پیام خوزستان

آخرين مطالب

هشتمین سین خوزستان سیل شده/4

تپه های شنی وجنگل مأمن سیل زدگان خسرج سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز ـ این روزها سیل زدگان خسرج در شهرستان حمیدیه به تپه های شنی و جنگل های اطراف خانه های مغروق خود پناه برده اند و در این بین مشکلات بی‌شماری را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - کوثر کریمی: سخن از قصه تلخ سیلاب در خوزستان تکراری شده و این تراژدی به عنوان خاطره‌ای تلخ در اذهان مردم استان نقش بسته است.
هر روز عمق فاجعه سیلاب بیشتر و اخبار تخلیه روستاها تا ححدود 300 روستا هم افزایش داشته است؛ مردم یکی پس از دیگری شاهد غرق شدن اراضی کشاورزی و خانه و زندگی‌هایشان زیر بار سیلاب خشمگین هستند.
حمیدیه این روزها به جبهه حق علیه باطل که نه به جبهه مبارزه با سیلاب‌های رودخانه کرخه تبدیل شده است؛ رودخانه‌ای که این روزها تمام عصبانیتش را بر سر مردم پایین دست خود فریاد می‌زند.
این روزها به حمیدیه که پا بگذاری ردپای مقاومت زنان و مردان در شهر قابل مشاهده است؛ لمس می‌شود خستگی‌های کودکانی که پا به پای خانواده‌های خود با دستان نحیفشان سیل بند ساختند.
می‌توان حس کرد که بیش از 6 کیلومتر سیل بند کاری است که جز با دلگرمی بانوان و تلاش بی وقفه مردان این شهر میسر نمی‌شد؛ شهر آرام است و در سکوت به سر می‌برد اما با حرکت به سمت جنگل‌های خسرج هیاهوی کودکان و اهالی آوار شده در این بخش از حمیدیه به گوش می‌رسد.

دور تا دور جاده‌های منتهی به جنگل را چادرهای گوناگونی پر کرده که مردم آواره سیل زده حمیدیه در آن سکونت دارند؛ مردمی که حالا بعد از سیلاب سهمشان یک دست پتو و متکا شده و کودکانشان پابرهنه بر زمین داغ خوزستان قدم می‌گذارند.
به جنگل‌های خسرج که می رسیم ؛ تپه‌های شنی و شنزارهای عظیم چشم نوازی می‌کند؛ از همان ابتدا با وجود چنین تپه‌هایی می‌توان به عمق فاجعه پی برد.
در تاریخ آمده که تمدن‌های بسیاری از دیرباز کنار رودخانه‌ها و آب‌های جاری شکل گرفته و مردم تمدن و بقای حیات خود را کنار آب بنا می‌نهادند ولی این روزها اهالی روستاهای خسرج حمیدیه بدون نان، آب، خانه و هرگونه وسیله‌ای برای زندگی روزگار می‌گذرانند.
کودکان مشغول شن بازی هستند؛ مادران در بدترین وضعیت بهداشتی به مراقبت از کودکان می‌پردازند در حالی که نه از سرویس بهداشتی خبری هست و نه آبی تا بتوانند به خوبی از خانواده‌های خود مراقبت کنند.
جولان حشرات، خزندگان و جانوران
بیابان است و هزار جانور؛ این شب‌ها بیش از 300 نفری که در تپه‌ها و جنگل‌های خسرج زندگی می‌کنند حیوانات بسیاری از جمله روباه و خزندگانی چون مار را به چشم خود دیده‌اند ولی مردها با اضطراب بیشتری نسبت به سلامتی خانواده‌های خود محکم ایستاده‌اند تا گزندی به کودکان و زنانشان وارد نشود.

شب‌ها آتش بسیاری دور تا دور چادرها روشن می‌شود تا حیوانات از روشنی و گرمای آن ترسیده و از اهالی ساکن در این جنگل‌ها و تپه‌ها دور بمانند.
حشرات بلای جان کودکان
بیش از 100 کودک و نوجوان با سنین مختلف از شیرخوار تا 15 ساله در کنار خانواده‌هایشان در بدترین شکل ممکن زندگی می‌کنند؛ نیش پشه و حشرات موذی این روزها کودکان ساکن در جنگل و تپه‌های خسرج را آزار و رنگ زخم نیش را بر صورت‌هایشان نقاشی کرده است.
مردی که اهل روستای العوده خسرج است، می‌گوید: 20 کیلومتر از خانه‌های زیرآب رفته خود فاصله داریم و کمک‌های رسیده فقط مردمی و آنقدر کم بوده که قابل بیان نیست.
او در واکنش به اینکه چرا به اردوگاه نمی‌روند، عنوان می‌کند: اردوگاه‌ها همه پر شده‌اند و اهالی روستا را بدون دام‌هایشان به اردوگاه می‌برند؛ کسی به ما اعلام نکرده که برای جابجایی احشام و دام‌هایمان مکانی در نظر گرفته است.

این مرد سیل زده با ناراحتی از وضعیت کودکان سیل زده‌ای که در جنگل و تپه‌های خسرج در بدترین وضع ممکن شب را روز می‌کنند، می‌گوید: نوزادان بدون چراغ در چادرها هر شب خوراک پشه‌ها می‌شوند و تاکنون هیچ وسیله بهداشتی یا حتی پماد برای این کودکان نیاورده‌اند.
نبود مکان برای انتقال دام‌ها
روستایی است و زندگی اش با دامداری و کشاورزی گره خورده، نمی‌توان انتظار داشت وقتی همه اراضی و خانه‌هایشان زیرآب رفته‌اند از دام‌هایشان به عنوان تنها دارایی باقیمانده نیز بگذرند.
او با گلایه از نبود مکان برای جابجایی دام‌ها می‌گوید: اینجا هم که خودمان در میان جنگل و تپه‌های شنی ساکن شدیم، کسی سراغ ما را نمی‌گیرد و علوفه‌ای هم برای دام‌هایمان نمی‌آورد.
این مرد سیل زده با گلایه از نبود هلال احمر می‌گوید: هلال احمر تنها چند چادر به دهیاری داده و مابقی ساکنان در چادرهای مسافرتی سکونت دارند؛ در چنین شرایطی بیش از 70 خانوار حدود 11 روز است که وضعیت مناسبی نداریم.
او با گلایه از نبود سرویس بهداشتی و حمام می‌گوید: روستاهای ما را آب گرفته؛ خانه و اراضی کشاورزی همه غرق در آب هستند و دام‌های بسیاری هم تلف شده‌اند و دیگر جایی برای زندگی نداریم.
10 روز بُن بست
او با ناراحتی می‌گوید: زراعت، خانه‌ها و وسایل برقی کامل سوخته و از بین رفته، حدود یک و نیم متر آب وارد خانه‌ها شده و هیچ چیزی برای روستاها باقی نمانده است.

از جوانان و مردان تعدادی را برای حفاظت و نگهبانی در روستا گذاشته‌ایم ولی طی 10 روز اخیر کسی به آنها سر نزده و راه رسیدن به روستاها قطع شده و قایقی هم نداریم.
مشغول جابجایی احشام است و بعد هم سراغ بچه‌ها می‌رود تا آنها را از شنزار دور و به داخل چادرها هدایت کند.
با اصرار برای هم صحبتی می‌گوید: تمام اسباب زندگی مان خراب و خانه‌هایمان ویران شده است؛ در روستا کمتر خانه‌ای هست که ترک نخورده و یا ویران نشده باشد.
او با اشاره به اینکه همه مزارع خراب و زیر آب هستند، ادامه می‌دهد: هر کدام از اهالی حدوداً سه هکتار اراضی کشاورزی و یا صیفی جات با محصولات مختلف از جمله گوجه فرنگی، خیار و بامیه داریم.
این مرد سیل زده می‌گوید: هیچ کسی به داد ما نمی‌رسد و در این بیابان، شنزار و جنگل هیچ چیزی هم برای ما نیاورده‌اند.
با گلایه از اینکه دیگر خانه و زندگی ندارند که بخواهند به روستا برگردند، می‌گوید: اینجا گرگ، روباه و همه نوع حیوانی وجود دارد و شرایط مناسبی برای زندگی در این تپه‌ها و جنگل‌ها نداریم.
به گزارش خبرنگار مهر ، طی دو هفته اخیر با شدت ورود سیلاب به منازل مردم در روستاهای مختلف استان خوزستان مردم خانه‌های خود را ترک و به اردوگاه‌های اسکان اضطراری و موقت رفته‌اند؛ در این میان برخی‌ها در کوه، تپه، جنگل و یا واگن‌های قطار سکنی گزیده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان