پیام خوزستان

آخرين مطالب

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی مقالات

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تهران- شهرت جاده ابریشم به مبادلات تجاری سنتی در قرون گذشته بر می گردد و البته برای آن مسیرهای مختلفی از شرق به غرب ترسیم کرده بودند، اما جاده ابریشم قرن 21 به طور قطع جاده صلح و دوستی خواهد بود و ایران و عراق یکی از مهمترین معبرهای آن را از هم اکنون شکل داده اند.
جاده تاریخی ابریشم از مسیر جنوب غرب ایران و ادامه آن در خاک عراق، از هنگام خط کشی های جغرافیایی تحمیلی به ملت های منطقه، در عمل قطع شد؛ به ویژه پس از تشکیل کشور عراق در دهه 30 قرن میلادی گذشته و استقلال آن از حکومت عثمانی.
قدیمی هایی که یکی دو دهه قبل تعریف می کردند، کار پیله وری و تجارت از شهرهای غربی ایران به بغداد و شهرهای مرکزی و شمالی و جنوبی عراق تا پیش از دهه 40 میلادی قرن گذشته هم جریان داشته است.
آنها از شهرهای مختلف ایران کالا و بار را از نقاط شرقی ایران به سمت بازارهای بغداد، نجف، بصره و سلیمانیه حمل می کردند و در آنجا پس از فروش آن، کالاهایی از کشورهای غربی و اروپایی را به داخل ایران می آوردند و این چرخه تجارت منطقه ای گستره ای از چین تا مدیترانه و از آنجا تا ونیز و همچنین شمال آفریقا را در بر می گرفت.
از 2003 میلادی با سقوط دیکتاتور ، بار دیگر مرزهای 1400 کیلومتری ایران و عراق بر روی ملت های 2 کشور گشوده شد و مسیر مسدود شده قدیمی جاده ابریشم باز شد.
یکی از این راه ها مسیر جنوبی است که می تواند بر تجارت منطقه غرب آسیا به میزان قابل ملاحظه ای تاثیر بگذارد و نه تنها ایران و عراق بلکه کشورهای کویت ، عربستان، اردن، امارات و قطر و حتی یمن و عمان را نیز در بر بگیرد.
در همین راستا، 2 کشور ایران و عراق در سال های پس از تشکیل نظام سیاسی جدید این کشور برآن شدند تا این مسیر را با خط آهن میان 2 کشور متصل کنند؛ خط آهنی که از طرف ایران از یک سو به خط آهن سراسری و از دیگر سو به خط آهن بندر امام خمینی(ره) در خوزستان متصل است و در آن سوی اروند در خاک عراق نیز به خط آهن سراسری این کشور وصل می شود.
این خط آهن قابلیت ایجاد شبکه ریلی منطقه ای را نیز دارد و کشورهای این منطقه می توانند به آن متصل شوند.
با راه اندازی راه آهن شلمچه – بصره، ایران به یک مسیر جدید به اروپا از طریق زمین های عراق دست خواهد یافت و علاوه بر دسترسی به بازارهای عراق، به بازارهای اردن و سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، متصل خواهد شد.
در مقابل عراقی ها نیز علاوه بر دسترسی ریلی به بازارهای ایران، به آسیای مرکزی و چین و نیز پاکستان و هند متصل خواهند شد.
احیای جاده ابریشم ریلی از مسیر جنوب غربی ، امتیازات ویژه ای هم دارد که می تواند چرخه تبادل کالا را در سطح منطقه به مراتب بهتر و آسان تر روی ریل اصلی تجارت قرار دهد ، به طوری که در خصوص توجیه اقتصادی این طرح می توان گفت هر قطار برابر 15دستگاه اتوبوس و 60 دستگاه تریلی ظرفیت حمل بار و مسافر دارد که هم در مصرف سوخت و هم در کاهش تصادفات جاده ای نقش موثری خواهد داشت و به علاوه تشریفات گمرکی نیز تسریع می شود.
پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول 17 کیلومتر) در سال 90 به بهره‌برداری رسیده و ادامه آن تا شهر بصره به طول 32 کیلومتر در خاک عراق باقی مانده که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در 2014 میلادی ، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است.
با تکمیل 32 کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و ازاین طریق جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابجایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می شود.
بر اساس توافقنامه ای که بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، سهم ایران احداث پل 700 متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت 32 کیلومتر خط آهن حد فاصل شلمچه – بصره است.
با ایجاد این شبکه، ارتباطات ملت های گسترش خواهد یافت و تبادلات فرهنگی و اجتماعی به نزدیکی ملت ها می انجامد، بازارها رونق می یابند و فرصت های شغلی فراوان ایجاد می شود و هرچه ملت های منطقه برخوردارتر شوند، صلح و دوستی و به تبع آن امنیت گسترش خواهد یافت.
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرگردانی شهروندان آبادانی در نابسامانی کرایه تاکسی

نمایشگاه‌های فصلی فروش کالا در دزفول و چالش‌ها

چقدر تنها مانده‌ایم در کبود زمستان

میزبانی باشکوه مردم خوزستان از سردار دل‌ها

رازهای محبوبیت سردار سلیمانی در خوزستان/ با مردم از جنگ تا سیل

آیا ترور سردار سلیمانی به ترامپ در انتخابات کمک می‌کند؟

شوشتر، زیستگاه زمستانه ایده‌آل برای پرندگان مهاجر

شکوفه‌هایی که پژمرده شدند

افزایش بارش‌های سیل‌آسا در کشور

زندگی با طعم فاضلاب حکایت این روزهای اهواز/ سلامت مردم در خطر است

در حسرت لذت بردن از باران/ وقتی پیامد باران بیماری کودکان شد

بی‌تدبیری، رحمت الهی در اهواز را به بحران تبدیل کرد

سفید یا نقره‌ای، تو پل ما هستی...

گیاهخوارها بخوانند

مردم شهرکوت‌عبدالله همچنان در محاصره فاضلاب و آب‌باران

پشت پرده دست و پا زدن ضد انقلاب برای ناآرام نشان دادن "ماهشهر"

تعلل 2 ساله در ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک خرمشهر

اتفاقات اخیر را چگونه تحلیل کنیم

این داروهای کُشنده را مصرف نکنید!

نفس تنگ آبادان در زیر بار انبوه زباله ها

دریافت 172 مقاله در همایش ملی" سیلاب اگر تکرار شود"

عجایب مدیریتی در خوزستان/ مدیرکلی که همزمان معاون استاندار است

فریادهای زاگرس برای حفظ سرمایه ملی

سرنوشت نخل های تشنه بر «لب کارون»

کاهش تمایل فرزندآوری خوزستانی‌ها در سایه چالش های اقتصادی- اجتماعی

تعطیلی پروژه‌های عمرانی و بلاتکلیفی کارگران برای دریافت بیمه بیکاری

ناگهان چقدر زود دیر می‌شود؛ 12سال از مرگ قیصر گذشت

داستان میراحمد غریبی‌های ایذه و کابوس رانش زمین ادامه‌ دارد

ابهام درباره سرنوشت وثیقه سرمایه گذاران تاسیس جایگاه‌های سوخت

حالا نوبت شماست...

خاطره سیل در خوزستان فراموش شده است

هرس کونوکارپوس‌ها برای جلوگیری از تنگی نفس پاییزه در خوزستان

مانور دلدادگی در مرز عاشقی/ ماجرای رویایی که مثل سابق نیست

در میان ناآرامی ها هم آرام می گیریم/ اربعین امتحانی برای شیعیان

دل‌های راهی از مرز عاشقی/عزم رفتن «بی هراس جان» در شلمچه تکرار شد

حال و هوای زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه

ریه های خوزستان باز هم خاکستری شد

خیمه های پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز چذابه برپا شد

مرگ رویای کارون

مشکلات بهداشتی و سلامت مردم اهواز و روی سیاه فاضلاب

مسئولان به بهانه اربعین خدمت به ارباب رجوع را رها نکنند

خطر عفونی‌ها بیخ گوش کلان‌شهرها/ مطب‌هایی که شهر را بیمار کردند

چرا کارت‌خوان برخی پزشکان همیشه قطع است؟

به خاطر قلب‌تان، به کسی که دوستش دارید یک قول بدهید

داستان مبهم هیام از تولد تا فلج مغزی

وقوع 30 سیلاب در سال آبی گذشته در خوزستان

سردار منجزی، جانباز گتوندی که درس شهادت را هم پاس کرد

سه طرح انتقال آب از کارون دوباره به جریان افتاد

31 شهریور تاریخی برای دو سالگرد

"کوی مشعلی"، سرگردان بین اهواز و کوت‌عبدالله