‌ها انجام شده است. بیش از 13 تن مواد غذایی که قابلیت مصرف نداشتند نیز منهدم شده است که اگر همکاران ما در بهداشت محیط از ورود این مواد غذایی به چرخه مصرف جلوگیری نمی‌کردند، قطعا مسمومیت‌های زیادی داشتیم.
وی عنوان کرد: علیرغم اینکه تاکید داشتیم سمپاشی انجام نشود اما مساحت‌هایی در اردوگاه‌ها را سمپاشی کردیم و 214 مترمکعب نیز گندزدایی شده است.
حسینی‌زاده با اشاره به برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا نیز خاطرنشان کرد: این برنامه از 27 اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی فشار خون تا 15 تیر ماه اجرا می‌شود و جمعیت هدف این برنامه نیز افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی است.
وی افزود: این برنامه در در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشت، داروخانه‌ها، ادارات، ارگان‌ها، فرورگاه‌ها، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و جاهایی که جمعیت زیادی وجود دارد، انجام می‌شود. در این برنامه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیش از 500 ایستگاه به ثبت و ارزیابی فشار خون بالا اقدام می‌کنند و تیم سلامت، مراقبت از افرادی که با فشار خون بالا شناسایی شوند را پیگیری می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نیم ساعت قبل از گرفتن فشار خون باید از مصرف چای یا قهوه خودداری شود. همچنین از نیم ساعت قبل باید استراحت داشته باشید و دچار عصبانیت و استرس نباشید.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: سالانه 16 میلیون مرگ زودرس (زیر 70 سال) در دنیا رخ می‌دهد که این آمار در کشورهای با درآمد کم و متوسط بیش از 8 میلیون مورد است. برآورد شده است که از سال 2011 تا 2025 مبلغی معادل 7 تریلیون دلار برای عوارض بیماری‌های غیرواگیر هزینه شود در حالی که این رقم می‌تواند محرومیت و فقر دنیا را کاهش دهد.
وی با تاکید بر لزوم تلاش جهت کاهش مرگ‌های زودرس و یا ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بیان کرد: اکثر بیماری‌های واگیر قابل کنترل هستند. یک سری عوامل خطر رفتاری مانند دخانیات، الکل، آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت فیزیکی در کنترل سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی مزمن، اختلالات روانی و بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار هستند. عوامل خطر متابولیک این بیماری‌ها نیز مانند فشارخون، دیابت و چربی خون بالا قابل کنترل هستند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مرگ‌های زودرس کشور ما سالیانه 177 هزار مورد است و علت مرگ‌های زودرس نیز سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، دیابت، بیماری‌های ریوی مزمن و کلیوی هستند. همچنین تعداد موارد مرگ خیلی زودرس در کشور (زیر 50 سال) 85 هزار مورد در سال است که به علت بیماری‌های غیرواگیر، سوانح و حوادث و بیماری‌های عفونی رخ می‌دهند.
حسینی‌زاده گفت: انتظار می‌رود تا سال 1404 کاهش 25 درصدی احتمال خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن (ریوی، آسم) را شاهد باشیم.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در این راستا سازوکارها با اجرای برنامه‌هایی مانند برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا فراهم می‌شود.
وی افزود: در سال 2017 بالغ بر 10 میلیون مرگ در جهان به علت فشار خون بالا رخ داده است. بر اساس پیمایش ملی سال 2016 حدود یک سوم جمعیت بالای 30 سال ایران به فشار خون بالا مبتلا هستند. همچنین بالغ بر 15 میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا در ایران وجود دارد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به جمعیت 4 میلیون و 700 هزار نفری خوزستان، انتظار می‌رود بیش از 500 هزار نفر در خوزستان مبتلا به فشار خون بالا باشند. طبق یک بررسی که در سال 95 انجام شد، تنها 51 درصد مردم از وضعیت فشار خون خود آگاهی داشتند و از این تعداد نیز 33 در صد مراقبت گرفته بودند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عوامل خطر فشار خون قابل کنترل هستند، تصریح کرد: نارسایی کلیوی و سکته‌های قلبی و مغزی برخی عوارض فشار خون بالا هستند.
حسینی‌زاده ادامه داد: این در حالی است که فشار خون بالا با مراقبت‌های درمانی قابل کنترل است تا عوارض ناشی از آن رخ ندهد.
وی با بیان اینکه جایگاه خوزستان از نظر توزیع فشار خون بالا شرایط مناسبی ندارد، افزود: همچنین زنان بیشتر از مردان به فشار خون بالا مبتلا هستند و فشار خون بالا در جمعیت روستایی نیز بیشتر از جمعیت شهری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/119214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان